VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND
Aandachtspunten Jong beroep Pedagogisch beroep Risicojeugd als doelgroep Functie zichtbaar maken Sociaal pedagogische basisvoorzieningen voor marginaliserende jeugd
Jong beroep-1 Wederopbouw jaren 50: tegen maatschappelijke verwildering en voor vorming vanuit zuilen Protestgeneratie jaren 60/70: emancipatie arbeidersjeugd Vermanaging jaren 80/2010: overlastbestrijding en talentontwikkeling in telbare prestaties
Jong beroep-2 Roep om pedagogisch jongerenwerk; misverstanden, gebrek aan eenduidigheid en twijfels over nut van jongerenwerk. Dilemma; wegbezuinigen of waarmaken realistische pretentie Voorspelling: in 2025 van naar jongerenwerkers
Pedagogisch beroep-1 Jongerenwerk is professionele begeleiding van groepen jongeren in de vrije tijd met pedagogisch doel van voorbereiding op maatschappelijke toekomst in aansluiting op gezin, school en maatschappij Jongerenwerk als onderdeel van pedagogisch civil society op buurtniveau: it takes a village to raise a child
Pedagogisch beroep-2 Ontmoeting van leeftijdsgenoten Oefenruimte voor sociale en andere vaardigheden Informeren Verwijzing naar gespecialiseerde instanties Publieke verantwoording op resultaten
Realisme over doelgroep en effecten Geen algemene voorziening, want doelgroep is 80% risicojeugd Bereik van ca. 150 jongeren per werkeenheid Jongerenwerk als partner lokaal jeugdbeleid, samen met politie, sportclub, gemeente, buurtbewoners en bedrijven Effecten: zelfstandige vrijetijdsbesteding, sova, reductie van overlast en, criminaliteit en realisatie maatschappelijke integratie
Functies zichtbaar maken Signalen en info over straatjeugd doorgeven aan lokale overheid en gesp. voorzieningen Bindingskracht naar enkele risicogroepen Publieke presentatie van resultaten naar lokale politiek en sleutelfiguren Lage kosten, hoge opbrengst voor gemeentekas
Sociaalpedagogische basisvoorziening Jongerenwerk als brug tussen leefwereld risicojeugd en maatschappij Beter preventief betaalbaar jongerenwerk dan dure repressie en curatie Ouders, buurt, school/werk en jongerenwerk als elementaire pedagogische infrastructuur voor risicojeugd
Belang van praktijkonderzoek
DANK VOOR UW AANDACHT