De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evolutie in een superdiverse klas

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evolutie in een superdiverse klas"— Transcript van de presentatie:

1 Evolutie in een superdiverse klas
NIBI 2019

2 What would we do as teachers?
‘’If I was a teacher I would just give the lessons because first of all everyone needs to know this because the government, the government wants that every school needs to teach this to students. So I would give the students tests.’’ ’’I would say everyone that believes in something write down what you believen. So I can see what everyone thinks and in what someone believes. And than I will check if it is true or not and if it is true i will give a good msrk snd if not I wil give a bad mark. I will not explain in the class something about believing or not not in God. I will leave everyone alone.’’ ‘’I would say that I have respect for everyone’s religion and believes but that its pars of school and that they will be tested for it.’’ Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

3 Voorstellen Freke Heideman Naila Lachkar Opleidingscoördinator
Tweegegraads lerarenopleiding Biologie Hogeschool van Amsterdam Naila Lachkar Biologiedocent Berlage lyceum Amsterdam Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

4 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

5 Wetenschap vs religie Richard Dawkins:
Geloven is iets aannemen zonder bewijs “My suggestion is that you won't find any intelligent person who feels the need for the supernatural.” Religie is een ‘virus of the mind’. Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

6 Religie vs wetenschap Het christendom stimuleerde wetenschap (Linnaeus) Lange lijst van christelijke wetenschappers (Newton, Pascal, Maxwell) Darwin kreeg – zeker in eerste instantie - veel steun uit de kerken Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

7 Creationisme Genesis letterlijk waar Genesis niet letterlijk waar:
Aarde is oud Nieuwe soorten onstaan na scheppende activiteit en verdere ontwikkeling Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

8 Intelligent Design ‘Sommige structuren zijn zo complex dat ze niet te begrijpen zijn met natuurlijke selectie’ ‘Ze zijn product van intelligent causaal agens’ ‘Dit is echte wetenschap’ Evolutietheorie falcifiëren ID is geen wetenschap, want niet duidelijk hoe de hypothese getoetst wordt: gebaseerd op supernatuurlijke verklaringen Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

9 Waarom evolutie op school?
Doelen van het onderwijs: kwalificatie/socialisatie/persoonsvorming Hoe wetenschappelijke theorieën tot stand komen Leerlingen leren complexere denk- en werkwijzen hanteren Wetenschap en levensovertuiging soms op gespannen voet met elkaar Intelligent Design als alternatieve theorie: oordelen juistheid argumenten Mis(pre)concepties van leerlingen Burgerschapsvorming Nog meer redenen? Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

10 Pauw en Witteman Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

11 In de klas tip 1: maak een onderscheid tussen wetenschap en religie
tip 2: creationisme en ID horen niet naast evolutie onderwezen te worden, maar een biologiedocent dient er wel over te kunnen meepraten. tip 3: zorg dat je zelf als docent goed geïnformeerd bent. Dit kun je doen door je te verdiepen in de misconcepties van je leerlingen, door argumenten voor de evolutietheorie paraat te hebben, voorbeelden geven uit het dagelijkse leven (context aanbieden) en verdiep je in de geloofsovertuigingen van de leerlingen die je lesgeeft. tip 4: zorg ervoor dat je een leeromgeving creëert waarin iedereen zich veilig voelt en waar er respect is voor elkaar. mensen hoeven niet te kiezen uit beiden, kan naast elkaar bestaan. Het is inappropriate om creationisme in de klas te behandelen bij biologie. Er is geen sprake van geloof in wetenschap;zorg dat ze leren hoe wetenschap werkt, met hypothesen, modellen en dat het niet bewezen wordt, maar ondersteund door feiten. Zorg dat ze het verschil weten tussen theorie in wetenschappelijke en literaire zin. Als je consequent argumenten van lln uit het creationisme weerlegt en met veel voorbeelden komt, zullen de leerlingen het verschil gaan begrijpen tussen een wetenschappelijke theorie en religie. Ga niet in discussie met leerlingen, vragen over religie zeg je dat dat geen wetenschappelijk feit is en niet bij biologie aan de orde komt. Religie is persoonlijk en de leerlingen hoeven de evolutietheorie niet te accepteren, maar wel begrijpen. Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

12 In de klas tip 5: maak duidelijk aan je leerlingen dat zij niet hoeven te kiezen tussen evolutie en religie en dat het best samen kan gaan. tip 6: wetenschap en geloof zijn twee aparte dingen. Leer de leerlingen dat wetenschap objectief is en werkt met hypothesen, modellen en feiten. tip 7: weerleg de argumenten van leerlingen niet maar zorg ervoor dat misconcepten bij leerlingen verdwijnen door heldere uitleg van de stof. tip 8: ga niet in discussie met leerlingen over religie. Nogmaals: je bent biologie docent geen theoloog. Maak duidelijk aan de leerlingen dat de evolutietheorie een onderdeel is van de biologie die zij moeten begrijpen en uiteindelijk getoetst zal worden. mensen hoeven niet te kiezen uit beiden, kan naast elkaar bestaan. Het is inappropriate om creationisme in de klas te behandelen bij biologie. Er is geen sprake van geloof in wetenschap;zorg dat ze leren hoe wetenschap werkt, met hypothesen, modellen en dat het niet bewezen wordt, maar ondersteund door feiten. Zorg dat ze het verschil weten tussen theorie in wetenschappelijke en literaire zin. Als je consequent argumenten van lln uit het creationisme weerlegt en met veel voorbeelden komt, zullen de leerlingen het verschil gaan begrijpen tussen een wetenschappelijke theorie en religie. Ga niet in discussie met leerlingen, vragen over religie zeg je dat dat geen wetenschappelijk feit is en niet bij biologie aan de orde komt. Religie is persoonlijk en de leerlingen hoeven de evolutietheorie niet te accepteren, maar wel begrijpen. Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

13 In de klas Nog meer tips aan elkaar?
Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

14 Tips/tops/wat neem je mee?
Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019


Download ppt "Evolutie in een superdiverse klas"

Verwante presentaties


Ads door Google