K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Financieel beleid: Evaluatie en rentabiliteit van een investeringsproject Prof.dr. Eddy Laveren Hoogleraar Financieel management en Ondernemerschap Universiteit.
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
Public e-procurement beknopte schets.
STRATEGISCHE PLANNING
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
The CAF Procedure voor externe feedback
met vallen en opstaan naar een mid-office
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent.
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
H8: Distributie.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Marketing vandaag en morgen
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schitterende Organisaties®
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Eerst denken, dan doen? Een onderzoek naar de verspreiding van het budgethouderschap in de Vlaamse gemeenten en OCMW’s Katrien Weets.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 29 November 2005 – uur.
Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 1 “Het nieuwe strategische.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
De financiële crisis en de reële economie Het belang van instituties en waarden Prof. Wim MOESEN Departement Economie Katholieke Universiteit Leuven Studiedag.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Strategische Buurt Ontwikkeling
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Ondernemingsfinanciering 2
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Naar een optimaal HR - beleid
Samenvatting: Contracting Out Mandatory Counselling and Training for Long-Term Unemployed Bron: Baert, S., Cockx, S. (2015) Contracting Out Mandatory Counselling.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
1 CCM - Mod FIN B&P FIN: Beslissingen en Planning H1. Investeringsbeslissingen Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Checklist for Savings & Added Value
Hoe en wanneer verdienen nieuwe technologieën zich terug ?
Transcript van de presentatie:

K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent

Kris Snijkers Spoor eGovernment 2 Prioriteren van eGovernment Structuur Theoretisch kader –Uitgangspunt prioriteren –Klassieke investeringsanalyse + beperkingen –Voorstel vanuit publiek management Casestudy: Verenigd Koninkrijk Casestudy: Canada Conclusies voor Vlaamse overheden

Kris Snijkers Spoor eGovernment 3 eGovernment: de hype voorbij Eind jaren ’90: grote investeringen ICT en eGovernment Grote investeringen  grote baten Vandaag: krappe budgettaire situatie Hoe prioriteiten leggen in het eGovernment beleid? –Welke projecten zijn de moeite (lees: investering) waard? –Wat is de rangorde van deze projecten?

Kris Snijkers Spoor eGovernment 4 Klassieke investeringsanalyse Klassieke benaderingen: –Net Present Value (NPV): huidige waarde van toekomstige inkomsten – huidige waarde van de investering en toekomstige uitgaven –Internal Rate of Return (IRR): bepalen van de preciese rentabiliteit van een investering

Kris Snijkers Spoor eGovernment 5 Klassieke investeringsanalyse Probleem: –Bepalen van toekomstige ontvangsten en uitgaven –Louter financieel –Wat met niet-financiële baten/kosten (intangibles)? Verbeterde dienstverlening Verhoogd vertrouwen/tevredenheid Verhoogde transparantie Administratieve lastenverlaging Verbeterde toegankelijkheid …

Kris Snijkers Spoor eGovernment 6 Drie evaluatieperspectieven Bron: Van Gestel, Goverde, & Nelissen, 2000

Kris Snijkers Spoor eGovernment 7 Criteria voor eGovernment DoelmatigheidDemocratieZekerheid zuinigheid efficiëntie effectiviteit kosteneffectiviteit doelbereiking integratie openheid en transparantie inspraak en participatie klantgerichtheid gelijkheid rechtmatigheid principes van behoorlijk bestuur betrouwbaarheid veiligheid

Kris Snijkers Spoor eGovernment 8 Operationalisatie criteria

Kris Snijkers Spoor eGovernment 9 Decision Support Software (DSS) (vb. BOSDA)

Kris Snijkers Spoor eGovernment 10 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit Prioriteren op basis van gebruik Elektronische dienstverlening: ook private sector Nieuwe incentieven en structuren

Kris Snijkers Spoor eGovernment 11 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit eBusiness Strategy document Algemene eBusiness strategie voor een volledig departement –Beschrijving en analyse van de klanten –Analyse aanbod private of vrijwillige sector –Specifiëren doelstellingen ‘2005’ –Aanduiden mijlpalen en reviews

Kris Snijkers Spoor eGovernment 12 Verenigd Koninkrijk Prime Minister’s Strategy Unit eBusiness Case document Document per project –Projectbeschrijving –Motivatie (nood aan overheidsinterventie, mogelijkheden van joined-upness) –Organisatie en management –Klantenanalyse –Marketing –Overzicht kosten en baten (zowel kwantitatieve als kwalitatieve) –Scenario planning

Kris Snijkers Spoor eGovernment 13 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit ePrioritisation framework

Kris Snijkers Spoor eGovernment 14 Verenigd Koninkrijk: Prime Minister’s Strategy Unit ePrioritisation framework

Kris Snijkers Spoor eGovernment 15 Canada Treasury Board of Canada Enhanced Framework for the Management of Information Technology Projects

Kris Snijkers Spoor eGovernment 16 Canada Treasury Board of Canada Business Case: 1.Identificatie alternatieven 2.Kostenscenario’s Directe éénmalige kosten Directe blijvende kosten Indirecte of onzichtbare kosten 3.Definitie en analyse van de baten Comparatieve voordelen Verbetering dienstverlening Zowel tangible als non-tangible

Kris Snijkers Spoor eGovernment 17 Canada Treasury Board of Canada Business Case (2) 4.Risico’s Identificatie van de risico’s Impact van de risico’s op het project Waarschijnlijkheid van optreden Relatie van risico met andere risico’s Rangorde van risico’s en mogelijkheden tot vermijden of beperken 5.Analyse van alternatieven 6.Beschrijving van de case 7.Promotie van de case (champion) 8.Reviews

Kris Snijkers Spoor eGovernment 18 Lessen voor Vlaamse overheden Prioriteren: meer dan financiële criteria Rangorde van projecten vaak moeilijk: scores van projecten zijn relatief/arbitrair Prioriteren: geen losstaande oefening, ICT moet in iedere besluitvorming worden meegenomen Beslissingen rond prioriteiten: zowel ICT als business mensen Vaak teveel aandacht voor front-office projecten

Kris Snijkers Spoor eGovernment 19 eGovernment Algemeen secretariaat Steunpunt beleidsrelevant onderzoek BESTUURLIJKE ORGANISATIE VLAANDEREN E. Van Evenstraat 2 C - B-3000 Leuven Tel: Fax: