INFOSHOP 5 Naar een Benchmark voor klantenbevraging in de Vlaamse overheid Freija De Smet Agentschap voor Overheidspersoneel – Vlaamse overheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Schoolsecretariaten (n=555)
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Orde en structuur in de schooladministratie
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
VIPA Klantentevredenheidsonderzoek.
Project competentiemanagement Vlaamse overheid stand van zaken
Klantentevredenheidsonderzoek Wat mag u verwachten ? Van Damme Marleen Afdeling Land en Bodembescherming, Ondergrond, Natuurlijke Rijkdommen Departement.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Onthaal en service.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Workshop evalueren Dcp
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
EMPACT ! Collectief Impact Platvorm Chronic care
Business Process Management
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

INFOSHOP 5 Naar een Benchmark voor klantenbevraging in de Vlaamse overheid Freija De Smet Agentschap voor Overheidspersoneel – Vlaamse overheid

Inleiding Klantenbevragingen: eerste fase (1999 – 2004) - Focus op maatwerk - geen beleidsvragen (politieke keuzes) enkel dienstverlening - uitgangspunten: - deel van verbetercyclus - bekendmaking resultaten - enkel dienstverlening Conclusies - hoge drempel - telkens opnieuw warm water uitvinden - geen benchmark mogelijkheden

Evolutie naar gemeenschappelijkheid Huidig aanbod - focus op gemeenschappelijke basis - focus op laagdrempeligheid - focus op verbetering van dienstverlening - uitgangspunten idem => co-financieringsmogelijkheden AgO Handleiding klantentevredenheid (maart 2006) Ontwikkeling Tool klantenpeiling

Waarom een gezamelijke aanpak? Tijdsefficiënt Kostefficiënt Onderhandelingspositie t.o.v. externe partners Kwaliteitsgarantie door gedeelde expertise en kennis Benchmark mogelijk in de tijd Benchmark mogelijkheden tussen diensten (over beleidsniveaus, bv lokale besturen) Rapportering (bv beheersovereenkomsten)

Opbouw van de tool 1. Aanpasbaarheid opbouw: - Verschillende modules - Binnen elke module verschillende keuzemogelijkheden 2. Flexibiliteit vragen: - Minimaal aantal gemeenschappelijke basisvragen die (slimme) benchmark mogelijk moeten maken - Opbouw van database Vlaamse overheid - Personaliseren - Toevoegen

Richtlijnen gezamelijke aanpak I. ANTWOORD SCHALEN II. OPBOUW VRAGENLIJST

I. Antwoordschalen Antwoordschalen = manier om respondenten op gesloten vragen te laten scoren Gekozen schaal (op basis van internationale trends & uitgebreid testen) 5 punten 5. Uiterst tevreden 4. Zeer tevreden 3. Tevreden 2. Niet echt tevreden 1. Helemaal niet tevreden asymmetrisch 8. Niet van toepassing 9. Weet niet LOGO

Waarom een a-symmetrische antwoordschaal? 1. Stoppen van de “vluchtweg” tussenin respondent hoeft niet na te denken over het antwoord op vraag 2. “Spreiding” in de antwoorden & grote voorspelbaarheid Grote massa antwoord positief  nuance “uiterst” toegevoegd 3. Geen discussie over betekenis Eenduidige betekenis + dwang keuze => duidelijk wie echt tevreden is & wie niet 4. Interpretatie brengt nuancering 5. Mogelijkheden van respondenten Meer nuances brengen in positieve antwoorden ? blabla

Waarom 5-puntenschaal? 1. Betrouwbaarheid  minder dan 5: lager  meer dan 5: stijgt niet meer 2. Plaatsing labels 3. Veel gebruikte schaal 4. Goed bruikbaar in elke methodologie 5. Kleinere sample sizes LOGO

II. Richtlijnen opbouw vragenlijst Waarom richtlijnen? Vergelijkbaarheid resultaten Interpretatie resultaten Elke studie afzonderlijk nagaan of richtlijnen geschikt zijn Als in verleden andere methode, dan keuze maken => Standaardisering MAAR flexibiliteit is wél mogelijk!

