11 december 2006 Aan de slag met het realiseren van combinatiefuncties kinderopvang, onderwijs, welzijn en sport als onderdeel van dagarrangementen Jeanne.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Dagarrangementen kans of bedreiging?
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Vijf-gelijke-dagen model
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MBO passend onderwijs
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Utrecht, 11 juni
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Opleiden van medewerkers
NME: kiezen, leren, meedoen
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Opleiden in school 22 juni 2004
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Wg Stichting Werkgeversinstituut St. Werkgeversinstituut Opgericht in 1985 Stichting? Dienstverlening:  Salarisadministratie  Wachtgelden  Werkgeverschap.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
CAO en Combinatiefunctionarissen
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
IKC Klarendal.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
11 Combinatiefuncties in het onderwijs impuls brede school Presentatie Nationale Onderwijs tentoonstelling 2011 Primair en voortgezet onderwijs Wat houdt.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

11 december 2006 Aan de slag met het realiseren van combinatiefuncties kinderopvang, onderwijs, welzijn en sport als onderdeel van dagarrangementen Jeanne van Berkel

Opbouw workshop Presentatie met ervaringen, kansen – ontwikkelingen – tips voor invoeren Combinatiefunctie in praktijk Vragen Discussie in groepen nav verschillende thema’s Afronding en mogelijkheden ondersteuning projecten

JSO en combinatiefuncties Project 2003 – 2005: combifuncties in kinderopvang, onderwijs, welzijn en sport realiseren Vertrekpunt: lastig om BSO personeel te vinden en behouden krapte op de arbeidsmarkt behoefte aan onderwijsassistenten Realiteit: recessie – aantrekkende arbeidsmarkt en nu…..

Combifuncties staan in de belangstelling Combineren van werk en zorg Ontwikkeling samenwerking in de brede school, in netwerk en in multifunctionele accommodaties Integraal beleid Samen kunnen we meer Medewerkers behouden, doorgroei mogelijkheden Medewerker vraagt erom Subsidieregeling D&C Motie v Aartsen – Bos – gewijzigde WPO Een combinatiefunctie is een MIDDEL om samenwerking rondom jeugd vorm te geven - versterken

Wat verstaan we onder combinatiefuncties? Combifuncties zijn functies, waarbij werk dat van origine onder twee verschillende werkgevers wordt verricht, tot één functie wordt gemaakt” (Regioplan, 2003)

Voorbeelden Werken in voorschoolse opvang, als onderwijsassistent en als overblijfkracht Werken als sportbegeleider in Brede school, TSO op het plein, assisteren bij gymlessen en werken in BSO. Peuterspeelzaalleidster, overblijven coördineren Peuterspeelzaal en BSO Werken in 8-plus BSO en tienerwerk doen vanuit het clubhuis, of TSO voor de bovenbouw

Dagarrangement

Term gedefinieerd “Het realiseren van een jeugdvoorzieningenstructuur met een doorlopend aanbod van opvang, onderwijs, overblijf en sport, welzijns- en culturele activiteiten, die nieuwe oplossingen biedt voor ouders om arbeid en zorg te combineren èn bijdraagt aan de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen.”

Kerntaak: kinderen 2 t/m12 jr De combifunctie bestaat niet, inspelen op kansen en lokale situatie – realiteit 2-12 jr / met accenten Kerntaak pedagogisch-didactische begeleiding Overwegingen Vanuit welke visie starten we? Wat is kerntaak van de (toekomstige) combimedewerker? Welke koppeling van taken is mogelijk? Welke koppeling versterkt eigen organisatiedoelen en de doelen van ons dagarrangement-project? Kortom: wie is / zijn de juiste samenwerkingspartners?

