Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

GfK Supermarktkengetallen
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Benchmark Overheidskantoren 2008
ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Lineaire functies Lineaire functie
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kerncijfers Bouw Oost-Vlaanderen  Arbeidsmarktgegevens  Economisch belang van de bouwsector  Demografie van het bouwbedrijf  Subsectoren  De bouwvakarbeider.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Transcript van de presentatie:

Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens Waarom verdiepen? Schaalvergroting containerschepen Tijd cruciale factor voor rederijen Waarom Antwerpen? Blijven verdiepen? Betaalbaarheid: kosten en baten? Zeebruge en Vlissingen: een alternatief?

De schaalvergroting: een recent fenomeen

De schaalvergroting : evolutie containervloot en containervloot in aanbouw 1994 1999 Wereldvloot 2,42 miljoen teu 4,24 miljoen teu Waarvan > 4.000 teu 7,6% 22,3% In aanbouw 0,706 miljoen teu 1,272 miljoen teu (juli 1995) (juni 2000) Waarvan > 4.000 teu 42,8% 72,2% Waarvan > 6.000 teu 3,2% 25,4%

Samenstelling Wereldvloot

Containervloot in aanbouw

Containerlijnvaart: klokvast varen op wekelijkse frequentie De containerlijnvaart straft tijdsverlies en onzekerheid commercieel af Containerlijnvaart: klokvast varen op wekelijkse frequentie Getijgebondenheid => extra wachttijd gem. 8 uren Hierdoor moet vaak andere haven worden geschrapt Dit is commercieel onaanvaardbaar: verlies lading Mogelijke oplossingen: Antwerpse lading feederen naar kusthaven (kostprijs, milieukost, verlies econ.activiteit Bijkomend schip inleggen zonder bijkomende lading kostprijs: 30.000 USD/dag

Waarom Antwerpen (1): omdat de resultaten van de eerste verdieping zeer positief waren

Waarom verdiepen (II): omdat ze urgent is en bepaald wordt door marktvraag

Belang van de verdieping: de verdieping is urgent 1992 2000 2010 zonder 1ste verdieping uit 1997 > 34' (getijgebonden) aantal containerschepen: 496 1700 aandeel in containertrafiek: 17,4% 48% in aanmerking komend voor volgende verdieping > 38’ (getijgebonden) aantal containerschepen: 33 642 aandeel in containertrafiek: 1,5% 23% 50%

Aantal tijgebonden op- en afvaarten en hun aandeel in de totale trafiek in 2000 %

Verdeling trafieken in Antwerpen, 1975-2000: containertrafiekn zijn de groeimarkt

Groei containeroverslag 1993-2000 Antwerpen en andere rangehavens 119 % 64 %

Evolutie marktaandeel Antwerpen in containeroverslag Rangehavens 1993 2000

Waarom verdiepen (III): omvang maatgevend containerschip op belangrijkste routes TEU 2005 2010 2015 Verre Oosten 5750 8000 8500 Transatlantisch 4000 5000 6500 Bron: OSC 2000

Blijven verdiepen? Relatie omvang schepen en diepgang: grotere schepen worden minder diep

Tot hoe ver verdiepen? 13 m is goed, 14 m beter en 15m best

Containertrafieken per vaargebied 1999 mln, ton Hamburg Bremen Rotterdam Antwerpen Le Havre Totale overslag 178,2 22,4% 12,3% 35,8% 22,2% 7,2% Afrika 10,4 11,2% 8,4% 22,8% 48,0% 9,6% Noord-Amerika 29,3 7,1% 22,8% 28,9% 32,5% 8,7% Zuid-en Midden-Amerika 13,7 22,0% 11,4% 23,1% 31,1% 12,5% Nabije Oosten 10,9 20,6% 2,3% 23,0% 51,8% 2,3% Midden-Oosten 3,8 33,2% 5,3% 40,6% 18,8% 2,0% Verre Oosten 51,2 31,1% 8,6% 40,1% 12,5% 7,6% Europa 56,9 24,1% 14,0% 43,2% 13,1% 5,6%

Kosten en baten: de eerste verdieping uit 1997 ex-post kosten-batenanalyse: 1ste verdieping = rendabel project totale kosten 1ste verdieping: 12,5 % hoger dan gepland als gevolg van moeilijkheden wrakkenberging uitgaven eigenlijke verdieping onderhoudskosten opbrengsten: hoger dan voorzien als gevolg van sterke toename getijgebonden schepen lager dan voorzien

Kosten eerste verdieping (raming ‘94 en reëel ‘97) Mrd BEF Bron: auditrapport

Kosten eerste verdieping ‘97 en raming volgende verdieping ? ? Mia BEF Specie wordt buiten systeem gebracht. Nieuwe strategieën kunnende kostprijs van de berging van de specie mogelijk gevoelig terugdringen Bron: auditrapport

Maritieme toegang. In Westerschelde alleen drempels baggeren Zandvlietsluis Vlissingen Valkenisse Hansweert Terneuzen Zandvliet Bath Borssele Honte 0 km 10 20 30 40 50 60 70 80 Breedte vaargeul > 500 m 500 m 300 m 98F001

Economische impact van de Scheldeverdieping 2010 Totale impact 1ste en 2de verdieping op de Vlaams/Belgische economie in 2010 1’ste fase: 11,6m 2’de fase: 14 à 15m (uitgevoerd in 1997) (gepland) Toegevoegde waarde: 5,3 miljard BEF/jr 13,1 miljard BEF/jr Terugvloei overheid: 1,9 miljard BEF/jr 4,7 miljard BEF/jr Werkgelegenheid 2.460 arbeidsplaatsen 6.110 arbeidsplaatsen

Kusthavens: een alternatief? 10 % 30 % 60 %

Zeebrugge en Vlissingen: geen alternatief voor maar aanvulling bij Antwerpen

Zeebrugge en Vlissingen: goede havens met kansen in complementaire markten

Vergelijking modal split Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende

Congestie- en ecobaten in het scenario Mainportfunctie Antwerpen