Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Workshop Nieuwe begroting
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Welkom 1.
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
Klassieke AO Leseenheid1
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
WISKUNDIGE FORMULES.
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Missie, visie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.

Regiobijeenkomsten voor gemeenten 24 oktober, Eindhoven
OHT 9.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclameonderzoek In dit hoofdstuk zul je het.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Wat betaalt de klant aan ons?
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
1 29 juni 2014 Zoetermeer. Filippi 4 4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u!... DANKT te allen tijde in de naam van.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hervorming langdurige zorg
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Presentatie voor de gemeenteraad van Delft Door: Janneke Dekker en Hans Oosterveer 19 maart 2010.
Transcript van de presentatie:

Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011

22 Programma 1.Klachtbehandeling Nationale ombudsman algemeen 2.Werkwijze bij interventie 3.Beschrijving interventies bij Belastingdienst, UWV, CAK, Zorgkantoren en RDW

33 Klachtbehandeling algemeen 1.Eerst klagen bij overheidsinstantie (kenbaarheidsvereiste) 2.Dan klagen bij Nationale ombudsman

4 Nationale ombudsman 2010: klachten afgehandeld 4

5 Onderzoek 1.Interventie 2.Bemiddeling 3.Rapport 4.Overig 5

6 Aantal ontvangen klachten over grote overheidsinstanties

7 Nationale ombudsman 2010: klachten onderzocht 7

88 Wanneer interventie? spoedeisend en/of groot financieel belang of kenbare klacht zonder reactie eenvoudig op te lossen oplossing is doel van klacht

99 Voor- en nadelen interventie Voor: snel en op maat hoge waardering tevredenheid + vertrouwensherstel Tegen: geen structurele aanpak damage control voorkeursbehandeling gaat ten koste van anderen

10 Werkwijze interventie 1.No ontvangt klacht 2.No bevestigt ontvangst (binnen 3 dagen) 3.No belt met klager (binnen 5 dagen) 4.No verzendt interventieverzoek aan instantie 5.Overheidsinstantie lost de zaak op (binnen 14 dagen) NB Bulkinterventie bij Belastingdienst Toeslagen en CAK

11 Belastingdienst

12 TOP 8 Belastingdienst 1.niet of niet tijdig reageren 2.niet nakomen terugbelbelofte 3.interne communicatie (keten) 4.TBU 5.doorlooptijd (massale processen) + nazorg (systeemproblemen) 6.zorgpremie 7.klachtherkenning 8.informatieverstrekking 12

13 1. Niet (tijdig) reageren -Correspondentiewijzer Nationale ombudsman -Verbeteringen bij de Belastingdienst: Technische verbeteringen (centraal postadres en registratie, binnen 24 uur digitaal beschikbaar, registratieapplicatie en nieuw klantvolgsysteem) -Extra scholing en aandacht Klachtherkenning (postkamer, bezwaarbehandelaar) Persoonlijk contact 13

14 2. Niet nakomen van terugbelbelofte - Doel: Contactherstel -Norm: Telefoonwijzer Nationale ombudsman -Oplossingen: - Alternatief na drie belpogingen? - Belpogingen spreiden, 1 e contact, contacthistorie - Signalen bijhouden 14

15 3. Interne communicatie - Meerdere afdelingen betrokken, interne keten (heffing+inning, blauw+rood) -Scholing BelTel, vastleggen contacthistorie, procesverbeteringen - Stella Teams 15

16 UWV 188 (22%) interventies in 2010 Top 2 Trage uitbetaling / financiële nood Onduidelijke beschikkingen Actie: verzoek snelle uitbetaling of voorschot verzoek (mondelinge) toelichting

17 CAK 344 (82%) interventies in 2010 Top 2: Onduidelijke beschikkingen (eigen bijdrage AWBZ / Wmo) Peiljaarverlegging nagelaten

18 Zorgkantoren 28 (26%) interventies in 2010 Top 2: Verantwoording PGB onvoldoende Bureaucratische, matige dienstverlening

19 RDW 47 (35%) interventies in 2010 Nr 1: Kenteken gesloopte of verkochte auto nog steeds op naam Doel interventie: kenteken van naam intrekking aanslagen motorrijtuigenbelasting correctie beschikkingen CVOM en CJIB (boetes verkeer, APK-plicht en WA-plicht)

20 U en de Nationale ombudsman Onze interventiepraktijk en uw werk: Ziet u mogelijkheden? Voldoet dit aan uw behoeften? Ziet u knelpunten? Vragen? 20

21 Informatiemateriaal: neem mee Hartelijk dank voor uw aandacht