Het analysemodel van de vragenlijst Performantiegebieden A B C D Voor elk performantie gebied Eerst de attributen Vervolgens de algemene tevredenheid van het performantiegebied Algemene tevredenheid Introductie Rekrutering Vertrouwen Imago Externe factoren Stoorfactoren en verwachtingen Algemeen imago Tevredenheid Ad hoc vragen

3 verschillende tevredenheidniveau’s Algemene tevredenheid In het algemeen, hoe tevreden bent u over de volledige diensverlening van ? Tevredenheid performantiegebieden Vb.: In het algemeen, hoe tevreden bent u over de informatie ? Tevredenheid processen binnen performantiegebieden Vb.: Hoe tevreden bent u over de duidelijkheid van de informatie ? LOGO

Volgorde van de tevredenheidsvragen algemene tevredenheidsvraag NA de bevraging van detailaspecten Omdat we de tevredenheid dienstverlening willen meten en NIET tevredenheid gevoerde beleid Creatie referentiekader door vragen concrete dienstverlening Eerst vragen te stellen over detailaspecten vb. formulieren, telefonische contacten, informatie,…

Richtlijnen omgezet in een tool: ‘klantenpeiling‘ Klantenpeiling = eerste aanzet voor vragenlijst = ondersteunend instrument = praktische vertaling van richtlijnen => bruikbaar voor kwantitatief onderzoek (cijfergegevens) => standaard: - vragen - volgorde - mogelijke antwoorden

Opbouw tool klantenpeiling: overzicht 1. INTRODUCTIE 2. RECRUTERING 3. KENNIS & GEBRUIK 4. IMAGO 5. TEVREDENHEID PERFORMANTIEGEBIEDEN Informatie Communicatie Voorbereidende fase Uitvoering Resultaat 6. ALGEMENE TEVREDENHEID 7. VERTROUWEN & WAARDEN 8. STOORFACTOREN – VERWACHTINGEN – STERKE PUNTEN 9. PROFIEL

1. INTRODUCTIE 2. RECRUTERING Doel Nagaan of de geïnterviewde tot de doelgroep behoort 3. KENNIS & GEBRUIK Doel: 1. zinloos om iemand te bevragen over tevredenheid dienst als men deze niet kent 2. bevragen van recente klanten  best zo recent mogelijk na ervaring

Doel: bepalen perceptie dienst 4. IMAGO Doel: bepalen perceptie dienst  vooraan vragenlijst om “buikgevoel” te kennen Vraag: - in de vorm van uitspraken - antwoordcategorieën (asymmetrische 5-punten schaal) 2DO: selectie maken uit imago items (behalve algemeen imago) 5 Volledig van toepassing 4 Goed van toepassing 3 Van toepassing 2 Niet echt van toepassing 1 Helemaal niet van toepassing

4. IMAGO

5. TEVREDENHEID PERFORMANTIEGEBIEDEN Doel: meten van tevredenheid verschillende performantiegebieden en hun detailaspecten Vraag: - in de vorm van uitspraken - antwoordcategorieën (asymmetrische 5-punten schaal) 5 Uiterst tevreden 4 Zeer tevreden 3 Tevreden 2 Niet echt tevreden 1 Helemaal niet tevreden

Vb. Eenvoud, duidelijkheid 5. TEVREDENHEID PERFORMANTIEGEBIEDEN Overzicht Performantiegebied Detailitems Informatie 1. Informatie dragers 2. Inhoud informatie Communicatie 1. Communicatiekanalen 2. Contactpersonen 3. Inhoud contact Voorbereidende fase 1. Analyse v/d vraag 2. Aanvraagprocedure 3. Planning/aanpak Uitvoering 1. Advies 2. Inspectie/controle 3. Opvolging, begeleiding, dossierbehandeling 4. Regelgeving Resultaat 1.Rapport 2.Beslissing 3.Uitbetaling Vb. Overzichtelijkheid website Vb. Eenvoud, duidelijkheid Vb. Persoonlijk, telefonishc contact Vb. Snelheid, professionaliteit,… Vb. Eenvoud, duidelijkheid,… Vb. Kennis, inlevingsvermogen Vb. Werklast, administratieve last Vb. Inspraak, toelichting Vb. Snelheid, uitvoerbaarheid Vb. Duidelijkheid, haalbaarheid Vb. Coaching Vb. Duidelijkheid, kennis Vb. Kwaliteit, vorm Vb. Motivering, snelheid Vb. Duidelijkheid, snelheid

