VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda www.noordaenco.nl JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Nederland participatieland?
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Wijkpolitie Dordrecht West 10 wijkagenten.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Herstructurering Babberspolder-Oost en de menselijke maat
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Samenwerkende Ouderenorganisaties Brabant
Preventie voor jonge fietsers Politiezone Gent Fluo en fietsverlichtingscampagne ontstaan Stad Gent en Politiezone Gent doelgroep studenten (hogescholen.
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
‘it takes a village to raise a child’
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
1 Collectieve Belangenbehartiging De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving Tijd van wederopbouw Jaren 60 Jaren 80 Vanaf 2000 Hoe verder De.
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
Rookstopcursus voor jongeren
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
De toekomst maak je zelf
PROBLEEMGEDRAG bij jonge jongens Een onderzoek om te komen tot een integrale aanpak voor TRANSVAAL een opdracht van stadsdeel Centrum Februari 2013 (presentatie.
Jongerenwerker: tolk van de straat
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
“de cirkel doorbreken”
Exploitatie mfa’s Dan pas de H-vraag:
WELKOM op de Algemene Ledenvergadering van Bewonersvereniging Klapwijk Pijnacker, 1 maart 2010.
Oranje Fonds & mentoring Niels van Zeben
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
Samen met ouders en jeugd!?
Tijdschrift: Jeugd en Co (2008) Auteur: Barbara Van wijk Bron:
Introductie JOGG (Loek Leenen)
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Sociaal netwerk methodiek
P EDAGOGISCH JONGERENWERK Een reële optie voor jeugdpreventie in kwetsbare wijken Jaap Noorda
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
1 Programma  Welkomstwoord wethouder Roos van Gelderen  Toelichting Wethouder Jan-Jaap de Haan  Waar staan we nu qua proces en thema’s?  Discussie.
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
JEUGDzorg - voor wie?.
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND

Aandachtspunten Jong beroep Pedagogisch beroep Risicojeugd als doelgroep Functie zichtbaar maken Sociaal pedagogische basisvoorzieningen voor marginaliserende jeugd

Jong beroep-1 Wederopbouw jaren 50: tegen maatschappelijke verwildering en voor vorming vanuit zuilen Protestgeneratie jaren 60/70: emancipatie arbeidersjeugd Vermanaging jaren 80/2010: overlastbestrijding en talentontwikkeling in telbare prestaties

Jong beroep-2 Roep om pedagogisch jongerenwerk; misverstanden, gebrek aan eenduidigheid en twijfels over nut van jongerenwerk. Dilemma; wegbezuinigen of waarmaken realistische pretentie Voorspelling: in 2025 van naar jongerenwerkers

Pedagogisch beroep-1 Jongerenwerk is professionele begeleiding van groepen jongeren in de vrije tijd met pedagogisch doel van voorbereiding op maatschappelijke toekomst in aansluiting op gezin, school en maatschappij Jongerenwerk als onderdeel van pedagogisch civil society op buurtniveau: it takes a village to raise a child

Pedagogisch beroep-2 Ontmoeting van leeftijdsgenoten Oefenruimte voor sociale en andere vaardigheden Informeren Verwijzing naar gespecialiseerde instanties Publieke verantwoording op resultaten

Realisme over doelgroep en effecten Geen algemene voorziening, want doelgroep is 80% risicojeugd Bereik van ca. 150 jongeren per werkeenheid Jongerenwerk als partner lokaal jeugdbeleid, samen met politie, sportclub, gemeente, buurtbewoners en bedrijven Effecten: zelfstandige vrijetijdsbesteding, sova, reductie van overlast en, criminaliteit en realisatie maatschappelijke integratie

Functies zichtbaar maken Signalen en info over straatjeugd doorgeven aan lokale overheid en gesp. voorzieningen Bindingskracht naar enkele risicogroepen Publieke presentatie van resultaten naar lokale politiek en sleutelfiguren Lage kosten, hoge opbrengst voor gemeentekas

Sociaalpedagogische basisvoorziening Jongerenwerk als brug tussen leefwereld risicojeugd en maatschappij Beter preventief betaalbaar jongerenwerk dan dure repressie en curatie Ouders, buurt, school/werk en jongerenwerk als elementaire pedagogische infrastructuur voor risicojeugd

Belang van praktijkonderzoek

DANK VOOR UW AANDACHT