INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni 2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Nederland participatieland?
Samen werken aan een duurzame civil society
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Jongeren Preventie Team
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Overzicht bespreekpunten
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Ondernemen(d) in het onderwijs
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Leren in een werkende omgeving
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Van zorgen voor naar zorgen dat
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Social work Week 2.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Kansen implementatie vakwedstrijden
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Opleiding, onderzoek en werkveld
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Presentatie onderzoek Sociaal Pionieren in Oldambt
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Ben jij op zoek naar een leuke HBO-stage social work?
Vijf krachten van de transformatie
Basistekst : Talentontwikkeling
Academie voor Bouw & Infra
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Transcript van de presentatie:

INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni

WIE ZIJN WE NU PRECIES? Geïnteresseerde studenten van diverse sociaal agogische opleidingen Excellente studenten Opleidingscommissie Studenten met interesse in de veranderingen, die willen meedoen. CMV MWD SJD SPH Master Social Work Kenniscentrum Cluster Social Work EROPAF! Van domein Maatschappij en Recht Hva 2

WAT WILLEN WIJ? Aansluiten bij ontwikkelingen in het werkveld, naast wat we al doen. Transities 1.Wet Wmo 2.Welzijn nieuwe stijl, anders professioneel handelen 3.Financiering 4.Bestuur en aansturing 5.Anders handelen 6.Maatschappekijke outcome bewerkstelligen 3

GEËIGENDE REACTIE Beroepenstructuur of competentieprofiel vanuit werkveld Opleidingenstructuur en competentieprofiel opleidingen Veel aandacht voor structuren, legitimatieprocessen Veel aandacht voor eigen profilering en ‘anders zijn’ onderscheidend vermogen tussen de opleidingen benadrukken. 4

WE WILLEN AANSLUITEN BIJ ONTWIKKELINGEN IN HET WERKVELD We moeten aansluiten Hoe sluit je nu aan bij transities? Gezamenlijke voorbereiding Analyse boeken, artikelen, lezingen Bijeenkomsten gemeente, werkveld, opleidingen, kenniscentrum Heisessies in diverse samenstellingen, management, docenten, kenniscentrum Vanuit motivatie en enthousiasme Eerste interne invitational conference

WAT HEBBEN WE NODIG? I Vanuit interne invitational conference Eerst een basis bij studenten leggen en dan gezamenlijk: Juiste professionele houding bewerkstelligen Integraal benaderen: mens in zijn omgeving, met aandacht voor de verschillende levensgebieden, de informele omgeving en andere professionals Kracht en ontwikkelingsgericht 6

WAT HEBBEN WE NODIG? II Juiste vaardigheden aanleren Relatie kunnen leggen en onderhouden Omgevingsgericht handelen Krachtgericht handelen Samen doen,multidisciplinairiteit Body of knowledge beschrijven Disciplines Vakken Methoden en technieken Wat werkt?? 7

WAT GAAN WE DOEN? Met geïnteresseerd werkveld en eerder genoemden In overleg; in co-creatie Gericht op praktijk, theorie, professionele houding en vaardigheden Leerplanschema ontwikkelen Duaal opleiden? Theorie en ervaring afwisselen en integreren? Eigenheid vanuit je eigen opleiding inbrengen? 8

TWEE DOELEN MET DE AANPAK Doel 1 Starten op 1 september geschikte geselecteerde studenten opleiden in jaar 3 en 4 Al lerend leren wat de verwachtingen zijn en daarop aansluiten De geschikte pré-professionals samen opleiden. Doel 2 Leren wat de transities zijn en hoe de opleidingen dit in de eigen opleiding het beste vorm kunnen geven Dus geleerde vanuit uitstroomprofiel ‘terugploegen’ in opleiding. 9

ZIEN WE PROBLEMEN? Ja, genoeg Onderbouwen en verantwoorden wat we doen; gezien legitimatie en validatie-eisen aan de opleidingen. 10

IS ER EEN BASIS? Ja, voldoende 7 juni 2013 ‘go’ van gedeelte van werkveld Enthousiasme werkveld Enthousiasme opleidingen Enthousiasme studenten Genoeg maar zeer verschillende kennisbases En vele, vele vragen. 11