GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Voor vrouwen van vandaag in de Kerk van vandaag
De beroemdste persoon die er is …
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Informatieavond.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Pastoraal op school.
Een antwoord van christenen op de crisis Enkele aanzetten tot discussie Forum 3 oktober 2009.
Beste verkochte boek aller tijden?
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Samenwerken in burgerschap
Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Voorstelling 6de leerjaar
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Denk aan de sociale competentie
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Nicolas Standaert, Sinologie.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst (2/3) Marie-Ann De Cocker HIGW Antwerpen oktober 2009.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
De bijbel van boven.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Toelichting biologie in GWW
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004

OPZET

Wat betekenen godsdienst en geloof in de samenleving? Hebben die alleen betrekking op het privé-leven van de burgers? Wat is hun maatschappelijke betekenis? Kan de kerk vandaag nog een bijdrage leveren in de opbouw van een rechtvaardige samenleving? Heeft de bijbels-christelijke traditie een eigen kijk op sociale rechtvaardigheid? Op welke wijze kunnen we met jongeren over deze vragen levensbeschouwelijk communiceren?

OPZET De nascholingsmodule zoekt antwoorden op deze vragen. Uitgangspunt zijn leerplandoelen uit terreinen van de derde graad S.O. die de relatie tussen geloof en maatschappij behandelen. De module brengt oriënterende inzichten aan en geeft concrete aanzetten om terreindoelen rond geloof en sociale rechtvaardigheid in de klas te realiseren. Gedurende twee namiddagen wordt geïntegreerd gewerkt. Vertrekpunt zijn ervaringen van leerkrachten met deze leerplandoelen. Hierover wordt met de deelnemers gereflecteerd vanuit theoretische inzichten en vanuit de grondopties van het leerplan.

LEERPLAN BEGINSITUATIE KNOOPPUNTEN STRUCTURERENDE INZICHTEN DIDACTISCHE AANZETTEN

LEERPLAN

1ste jaar 3de graad (5de jaar) BSO : Wat is menswaardig samenleven? TSO : Goed mens zijn Samenlevingsopbouw tussen inspiratie en appél ASO : Levensbeschouwing en ethiek

LEERPLAN 2de jaar 3de graad (6de jaar) BSO : Waar sta ik in het samenleven? Over arbeid en dienstbaarheid. (Wat boeit mij in het samenleven?) ASO : Leven als christen 3de jaar 3de graad (7de jaar) Groeiend maatschappelijk engagement…

LEERPLAN De ‘leerlijn’ van de derde graad : Inhoudelijk : “de identiteit van het christelijk verhaal” Prestatie van de lln : “verdieping en integratie

LEERPLAN Kerndoelen van de derde graad : ORDENING (eerder dan synthese) : “De keuze die mensen maken, heeft een band met het dagelijkse leven, heeft consequenties voor het leven van de concrete persoon en voor het samenleven met anderen.”

LEERPLAN Kerndoelen van de derde graad : GELOOFWAARDIGHEID (eerder dan verantwoording) : “De plausibiliteit en de consistentie van het geloof en van het geëngageerd christen-zijn dienen uitgeklaard te worden, ook al omdat beide onder “druk” staan van het wetenschappelijk denken, het economisch, het markt-denken, het media-denken enz.”

LEERPLAN Kerndoelen van de derde graad : KRITISCHE KRACHT “Het christelijk verhaal helpt kritisch denken en doet kritische vragen stellen aan de cultuur, de samenleving, de economie, de kerk en het persoonlijke leven (welk mensbeeld wordt gehanteerd, welke mens maakt men?)… Het christelijk geloof helpt ook integreren, biedt inspiratie en betrekt de hele werkelijkheid en het hele leven in de vraagstelling.”

BEGINSITUATIE Chris Dijckmans, Sint-Lucas, Oudenaarde Koen Vangansbeke, Virgo Sapientiae, Maldegem

KNOOPPUNTEN

Knooppunten KNOOPPUNT 1 Bestaat er zoiets als een christelijke ethiek? Zo ja, hoe onderscheidt die zich van algemene menselijke waarden en normen? Welke inzichten biedt het (traditioneel) evangelisch gedachtegoed ons om in deze (snel evoluerende en complexe) maatschappij een goed of deugdzaam leven te leiden?

Knooppunten KNOOPPUNT 1 Waarom hebben wij het geloof, het evangelie nodig om ‘goed te zijn’ als mens? Zijn gelovigen dan ‘betere’ mensen? Mensen die niet geloven kunnen toch een even ‘goede’ levenswandel hebben? Hebben geloof en godsdienst op dit vlak dan niet afgedaan?

Knooppunten KNOOPPUNT 2 Biedt het evangelie ons aanzetten tot antwoorden op concrete maatschappelijke situaties of fenomenen? Hoe kunnen wij op maatschappelijke problemen een antwoord bieden vanuit een christelijke inspiratie en levenshouding?

Knooppunten KNOOPPUNT 2 Hoe kunnen bijbel en evangelie die duizenden jaren geleden geschreven zijn, ons nog een antwoord geven op concrete problemen en vragen vanuit de maatschappij? De bijbelse ideeën, gedachten en redeneringen zijn toch compleet voorbijgestreefd als je de werking van onze moderne maatschappij voor ogen hebt?

STRUCTURERENDE INZICHTEN Els Goethals, Artevelde-hogeschool

Structurerende inzichten Namiddag 1 MOET JE GELOVIG ZIJN OM EEN GOED MENS TE ZIJN ?

Structurerende inzichten Namiddag 2 HEEFT HET GELOOF EEN STEM ALS HET OVER MAATSCHAPPELIJKE THEMA’S GAAT ?

Structurerende inzichten 1. Algemene bedenkingen bij de vraag

Structurerende inzichten 2. Spreek niet van een crisis

Structurerende inzichten 3. De geschiedenis

Structurerende inzichten 4. Concretere voorbeelden

Structurerende inzichten 4.1 Christelijke gemeenschappen

Structurerende inzichten 4.2 Een gelovige stem op de actualiteit

Structurerende inzichten 4.3 Religiositeit van het zelf (Anton van Harskamp)

Structurerende inzichten 4.4 Ietsisme (S.W.Couwenberg)

Structurerende inzichten 4.5 New Age

DIDACTISCHE AANZETTEN

LEERPROJECTFICHES (Thomas) Rubriek ‘Leerkracht’ ‘Instrumenten’ – ‘opstellen van een jaarplanning’ ‘Start het programma’ Registreren of inloggen ‘Beheer van leerprojectfiches’ – ‘Reeds ingevoerde fiches bekijken,…’ ‘Zoek gedeelde fiches van collega’s’ 1ste jaar 3de graad TSO / 2de jaar 3de graad ASO ‘Selecteer een eerste trefwoord’ : ‘sociale rechtvaardigheid’

Contact en meer informatie :

ONTMOETINGSRUIMTE (Thomas) Rubriek ‘Leerkracht’ ‘Ontmoetingsruimtes’ Registreren of inloggen ‘Communities rond onderwijstypes en –jaren’ ‘3de graad secundair onderwijs’ ‘Geloof en sociale rechtvaardigheid-nascholing’ Prikbord, discussieruimte, bestandsuitwisseling

Nascholing Orgaandonatie : ethische en wetenschappelijke aspecten Woensdagnamiddag 17 maart, 14.00u in O.-L.-V.- Presentatie, Sint-Niklaas Didactische map met CD-rom en aanzetten voor lessen godsdienst en biologie (3de graad) Uiteenzetting Jan Lerut (UCL) en getuigen