Het puberbrein – een handleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MAN ZIJN !!!! Waarom is het fantastisch een man te zijn ???
Advertisements

Opbouw van de Hersenen.
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Gesprekjes….
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
Mariëlle Beckers Buro Bloei
De beroemdste persoon die er is …
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Time management in het onderwijs
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
De jeugd van tegenwoordig
Het geheugen is goud waard!
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Enkele tips die je leven mooier kunnen maken
Zonder werkelijk WELKOM geen rendement. Door welke kleur bril kijkt u naar pubers?
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Levensecht leren is dialogisch leren
Indien je vóór mij zou sterven,
09 september 2013 Welkom Oudervoorlichting. “help, mijn kind moet kiezen” 1.Generaties 2.Puberbrein 3.Uw rol als ouder 4.Tips voor u 5.Uw vragen.
Presentatie – Sadan opdracht
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Geluid aan.
Brein & Cognitie Hoe onderzoek je het brein
2. Communiceren met pubers
Communicatie Silke en Mireille.
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Verlangen naar licht.
Het puberbrein – een handleiding
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het peuterbrein – een handleiding
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Vrienden.
Studiekeuze voor ouders
D1550 District werkdag Lucien Perlitius
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Het puberbrein – een handleiding
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Mijn kind gaat een studie kiezen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Ouderavond de Bolster..
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Opbouw van de Hersenen.
Omgaan met Dementie Post West 10 december 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
De jeugd van tegenwoordig De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, heeft geen respect en praat, als.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Het puberbrein; werk in uitvoering
Welkom 9/19/2018.
Doelgroepen Adolescentie
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Transcript van de presentatie:

Het puberbrein – een handleiding Groenlo | Rivo – Graafschap College 10 oktober 2013| dr. Aletta Smits

Waar gaan we het over hebben? Wie zijn pubers? Wat gebeurt er met pubers? Hoe kunnen ‘wij’ er mee omgaan?

Wie zijn pubers? En wie zijn wij?

Kiezen voor het leven? In de puberteit worden dingen voor altijd vastgelegd en In de puberteit hoeft niets definitief beslist

rs Wat ik heb gedaan is muziek bij elkaar gezocht die ook bij elkaar past, Nederlandstalig, bij Nederlandstalig, gitaar bij gitaar etc. En de kwaliteit is in beide gevallen vergelijkbaar, er is dus niks mis met de moderne versie. De oude muziek staat altijd links, de nieuwe rechts. In de Powerpoint eerst een scherm met beide fragmenten, dan een scherm met foto's van de artiesten. Kun je erbij vertellen wat je wilt. Misschien kun je de sheets in je eigen PP plakken, anders start je hem gewoon apart op.... 1962 - The Twist - Chubby Checker. Werd zelfs 2 x een nr 1 hit in 1960 en 1962. Een revolutie op dansgebied, iedereen kende het. Rechts: Dans anno nu: Armin van Buuren, een dj/producer die in 2007 als beste dj ter wereld werd uitgeroepen, en won de Ned Popprijs 2007. Dit is een remix van Unforgiveable, uit 2009. Ook dansmuziek, maar nu een kleine halve eeuw later.... 1969 Marvin Gaye, heerlijke zwarte soulmuziek. (later door zijn vader doodgeschoten). Prachtige stem, sfeervolle songs. Rechts: De Black Eyed Peas haalden met dit nummer de 2e plaats in 2005, en je kunt ze rangschikken onder de meest vernieuwende acts vanuit de hiphop. Prachtige vocalen, vooral de koortjes. En verrassend genoeg weer een enorme hit met een cover van een seventies song van Sergio Mendes (niet dit nummer dus). Winnaars van Grammy Awards. 1976 Wie kent hem niet, de Britse gitarist met dat rare mondbuisje (magic tube) dat dit karakteristieke nummer opleverde. Peter Frampton. Rechts: Britse gitaarpop leeft nog steeds, zoals de heerlijk neurotisch hoekige Arctic Monekys, bekend via My Sapce en dit jaar weer op Lowlands. Dit is hun nummer Brianstorm (geen schrijffout). 1983 Dolly Dots, met hun enige nummer 1 hit en wel uit 1983 dus. Een Nationaal gebeuren vooral. Rechts: Wel Internationale erkenning voor deze eigentijdse meidenband Sugababes (2005), ook 2e plaats in Nederland. Ze zingen zelf, en wonnen de belangrijkste Engelse muziekprijs de Brit Award in categorie Dance Acts. 1987 Tenslotte: niet de grootste nederlandse hit van 1987 (dat was op afstand Sailing Home van Piet Veerman) maar wel de bekendste. VOF de KUnst, herkenbare nederlandstalige liedproductie. Rechts: de grens is inmiddels wel weer wat verder opgeschoven, onder meer door de getalenteerde Eindhovense rapper Extince, hier met Repper-de-klep uit 2007. 'Spraakwater 'uit 1995 is een klassieker. En net als VOF... met een lekker zuidelijk accent. Laat even weten of het lukt. Ben

