Transport en Infrastructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Transport en Infrastructuur
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
PLAATSBEPALEN Een opdracht over plaatsbepaling aan de hand van coördinaten en een reis naar het EK voetbal­.   Klas | 1 kgt Gebruikte methode | Moderne.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Het project HSL-A16 In West-Brabant wordt de komende jaren: de HSL aangelegd; de A16 verbreed van 2x2 naar 2x3 rijbanen; knooppunt Princeville gerealiseerd;
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Organisatie KIVI NIRIA ingenieurs vereniging
Vervoer van eten en brandstoffen
Les bij de Geschiedeniscanon van de Utrechtse Heuvelrug De wegen op de Utrechtse Heuvelrug.
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Gibraltar Airport Klikken om verder te gaan.
Hasankeyf Water , de witte olie.
Toets vervoer Oefenen!!.
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Modern imperialisme.
De Industriële Revolutie
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Flits 2 Spel 2. Bridge in een flits.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Transport en Infrastructuur
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Hoe werk je met een atlas?
Transport en Infrastructuur 4D – De herhaling Vliegveld aan het strand? dded&v=Se4iuyF5cE8.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 4.4.  We waren laat met industrie.  Huisnijverheid was belangrijker:  Thuis goederen maken.
Hoofdstuk 3: WOII Samenvatting.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Mijn gemeente Welkom in Affligem Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Op sneeuwklas in Zwitserland
Europa Mijn thuis.
Lessenserie: Atlas- en kaartvaardigheden
Stiftgedichten.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Op sneeuwklas in Zwitserland
Vis in het water Genesis 1:20-23
“De steden komen weer tot bloei”
VECHTEN OM DE DEELSCORE LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 4
Gibraltar Airport Klikken om verder te gaan.
H1 Media en communicatie
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Hoofdstuk 3 Europa.
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Schiphol Spreekbeurt van Cas..
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Werken als wegbeheerder bij de provincie
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Dossieropdrachten.
Wie..Wat…Hoe? Wie ben ik? Wie zijn jullie? Wat hebben we nodig? Werkboek A en B, k, lesboek, basisboek, kleuren, rekenmachine, geo Wat gaan we doen? Hoe.
Nu te koop in onze winkel!
Transcript van de presentatie:

Transport en Infrastructuur 4B – Knooppunt of knelpunt?

Infrastructuur Het totale netwerk waarlangs zich verkeer afspeelt. Wegen Waterwegen Televisie/internet kabels Telefoon netwerken Luchtcorridors Sattelieten Etc etc.

Verkeersader / knooppunt Belangrijke wegen noemen we aders. Hierover vind de meeste en belangrijkste transport plaats. Plaatsen waar verschillende aders zich kruizen noemen we een verkeersknooppunt.

Mainports Begin of einde van een goederenstroom Grootste en belangrijkste van een land Verschillende soorten goederen en wegen Haven van Rotterdam Water – wegen – treinen Luchthaven Schiphol Vliegtuigen - goederen

Achterland Met het achterland bedoelen we de regio’s achter een Mainport. Het achterland van Schiphol en Rotterdam zijn : de rest van Nederland, West-Duitsland, België, Zuid-Engeland en Noord-Frankrijk. - Opdracht: Maak de examenvraag in je leerboek.

Knooppunten In banen leiden van alle soorten verkeerstromen Hoe belangrijker -> hoe meer autoverkeer Als er te veel verkeer is wordt het steeds lastiger om een knooppunt te bereiken. Hoeveel verkeer een knooppunt aankan drukken we uit in de verkeerscapaciteit. Bij overschrijden hiervan ontstaan files.

Van knooppunt tot knelpunt Knelpunten zijn knooppunten waar de verkeersstromen stokken of tot stilstand komen. Op welke momenten stokt een verkeersstroom?

Verbeteringen Nederland heeft een drietal projecten ter verbetering van de verkeersstromen. HSL- lijn Betuwe-lijn IJzeren- Rijn Opdracht: Zoek van alle drie uit: Wat het is. (voeg informatie website url toe!) Waarom het project gestart is. Waar het ligt. Voeg een kaart toe.

Opdracht: infrastructuur Niekée Teken op een groot wit vel schematisch de infrastructuur van Niekée. Welke soorten verkeer hebben we? (verwerk er minimaal 3) Wat zijn knooppunten? Wat zijn knelpunten? Wat is de Mainport? Maak deze opdracht met maximaal 2 mensen. Gebruik potlood, kleur en liniaal.