Identiteitsgebonden onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Advertisements

& Determinisme Vrije Wil zonder UOP zonder PAM Compatibilist.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Communicatief gedrag + / -
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
EEN PRESENTATIE Hoe ziet er een presentatie (niet) uit? Wat zijn de hulpmiddelen? H v BreugelA vdr Coelen ZWIJSEN COLLEGE VEGHEL Wat zijn de soorten?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
DE GEMEENTE Jezus wil ons leiden naar,de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Zalige gemeente van de Here Jezus Blessed, gezegend, bevoorrecht.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Peter Strawson.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Interrogative sentences
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Kunstmatige Intelligentie
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Kennis - Intelligentie
Kinderen en hun sociale talenten
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Inleiding politieke stromingen
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
De levensbeschouwelijke analyse
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
“ Rien n’est possible sans les hommes, rien n’est durable sans les institutions.” Jean Monnet.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Taalkundige feiten en hypothesen
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT Subjectief melden, een sprookje?
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Keuzevrijheid: lust of last?
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Windesheim zet kennis in werking Darwin: vriend of vijand? Interactieve lezing over omgaan met evolutie en schepping bij een grote leerlingdiversiteit.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
OPEN brainstorm.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Salt & Light Zout & Licht
Thinking like an economist
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Disclosure belangen NHG spreker
Rob Heyman and Ilse Mariën
Evolutie in een superdiverse klas
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Begripsanalyse “Filosofie”
Verwondering: zon- en schaduwzijde, en ontwikkeling door de tijd heen
Meaning maning by public leaders in times of crisis
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Transcript van de presentatie:

Identiteitsgebonden onderwijs argumenten pro en contra

Deel I: argumenten contra – door Lau Jansen Welke contra argumenten zijn er? – a.d.h.v. het werk van Elmer John Thiessen Welke diepen we iets verder uit? Hoe weerlegt Elmer John Thiessen deze? Deel II: argumenten pro – door Wout Penning Wat draagt reformatorisch onderwijs bij aan burgerschap? Welke percepties zijn er en welke fricties? Wat kunnen en moeten we ermee in de praktijk?

Introductie van Elmer John Thiessen? wie is hij? één grondtoon uit zijn werk belangrijkste werk Argumenten contra religieuze scholen welke zijn dat? een selectie hieruit hoe weerlegt Thiessen deze? Aanbevolen leesmateriaal

Wie is Elmer John Thiessen Canadese filosoof, auteur, spreker Geboren in 1942 Werkte aan Medicine Hat College, Alberta Recent teruggetreden na academische loopbaan van 30 jaar Interessegebieden: Philosophy: Theology and verification/falsification Epistemology of religion Religious tolerance Epistemological and ethical relativis Ethics of Proselytizing Achtergrond: Mennist/Luthers - Philosophy of Education: Philosophy of religious education Concepts of 'education,' and 'indoctrination.‘ Epistemology and education History of educational philosoph Pluralism and education Religious schools and colleges, and education pluralism

één grondtoon uit Thiessens werk - kort samengevat - Iemand die op jonge leeftijd opgroeit binnen een éénduidig waardensysteem, vertoont in het algemeen op volwassen leeftijd beter burgerschap dan een volwassene die niet binnen een éénduidig waardensysteem is opgegroeid.

Belangrijkste werk:

Welke verwijten heeft Thiesen geordend? hoofdcategorieen Benadelen van sociale harmonie Bevorderen segregatie Bevorderen intolerantie Strijdig met fundamentele rechten en vrijheden Beperken recht op vrijheid van onderwijs Beperken recht academische vrijheid Economische bezwaren Overheidsfinanciering i.r.t. scheiding kerk en staat Elitarisme Eng en eenzijdig Indoctrineren Censureren, al of niet explicieit Onderwijs en theologie verstrengelt zich Verscheidenheid van christelijk geloof en wetenschap Bevorderen van fundamentalisme en fanatisme

Welke uitdiepen? Benadelen van sociale harmonie Bevorderen segregatie Bevorderen intolerantie Strijdig met fundamentele rechten en vrijheden Beperken recht op vrijheid van onderwijs Beperken recht academische vrijheid Economische bezwaren Overheidsfinanciering i.r.t. scheiding kerk en staat Elitarisme Eng en eenzijdig Indoctrineren Censureren, al of niet explicieit Onderwijs en theologie verstrengelt zich Bevorderen van fundamentalisme en fanatisme