Wie zei dit? Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training – jonge mensen … spreken hun ouders tegen…en tiranniseren hun leraren. Socrates (ca. 470-399 BC) Wie heeft zijn puberdroom waargemaakt? Groots en meeslepend leven In mijn gedichten wil ik wonen Ik ben onsterfelijk Hans van Mierlo

Begeleiden van pubers Wat kom je tegen? / Wat is prachtig aan ze? / Wat is ongelooflijk irritant aan ze? Ze zitten opeens in hun eentje te prikken Ze komen te laat / gaan te vroeg weg Ze vergeten het stagecontract steeds / regelen hun BPV opdrachten niet Ze zitten aan hun mobiel vastgeplakt Ze kleden zich niet altijd handig Ze vragen niets terwijl ik gezegd had ‘als je vragen hebt kom je maar Waarom helpt ‘straffen’ niet zo goed? Waarom maken ze hun huiswerk niet? Waarom komen ze te laat op hun stage? Waarom besluiten ze al na drie weken om weer een andere studie te doen? Ze lijken niet vatbaar voor de meest logische argumenten, ze hebben zelf eindeloze reeksen argumenten om hun eigen beslissingen te onderbouwen, ze maken onnavolgbare keuzes en roepen – naast een beetje nostalgie – vaak wrevel en onbegrip op. De lezing 'Puberbrein' – over resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen bij pubers – geeft op humoristische wijze uitleg en stelt de vraag hoe opleiders, stagebegeleiders, roosteraars en docenten in kunnen spelen op die ontwikkeling: aansluiten bij hun ontwikkeling en ruimte geven? Of toch gewoon opvoeden en klaarstomen voor de volwassen maatschappij die geen boodschap heeft aan het bioritme van een puber?

Puber/Adolescent maakt vier dingen mee Lichamelijke en seksuele ontwikkeling - puber-ontwikkeling, slaap- en waakritme Doorontwikkeling van hersenschors/cortex - complexe vaardigheden; cognitieve ontwikkeling Doorontwikkeling van de eigen identiteit - ontwikkeling van de professionele identiteit Sociaal-emotionele ontwikkeling - inzicht in jezelf en anderen

1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling Vandaag Gisteren

2. Doorontwikkeling van cortex

2. Doorontwikkeling van cortex Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen

3. Drie identiteiten, hartstikke veel werk Hoe ik echt ben Hoe ik doe Hoe anderen mij zien

Ontwikkeling van de identiteit

Ontwikkeling van de identiteit EXACTITUDES Ari Versluis / Ellie Uyttenbroek

Waar is mijn kleine meisje gebleven?

2x identiteit: professioneel en persoonlijk Professionele identiteit VMBO zit nog helemaal in de persoonlijke identiteitsontwikkelen MBO is al bezig aan professionele identeiteitsontwikkeling en scheiden van persoonlijke en professionele identiteit. (deze dia komt gedeeltelijk uit de klimboom presentatie) Beroep Context

4. Sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Met m’n vrienden chillen op een random plek’ ‘Dat kun je niet maken!’ ‘Wie zegt mij dat ik dat niet kan?’

Wat zie je? Wat ziet een puber?

