Informatieverkeer in gemeentelijke ketens Grip op diversiteit Scheveningen, 29 juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waar gaat het over: grootschalige kaarten
Advertisements

Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Zonder BGT werkt de gemeente niet
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Records management en informatie-architectuur
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Publiekprivaat onderzoek
Zaakgericht werken in samenhang
BAG - WOZ, planning en commitment
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
VIAG themabijeenkomst 7 september 2012
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Gezamenlijk de crisis door
i-Versneller BAG WOZ Regionale sessie 19 september - Eindhoven
Informatieplan Ambities en Aanpak
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
AFSCHUIFSTIJFHEID EN MAXIMALE SCHUIFSPANNING
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.
Gemeenten kleuren de BGT in
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
KCC4ALL.
Digitaal mei 2014.
Winstpakkers en vraagbundeling
ZijActief Koningslust Excursie BlauweBessenLand
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
NAVS 19 april april NAVS 19 april april Alliantie en Kop van Isselt Waarom Alliantie De locatie Kansen en bedreigingen Rollen.
Joris' werk: Stelsel en NORA
Programma Vereenvoudiging en uniformering subsidie DBI bijeenkomst het Nieuwe Handelsregister 4 december 2012.
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Katern GEMMA Mobiel.
Toekomstige veranderingen:
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Digitaal stelsel in de praktijk
Zonder BGT werkt de gemeente niet
Basisinformatie Gegevensmanagement van sectoraal naar integraal
Transcript van de presentatie:

Informatieverkeer in gemeentelijke ketens Grip op diversiteit Scheveningen, 29 juni 2012

Wie staat voor u? Stichting toegepast innoveren met ICT veelal in consortiumverband landelijk en internationaal actief vestigingen in Enschede en Amersfoort U kunt ons kennen van: Archimate kanaalsturing (Kanalen in Balans) Mijnoverheid.nl Visie e-dienstverlening 2020 (voor de Progr.raad e-Overheid voor Burgers) waardegedreven portfoliomanagement interoperabiliteit en standaarden in ketens en netwerken VIAG Themadag, 29 juni 20122

Samenwerking binnen veiligheidsregio’s Keten in veelvoud VIAG Themadag, 29 juni Voorinvullen e-formulieren met persoonsgegevens, bedrijfsgegevens en gegevens uit (basis) registraties Informatieketens betrokken bij Wet werken naar Vermogen Standaardisatie-issues rondom de baliezuilen Decentralisatie Jeugdzorg Generiek plannen van alle afspraken met burgers Ontsluiten van systemen voor beheer en onderhoud naar front- en midoffice Automatische controles bij intake van eenvoudige aanvragen Verregaande automatisering van de parkeerverordening Aanmaken documenten waarbij gegevens automatisch worden gevuld Gemeenschappelijke diensten voor betalen en invorderen Dynamische planning Samenloop signalen detecteren op basis van gegevensdiscrepanties Terugmeldingen op Basisregistraties Oprichten of consolideren samenwerkingsverbanden (ISD, SSC) Samenwerking met regionale uitvoeringsdiensten Zaakgericht werken bij toezicht en handhaving SUWI-keten Informatieketens betrokken bij transitie AWBZ Wet op de schuldhulpverlening Meervoudig bruikbare toetsen op diverse onderwerpen Proces/informatieketen WABO-BAG-GBA-WOZ Document management en de aansluiting op zaakgericht werken Vergunningen-Leges keten Ontsluiten van MENSCENTRAAL naar midoffice Ontsluiting subsidiesysteem naar frontoffice en midoffice Ontsluiten Omgevingsloket Online naar midoffice Ontsluiting vergunningensysteem naar frontoffice en midoffice Integraal klantbeeld koppelen met telefooncentrale Verstrekken status informatie lopende zaken via Antwoord voor bedrijven Verstrekken statusinformatie lopende zaken aan burgers via MijnOverheid Integraal klantbeeld ten behoeve van handhaving- en inspectieprocessen Integraal klantbeeld ten behoeve van interne processen Integraal klantbeeld publieksbalie & doorverwijzen en internet loket Voorinvullen adresgegevens en GEO-locatie m.b.v. de BAG 3

gemeenten Spelers VIAG Themadag, 29 juni dienst en dien- sten dienst- verle- ning RUD- en Rijk Rijks- organisaties Rijks- organisaties Rijk andere overheids- lagen Rijk private organisaties Rijk semi- overheid

Informatiehuishouding in de ketens VIAG Themadag, 29 juni 20125

De oplossing? VIAG Themadag, 29 juni 20126

Wat te standaardiseren? Infrastructuur? Informatiesystemen? Koppelvlakken? Informatie? Processen? VIAG Themadag, 29 juni 20127

De andere kant van de medaille Standaarden gaan meestal niet over technologie, maar vooral over informatie en processen. Zulke standaarden uniformeren de taakinhoud. Overheidstaken moeten kunnen omgaan met de maatschappelijke en juridische werkelijkheid. Die is onvermijdelijk divers en veranderlijk. Een overheid die zijn taakinhoud teveel standaardiseert en fixeert, raakt haar contact met de maatschappelijke werkelijkheid kwijt. VIAG Themadag, 29 juni 20128

Diversiteit is standaard diverse wettelijke taken diverse situaties diverse geschiedenissen diverse partijen diverse ketens … en zelfs … diverse standaarden diversiteit is alomtegenwoordig vaak onvermijdelijk vaak gewenst een fact-of-life VIAG Themadag, 29 juni 20129

Afgewogen interoperabiliteit VIAG Themadag, 29 juni KEURSLIJF standaardisatie heilig diversiteit taboe LAISSEZ-FAIRE standaardisatie taboe diversiteit heilig BEHEERSTE DIVERSITEIT

Is dat niet te duur? Het is crisis! Wat is duurder: de afweging vooraf het beheer van de diversiteit of: de verplatting van het overheidsbeeld van de maatschappelijke werkelijkheid stagnerend hergebruik van gegevens niet geadopteerde standaarden tientallen overlappende standaarden VIAG Themadag, 29 juni

Voorbeeld: Landelijke Stan- daard Informatieverkeer Jeugdzorg Procesdiversiteit: flinke regionale procesverschillen Flexibiliteit: op handen zijnde transitie naar gemeenten Beheerde diversiteit voorzien door middel van: flexibel proces- raamwerk daaraan gekoppelde informatie- fragmenten VIAG Themadag, 29 juni

Voorbeeld: adresinformatie in het Stelsel van Basisregistraties diversiteit aan de afnemerskant adresseringssystematiek ruimte (soort locaties) soort aanwezigheid soort aanwezige evidentie gebruiksdoel aanbod van basisregistraties BAG GBA NHR BRK … VIAG Themadag, 29 juni ?!

HARTELIJK DANK TOT SPREKENS! Paul Oude Luttighuis Charles Koning VIAG Themadag, 29 juni