Het verwijt dat religieuze scholen intolerantie zouden bevorderen (1) Een kwestie van definitie: Tolerantie vooronderstelt afkeuring: ‘tolerance is an attitude towards something that is not liked, loved, respected or approved of.’ Gaat per definitie niet over triviale maar over relevante dingen Tolerantie sluit in dat je terughoudend bent in of afziet van mogelijke reacties op iets wat je afwijst Tolerantie bevat dus twee polen: Ervaring van of (er)kennen van een afwijzende houding ten opzichte van iets of iemand Desalniettemin daarop toch niet op een bepaalde manier op reageren the paradox of tolerance: What is tolerated is both rejected and accepted Als een van beide polen of beide ontbreken is er geen sprake van tolerantie Er is dus een groot verschil tussen tolerantie en onverschilligheid Vgl. ten Hooven ‘De lege tolerantie’: bijdragen van diverse scribenten vgl. van Ruler ‘Theocratie en tolerantie’ over het verschil tussen tolerantie en indifferentisme Tolerantie vooronderstelt ook diversiteit en separatie. ‘Assimilation should not be confused with tolerance’. Tolerantie is iets totaal anders als egalitarisme

Het verwijt dat religieuze scholen intolerantie zouden bevorderen (2) Tolerantie als deugd: kan idealiter alleen bestaan in combinatie met naastenliefde: ‘What is needed is a proper understanding of the ideal of tolerance which combines strongly held convictions with a love for and an appreciation of people who differ. En in combinatie met bescheidenheid, omdat ons kennen ten dele is en die voorlopigheid en gedeeltelijkheid kan inhouden dat zowel onze afkeuring als onze attitude kan veranderen Het verwijt dat religieuze scholen niet zouden doen wat niet-religieuze scholen pretenderen wél te doen klopt niet. Er is sprake van een niet gevalideerde, niet bewezen en daardoor mogelijk onjuiste aanname dat mensen diversiteit op tolerante wijze leren hanteren door op jonge leeftijd in diversiteit ondergedompeld te worden Er zijn veel argumenten om een tegenovergestelde hypothese te formuleren: religieuze scholen bevorderen bij leerlingen meer dan niet-religieuze scholen de vaardigheid om op volwassen leeftijd tolerant gedrag te vertonen

Het verwijt dat religieuze scholen zouden indoctrineren (1) Probleem 1: de betekenis van ‘indoctrineren’ is onhelder Inhoud? Methode? Intentie? Consequentie? “If the concept of indoctrination is unclear, then the charge of indoctrination against religious schools is also unclear.” “Those making the charge of religious indoctrination against religious schools are, in fact, gingin expression to their feelings of disapproval. Rational defence against such expressions of emotions is futile and unnecessary.”

Het verwijt dat religieuze scholen zouden indoctrineren (2) Probleem 2: het idee van indoctrinatie gaat uit van een onderscheid tussen objectieve, rationele, feitelijke kennis die superieur is en subjectieve, irrationele ervaringskennis die inferieur is. Indoctrinatie wordt gerelateerd aan deze inferieure kennis, terwijl het bestaan van perfecte, objectieve, rationele en feitelijke kennis geheel of grotendeel een fictie is. Het is dus nodig het begrip indoctrinatie zowel te definiëren als te herdefiniëren. Thiessen geeft een aanzet op 4 aspecten: Metaphysics - Kentheoretisch Human nature (holistisch) - Inwijding en bevrijding Rode lijn hierin: ‘the core idea of indoctrination be thought of in terms of the curtailment of a person’s growth towards normal rational autonomy’. Indoctrinatie dus als frustratie van groei van een persoon naar normale autonomie, niet naar volledige onafhankelijkheid en niet naar perfecte rationaliteit. Conclusie: religieuze scholen indoctrineren niet noodzakelijkerwijze, maar koesteren en kweken wel. De waarschijnlijkheid dat zij indoctrineren in de gebruikelijke zin van het woord is aanmerkelijk zwakker dan vaak aangenomen. De waarschijnlijkheid dat niet-religieuze scholen vaker dan wordt aangenomen indoctrineren is reëel.

Afrondend: aanbevolen leesmateriaal Teaching for commitment, by Elmer John Thiessen, McGill-Queen’s University Press, 1993, ISBN 0-7735-1162-8 In defence of religious schools and colleges, by Elmer John Thiessen, McGill-Queen’s University Press, 2001, ISBN 0-7735-2221-2 Academisch CV van Thiessen: http://www2.mhc.ab.ca/users/ethiessen/acv.html Religieus CV van Thiessen: http://www2.mhc.ab.ca/users/ethiessen/rcv.html