Ontwerpen van een module

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
BattleBots The school battle.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Gokverslaving.
Prof dr Bert van Hemert Parnassia Bavo Groep
Diversiteit & Jeugdzorg
Studiedag FvB 3 november 2011 Han Kurstjens
De grote WWidW quiz! Test uw kennis over effectieve wijkinterventies.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Begeleiden van Praktijkonderzoek
H.
Onderwijskundig Ontwerpen Vzw Horizon Lotte Beernaert Lieselot Bolle Lien Lagrange Céline Sercu
Een verpleegkundige interventie
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Dr. Willy De Haes GGD Rotterdam
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Prof dr Bert van Hemert Parnassia Bavo Groep
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Proeve van Bekwaamheid
autistisch met gedragsproblemen, GVT
Soorten en typen onderzoek
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Dr. S. van Hooren Lector KenVaK
Studiedag vaktherapie in werkveld oncologie
Onderzoek doen een methodische aanpak
Van profielen naar “zorg en service” –paden Ahaus, Van Offenbeek, Broekhuis en Van der Laan, Oktober 2010 Netwerk Ouderenzorg Regio Noord.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 12: Diagnose §Hoofdstuk 13: Machinaal leren §Hoofdstuk 14: De Toekomst van KT.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Methodiekontwikkeling 2
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Actualisering Structuurvisie Aanpak. Opdracht 1.Actualiseren structuurvisie, niet helemaal overnieuw doen 2.Experimenteren met een open bestuursstijl.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Palliatieve zorg: jouw zorg?!
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Escape Room 60: PERS OPDRACHTEN. Escape Room 60: PERS OPDRACHTEN.
Het 24 spel.
Evidence-based practice in logopedische stages: studenten aan het woord Bea Spek, Inge Wijkamp, Margreet Wieringa-de Waard, Cees Lucas, Nynke van Dijk.
Product van TU Delft, SEC
Inrichting Openbare ruimte de uitgangspunten
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Ontwerpen van een module Huub Notermans Hogeschooldocent HU/ CT Onderzoeker KenVaK FVB bestuurslid

De stappen Vaststellen doelgroep Thematiseren problemen Evidentie verzamelen Doelen vaststellen/ effectmeting Behandeltheorie opstellen De rationale Uitwerken interventie

Vaststellen doelgroep Diagnose Probleemgebied Practice based evidence: ervaring: observatie dat het werkt. Evidence based practice: Bekendheid met onderzoeksliteratuur.

Thematiseren problemen Practice based evidence:  brainstorm/ focusgroep/ community of practice Welke problemen spelen? Welke problemen zijn te beïnvloeden? Evidence based practice:  Epidemiologisch onderzoek (literatuurstudie) Ontstaan en In standhoudende factoren

Evidentie verzamelen Practice based: Beschrijven/ expliciteren probleemgebieden. Evidence based: Zoeken effectonderzoek (vaak circumstantial evidence). Vaststellen problemen waarvoor evidentie gevonden is.

Doelen/ effectmeting Practice based evidence/ evidence based practice: Volgordelijkheid probleem (randvoorwaardelijk) Welke doelen worden behaald? Hoe zijn deze te meten? (voorbeeld)

De behandeltheorie . Mediatoren Kenmerken doelgroep Effect Doelen Interventie Moderatoren Mediatoren Doelen Effect

De rationale Practice based evidence: Behandelvisie van de instelling Vaktherapeutische visie Evidence based practice: Visie op problematiek in onderzoeksliteratuur. Vaktherapeutische visie’. (voorbeeld)

De interventie Werkvormen: Werkdoelen  sessiedoelen Sessies: Sessiedoelen  fasedoel Fases: Fasedoelen  einddoel

De interventie Practice based evidence: Veelbelovend Evidence based practice: Theoretisch effectief Effectmeting bepaalt aard van de evidentie