5. TEVREDENHEID PERFORMANTIEGEBIEDEN 2 DO 1. selectie maken relevante performantiegebieden 2. performantiegebieden omschrijven 3. selectie maken relevante detailitems  hoe korter & meer to-the point de vragen, des te relevanter het onderzoek Algemene tevredenheidsvraag dient altijd gesteld te worden

Performantiegebied ‘Inhoud informatie’

Performantiegebied ‘Contactpersonen’

Performantiegebied ‘Advies’

Performantiegebied ‘Inspectie/controle’

Performantiegebied ‘Uitbetaling’

6. ALGEMENE TEVREDENHEID Doel: 1. meten van totaaltevredenheid met dienst/organisatie… 2. dienst te benchmarken  in de tijd  met andere diensten Vraag: - in de vorm van volgende vraagstelling - antwoordcategorieën (asymmetrische 5-punten schaal)

7. VERTROUWEN & WAARDEN Doel: VERTROUWEN - meten van het vertrouwen van de klanten in de dienst WAARDEN - in welke mate de dienst de algemene waarden van de Vlaamse overheid weerspiegelt - link met competentiemanagement en 4 waardengebonden competenties - spiegel personeelstevredenheidsonderzoek Vraag: - in de vorm van uitspraken - antwoordcategorieën (asymmetrische 5-punten schaal)

7. VERTROUWEN & WAARDEN Vertrouwen

7. VERTROUWEN & WAARDEN Waarden

8. STOORFACTOREN – VERWACHTINGEN – STERKE PUNTEN Doel: kwantitatieve gegevens die via gesloten vragen verkregen zijn, verrijken met open antwoorden Vraag: Volledig open vraag

9. PROFIEL Doel: peilen naar socio-demografische & achtergrondgegevens respondent  controle representativiteit  resultaten indelen & analyseren in groepen Vraag: - meerdere vragen - afhankelijk van doelgroep - voorbeelden: Particulieren: Leefijd, opleidingsniveau, professionele bezigheid,… Bedrijven/interne klant: Vestiging hoofdzetel, aantal werknemers,…

Gebruiksaanwijzing ‘De klantenpeiling‘ Vragenlijst opstellen = proces  Klantenpeiling is de eerste stap ! Definitieve vragenlijst : 1. voor piloottesting ? 2. voor het onderzoek ? Evaluatie dienstverlening: 1. concreet 2. relevant Geen beïnvloeding opinies beleid

Projectaanpak opmaken uniforme vragenlijst Fase 1 Projectaanpak opmaken uniforme vragenlijst Literatuurstudie: onder meer competentiehandboek, functiefamilies, managementcode, functiefamilies, … Fase 2 Brainstormingsessies met functiehouders uit verschillende klantenrelaties Brainstormingsessie met Ombudsdienst Theoretische reflectie Oproep tot pilootprojecten Fase 3 Opstart en uitvoering pilootprojecten (6 pilootprojecten) Fase 4 Rapportering van resultaten pilootprojecten Fase 5 Herwerking standaardvragenlijst Handleiding voor KTO vragenlijsten binnen de Vlaamse overheid inclusief een generieke vragenlijst, modulair opgebouwd (Tool)

Ervaringen met de tool ‘klantenpeiling’ Pas in 2007 echt van start, evaluatie gepland in december 2007- januari 2008 Nu al duidelijk: echte tijds-en efficiëntiewinst voor opmaak vragenlijst Veel interesse (intern, maar ook buiten de Vlaamse overheid)

Meer informatie? Vragen? => handleiding en tool klantenpeiling op vraag Vragen?

Contactpersoon Freija De Smet Adviseur P&O Agentschap voor Overheidspersoneel Boudewijnlaan 30 1000 Brussel freija.desmet@bz.vlaanderen.be http://www2.vlaanderen.be/personeelsbeleid/klantenbevragingen/info/index.htm LOGO