Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie van het Vlaams Parlement Brussel, 23/1/2007
Standpunt van de Spoorwegen tov Mid Term Review (I) Pro : Behoud van mobiliteit op zich wordt het hoofdoel Behoud van mobiliteit op zich wordt het hoofdoel Verbetering van de prestaties van elk voervoermodus Verbetering van de prestaties van elk voervoermodus Bevordering van interoperabiliteit in de spoorsector Bevordering van interoperabiliteit in de spoorsector Stimulatie van logistieke ketens en integratie van vervoermodi Stimulatie van logistieke ketens en integratie van vervoermodi
Standpunt van de Spoorwegen tov Mid Term Review (II) Contra : Modal Shift is achterhaald Modal Shift is achterhaald Te veel wordt verwacht van verbeterde prestaties en efficïentie van de vervoermodi: dat volstaat niet om een keerpunt te bewerkstelligen Te veel wordt verwacht van verbeterde prestaties en efficïentie van de vervoermodi: dat volstaat niet om een keerpunt te bewerkstelligen Te weinig aandacht voor Te weinig aandacht voor Geharmoniseerde principes voor infrastructuurheffingen gebaseerd op het “polluter pays” regel: teleurstellende resultaten van de Eurovignette discussie Geharmoniseerde energiebelasting
Doelstellingen van het Witboek van 2001 Duurzame mobiliteit Duurzame mobiliteit Modal shift naar milieuvriendelijke vervoersmodi, nl spoor Modal shift naar milieuvriendelijke vervoersmodi, nl spoor Aangepaste infrastructuur (spoor,…) Aangepaste infrastructuur (spoor,…) Infrastructuurheffingen, rekening houdend met milieu- en externe effecten Infrastructuurheffingen, rekening houdend met milieu- en externe effecten
Standpunt van de Europese Commissie : de meeste maatregelen voorzien door het Witboek werd ingevoerd of aangenomen, dit heeft niet geleid tot de verhoopte modal shift, en de omgeving is gewijzigd Standpunt van de Spoorwegen : Standpunt van de Spoorwegen : enkel de liberalisatie werd ingevoerd, de liberalisatie is op zich niet voldoende om een modal shift teweeg te brengen, voluntaristische politieken zoals deze gevoerd door de Belgische Federale regering en de Vlaamse regering moeten worden voortgezet, de resultaten van de NMBS tonen aan dat deze politieken werken
NMBS : Investeringsdotaties ten laste van de Staat , (in Mio €, buiten RER en HSL)
Resultaten van de NMBS: Goederenvervoer (Mio Ton/km)
Resultaten van de NMBS: Reizigersvervoer (Mio Reizigers/km)
Milieu CO 2 emissie Bron: B-Mobility
Milieu CO 2 emissie in de EU-25 CO 2 uitstoot van spoorvervoer is sterk gedaald (- 30%), dit t.g.v. electrificatie en nucleaire productie van electriciteit CO 2 uitstoot van spoorvervoer is sterk gedaald (- 30%), dit t.g.v. electrificatie en nucleaire productie van electriciteit De Commissie voorziet zelf dat de uitstoot van CO 2 door het wegvervoer zal blijven stijgen en de grootste zorg voor de komende jaren zal vormen De Commissie voorziet zelf dat de uitstoot van CO 2 door het wegvervoer zal blijven stijgen en de grootste zorg voor de komende jaren zal vormen
Voor alle vervoermodi : Internalisatie van externe kostenInternalisatie van externe kosten Veralgemeende infrastructuurheffingVeralgemeende infrastructuurheffing