3 gradaties van combinatiefuncties Interne combifunctie Organisatie- en sectoroverstijgende combifunctie met 2 arbeidscontracten Organisatie- of sectoroverstijgende combifunctie met 1 contract en 1 baas

Voordelen combifunctie Langere en beter aaneengesloten werktijden Instroomkans voor nieuwe / andere medewerkers Carrière-perspectief Kwaliteitsverhoging van het werk Ieder zijn eigen kerntaak Continuïteit in pedagogische begeleiding Realisatie van het dagarrangement – schakels overbruggen

Kansen om combifuncties te realiseren Onderwijsachterstanden en Brede school Dagindeling en dagarrangementen Beleid vanuit de gemeentelijke overheid Ketens op elkaar afstemmen Organisatieversterking Lange termijn visie: vooruitzien Lokale situatie: samenwerkingspartners, ervaringen, gebouw Medewerkers vragen erom Klassenverkleining / teamteaching

Invoeringsproces Combifuncties realiseren kan niet om 3 redenen 1.CAO’s verschillen 2.Verschillende opleidingen: iets extra’s hebben / kunnen 3.Culturen in de sectoren / organisaties zijn anders

Combifuncties realiseren kan wel Versterkt de samenwerking: “je wilt samen iets voor kinderen betekenen” Binden & Boeien van personeel Vooruitzien: personeelstekort onderwijs - kinderopvang Creatieve oplossingen vinden: pionieren, onderweg naar landelijke antwoorden

Landelijke stuurgroep (2004) Oplossingen zoeken voor 1.Opleidingen. Voorlichting bestaande opleidingen (Pabo – SPW) 2.BTW bij detachering 3.Modellen: beschrijven functies 4.Harmoniseren CAO 5.Detacheringovereenkomst ontwikkelen Lange en kortere termijn – formatie….

Nieuwe WPO Scholen moeten opvang organiseren – bieden Adviezen van de WOK (nov 2006) GEEF RUIM BAAN AAN PERSONELE SAMENWERKING TUSSEN ONDERWIJS EN KINDEROPVANG Onderwijsondersteuning en opvangtaken bundelen Aanstellen bij 1 werkgever: BTW op detachering opheffen Harmoniseren CAO – gelijkwaardige functie in CAO’s Aanpassen opleidingsprofielen Zicht op doorgroei bieden Sociale partners zijn er klaar voor – nu de overheid…..

Competenties medewerkers Iets aanvullends Verbindende schakel tussen sectoren, rol kennen Communicatie Kritische beroepssituaties 1 beroepsopleiding als start, plusvariant Competenties afhankelijk van soort combinatie Gelijk opleidingsniveau – niveau 3 3plus variant? niveau 4? HBO? uitgaande van de kerntaak van de medewerkers

De praktijk Aanjagers benutten Concreet, korte termijn & visie, lange termijn Puzzelstukjes invullen Realisatie is maatwerk Gebouw Visie Beleid – koers Personen Organisatiecultuur / culturen Pedagogische lijn / pedagogisch klimaat Ervaringen met samenwerken Benutten van aanjagers Lange termijn perspectief

Samenwerking starten Visieontwikkeling realiseren Beleid Projecten Praktijk Bestuur / management Leidinggevenden Leerkrachten, groepsleiding, sociaal cultureel werkers, begeleiders et cetera

Startdocument 1.Aanleiding 2.Motivatie 3.Visie op samenwerken / dagarrangementen 4.Doel 5.Inventarisatie aanpak 6.Werkafspraken maken 7.Operationele fase

Succesfactoren Drijfveer en wil om samen te werken Draagvlak: in alle lagen van de organisaties Realistische verwachtingen hebben en afspraken maken Beslismomenten inbouwen Praten over zachte zaken: omgaan met kinderen, kijk op samenwerking, communicatie in team, gewetensvragen van combimedewerkers Doen, proberen, bijsturen Bereidheid om over organisatorisch punten tot een oplossing te komen - pilotperiode

Ondersteuning op maat Meerwaarde - visie van de combifunctie in dagarrangement Lokale mogelijkheden verkennen – overwegingen in aanstellen – opleiding – coachen – werving en selectie etc ======= Doorgaande pedagogische lijn – pedagogisch klimaat ontwikkelen – formuleren Procesondersteuning dagarrangement aanvragen via SGBO…

Materialen website: 2 specials – arbeidsrechtelijke mogelijkheden checklist invoering handboek: “combifuncties realiseren” checklist dagarrangementen Brede school NIZW handboek Brede school Zuid-Holland contact: E T