Ginckels Walter Projectmedewerker Educatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Introductie tot de experimenteersessies
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Kennis van het menselijk lichaam
Met onze speciale dank aan
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Samenhang tussen stelsels
Bouw en functie van het ademhalingsstelsel
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Het ademhalingsstelsel
Samenvatting H3 Gaswisseling
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Het ademhalingsstelsel
Ademhaling bij mens en zoogdier
Trias: ventilatie- difussie – circulatie
Het ademhalingsstelsel
H2 par. 2.2 en 2.3.
Thema 3 Ademhaling Ademhalingsstelsel.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Uitscheidingsstelsel
Afspraken VINGER OPSTEKEN LEERKRACHT PRAAT = LEERLINGEN ZWIJGEN
PSO. Praktisch school onderzoek.
Inwendige bouw van een zoogdier
Onderwijstechnologie
Hoofdstuk 9 Paragraaf 3. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken eerste deel paragraaf 3  Filmpje  Maken paragraaf 3.
Aan de slag met de e-rally in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Over mijn lijf De ademhaling.
Gaswisseling en uitscheiding
Ademhalingsstelsel Uitwisseling O2 en CO2
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
De ademhaling. Hoe verschilt in- en uitgeademde lucht? Experiment a: uitgeademde lucht ingeademde lucht Waarneming: Het kaarsje onder het bekerglas met.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
De Organen.
Bovenste luchtwegen en ademhaling
Anatomie & Fysiologie Voeding & gezondheid V21.
Astma en COPD.
Toelichting biologie in GWW
Op je gezondheid.
Hoofdstuk 9 Paragraaf 3.
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
DE ADEMHALING BLOKBOEK NATUUR LES 11.
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Gaswisseling 4 VMBO - GT.
Stofwisseling (metabolisme), uitdroging en oedeem
Les 1: Bewegen en inspanning
Pilot maatschappijwetenschappen
Leven van lucht Basisstof 5.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Van cel tot organisme.
Verbranding en ademhaling
DE LONGEN.
Ademhaling (bijgesteld )
Verbranding en ademhaling
§9.3 Je ademt Bladzijde 70.
T3. Verbranding en ademhaling
Het uitscheidingsstelsel
dierlijke cel en een plantaardige cel
Transcript van de presentatie:

Ginckels Walter Projectmedewerker Educatie walterg@technopolis.be www.technopolis.be

CO2-concentratie in onze uitgeademde lucht

CO2-concentratie in onze uitgeademde lucht 1e graad ASO Eindtermen Natuurwetenschappen: 9. De leerlingen kunnen bij de mens de bouw, de werking en de onderlinge samenhang van het spijsverteringsstelsel, het ademhalingsstelsel, het bloed, de bloedsomloop en het uitscheidingsstelsel beschrijven.

Wat is een effectief experiment? Theoretisch kader onderzoekend leren Vanuit de Technopolis-praktijk Interactief Onvoorspelbaar Spectaculair Duiding wetenschappelijk principe Uitvoering De 5 punten uit de theorie worden niet nog eens herhaald. Vanuit de Technopolis-praktijk houden wij ook steeds rekening met een aantal andere elementen. Interactief in de mate dat de veiligheid het toelaat, dus samen met of door de bezoeker laten uitvoeren. Onvoorspelbaar, verrassend, contra-intuïtief. Spectaculair. Toont wel degelijk een wetenschappelijk principe duidelijk aan (doet dus wat het moet doen), is educatief. De uitvoering, de manier waarop een experiment gebracht wordt. Wat vertel je wanneer? Wat vertel je? Wat vertel je (nog) niet? Welke timing gebruik je? De leraar bepaalt mee het succes, cfr. een marktkramer: Een goeie krijgt alles verkocht (tegen een te dure prijs),

1. Belangstelling wekken A B C  verkleurt

2. Het onderwerp verhelderen Twee mogelijkheden Het ligt aan leerling A Het ligt aan de vloeistof

2. Het onderwerp verhelderen (2) Meteen blazen ≠ Adem inhouden

3. Een verklaring opstellen Wat gebeurt er in onze longen? Informatie opzoeken Zuurstofuitwisseling Samenstelling in- en uitgeademde lucht

3. Een verklaring opstellen (2) Inademen Uitademen  Groot verschil in CO2-concentratie! Verklaring testen: + droogijs (CO2 bij -78°C)

4. Toepassen Waarom geef je het best geen plastic zak aan kleuters?

Vragen?

Ginckels Walter Projectmedewerker Educatie walterg@technopolis.be www.technopolis.be