Reflectievragen (Korthagen) Wat deed ik? Wat wilde ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? Wat deed de ander? Wat wilde de ander? Wat dacht de ander? Wat voelde de ander? Per vraag bekijken waarom dat nou juist voor een puber een goede vraag is. Hier eventueel attributiemodel bij behandelen als je zou willen (externe en interne attributie), maar alleen als daar ruimte voor is en behoefte aan. De vragen over de ander verschijnen pas na een klik. Eerst laten bedenken: welke vragen mis je nu. Dan met hun bespreken waaromd eze vragen nu juist van belang zijn voor pubers die even tijdelijk hun empatie kwijt zijn.

Vijf revoluties: Mens is chemisch proces Mens is niet het middelpunt Mens wordt bepaald door erfelijkheid/ scheppen wordt mensenwerk Mens is niet rationeel Mens is product van evolutie

Opbouw van de hersen 1) We delen met amfibieen en reptielen: hersenstam en kleine hersenen 2) Ganglia en limbisch systeem: fundament van het gevoelsleven – amygdala, hypothalamus, insula 3) Cortex/Hersenschors

De cortex groeit als laatste… Achterhoofdskwab: visuele informatie en motoriek Parietele kwab: informatie via zintuigen Temporale kwab: gehoor, taalfuncties, verbaal geheugen Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door Frontaalkwab

Bewijs van motoriek en lef

De prefrontale cortex gebruik je voor… Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Door gebrek aan cortex en verbindingen: Last van hun limbisch systeem: gevoelsleven Hypothalamus: vechten, vluchten, paren, eten, slapen Amygdala: onbewuste emoties Hippocampus: helpt herinneringen opslaan, maar alleen als ze interessant zijn/context relevant is! Insula: kicks en spanning Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door

Stukje wandelen? Zwemmen met haaien? Onderzoek Eveline Crone (2009) Zwemmen met haaien. Op zich gevaarlijk maar kan leuk zijn Minder activiteit in insula (walging)

Mannen waren 42 en 45 Maar onder invloed van drugs En dat is preceis wat er met pubers aan de hand is: permanent onder invloed van drugs (trouwens ook permanente jetlag = kunnen ze niets aan doen)

Onderwijs en begeleiding Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight

Onderwijs en begeleiding Neem het niet te persoonlijk Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk

U bent een prefrontale cortex! Maar laat ze dat niet merken….

Selectie uit referenties Crone, E. 2009. Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker. Nelis, H & Y. van Sark. 2009. Puberbrein binnenstebuiten: wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Utrecht: Kosmos Uitgevers Paap, M. 2004. Het kiezen van een MBO-opleiding. PvdA. 2008. Concept-voorstellen verbetering VMBO. Tbv. PvdA congres 24 november 2008. Smits, A. 2007. Checlist Studierendement. Leiden: Universiteit Leiden Traineepool 10. 2008. Weten wat je wilt. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Van der Boom, E., R. van der Aa & G. de Bruin. 2009. Goed voorbeeld doet goed volgen. Rotterdam: Ecorys. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ministerie van OC&W. Van Grinsven, V & E. Elphick. 2008. Aansluiting vmbo mbo: een gedeelde zorg. Utrecht: Adviesgroep MBO Van Reijendam, W. “Het studeert niet makkelijk met 30.000 euro schuld”. In: Mbo Magazine, december 2008. Elk, R. van, Steeg, M. van der & Webbink, D. (2009). The effect of early tracking on participation in higher education. Den Haag: Centraal Planbureau. Kemenade, J. van. (2008). Een voorwerp van aanhoudende zorglijkheid. Rede bij zijn afscheid als hoogleraar bij de Open Universiteit. Congresmap Lustrumcongres Ruud de Moor Centrum.

Aletta Smits Email: info@deloeftraining.nl Facebook: www.facebook.com/deloeftraining Twitter: @alettasmits Wilt u de presentatie? Mail even, en ik zend hem toe!

Aletta Smits - info@deloeftraining Aletta Smits - info@deloeftraining.nl De Loef Training en Advies: Lezingen & Presentatietrainingen & Gesprekstechnieken Workshops Activerende didactiek & E-learning Onderwijsontwikkeltrajecten Docentprofessionalisering en -coaching ] ]]]]]]]]]]]]]]]