SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Leerlingbemiddeling / mediation
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Hoera, een oudergesprek!
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Kinderen en hun sociale talenten
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom op onze ouderochtend
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Communicatie 7e les.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Loopbaan en burgerschap les 2
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman

ONZE SCHOOL 2013 een school met 38 nationaliteiten en 13 verschillende religies een “hotelschool” achterstandswijk

Wat heb je nodig om kinderen sociaal emotioneel te ondersteunen? *Sensitief zijn voor signalen van de ander en daar responsief op reageren. Sensitief : -gevoelig zijn voor signalen -ze juist interpreteren -de emotionele betekenis op waarde schatten Responsief: - een reactie geven wanneer er sprake is van een signaal - aansluitend en adequaat reageren - gevoelsmatig en inhoudelijk aansluiten bij het signaal

In je reactie zijn 3 componenten van belang * een affectieve component Neem iemands kijk op de situatie serieus. Laat merken dat je de situatie ook van hem/haar uit wil bekijken en de inzichten respecteert (Denken). Laat merken dat je er voor de ander bent op momenten dat het niet meteen lukt. Laat merken dat je begrijpt dat het vervelend voor de ander is. Moedig hem/haar aan als hij/zij het (bijna) goed doet (Doen). Laat tijdig merken dat je er voor de ander bent als deze het moeilijk heeft, dat je zijn/haar gevoelens waarneemt, erkent en serieus neemt. Let erop dat je verbale en nonverbale gedrag in overeenstemming zijn (Voelen). Laat merken dat het je wat doet als de ander zich wel/niet aan de afspraak houdt. Accepteer de ander als persoon met eigen verantwoordelijkheden (Willen). een informatieve component Geef zoveel mogelijke informatie zodat de ander de situatie kan begrijpen; weet wat er gebeurt en waarom. Geef het waarom van regels en verwachtingen aan (Denken). Geef inzicht in het waarom van een bepaald gedrag en de effecten van het gedrag. Bespreek alternatieven (Doen). Benoem de gevoelens en verduidelijk ze. Probeer zoveel mogelijk inzicht te geven in de bedreigende of emotionele gebeurtenis (Voelen). Praat over de consequenties van het gedrag van de ander voor zichzelf en anderen, over wat jullie belangrijk vinden en waarom. Maak wederzijdse verwachtingen duidelijk (Willen). een gedragsregulerende component Help de situatie te verwoorden zodat je samen alternatieven voor het gedrag kunt bedenken. Geef uitleg over hoe de ander dit gedrag kan uitvoeren. Geef situaties andere interpretaties (Denken). Maak concrete afspraken over wat de ander wel en niet mag doen. Zorg dat het doel haalbaar is. Laat de ander de effecten van het gedrag zelf ervaren. Oefen de vaardigheden en geef daar feedback op (Doen). Geef aanwijzingen hoe de ander de eigen emoties kan reguleren. Zoek samen uit hoe de ander deze anders kan uiten. Spreek af hoe je zult reageren (Voelen). Maak concrete afspraken over de manier waarop je elkaar aan de afspraken kunt houden en herinneren. Laat de ander de positieve effecten van het gewenste gedrag ervaren (Willen).

Een positief klimaat http://youtu.be/gBo73BL0TaA http://www.youtube.com/watch?v=V2DrcVAb_Jg http://www.youtube.com/watch?v=17TMnQjVK4c

Sociale competentie op school regels en afspraken leerkrachtvaardigheden sociale competentie in de zorgstructuur ouderbetrokkenheid planmatigwerken aan sociale competentie in de klas

IN DE KLAS luisteren en spreken omgangsregels gevoelens zelfvertrouwen en positief zelfbeeld respect samenwerken en samen spelen ruzie

LUISTEREN EN SPREKEN Luisteren naar wat de ander zegt De ander aankijken als hij/zij tegen je praat De ander laten uitspreken De tijd geven om te reageren Rustig praten Antwoord geven op een vraag Een vraag stellen Een praatje maken

ZELFVERTROUWEN EN POSITIEF ZELFBEELD Een praatje maken, meepraten Naast iemand gaan zitten Vragen of je mee mag doen Anderen uitnodigen tot meespelen of samenwerken De leiding durven nemen In het middelpunt durven staan Durven opkomen voor jezelf en de ander Durven zeggen wat je vindt Complimenten ontvangen en geven Kritiek ontvangen en geven

SAMEN WERKEN SAMEN SPELEN Luisteren naar wat een ander zegt Meepraten Vragen of je mee mag doen Durven zeggen wat je vindt De leiding durven nemen Hulp vragen Een ander helpen Materiaal delen Oplossingen vinden Afspraken maken en je er aan houden Complimenten geven en ontvangen Kritiek geven en ontvangen

RUZIE Luisteren naar wat een ander zegt De ander laten uitspreken De ander tijd geven om te reageren Zich inleven in de ander Rekening houden met gevoelens van de ander Kijken naar jezelf ipv naar de ander wijzen Durven zeggen wat je vindt Gelijk krijgen en geven Fouten toegeven Excuses maken Oplossingen vinden Afspraken maken Je houden aan afspraken

Scoll Een observatie instrument om sociale competentie te meten.

Sociaal competent gedrag Springplank tot succes!

Bedankt voor jullie aandacht.