26 oktober 2006 Michèle Coëmet Verkeersinformatie Beleid in uitvoering: de stand van zaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Regiolab Delft Eind Theo H.J. Muller Henk J. van Zuylen.
Advertisements

EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
8 augustus 2006 Michèle Coëmet Private distributie reisinformatie historische achtergrond.
Presentatie Stand van zaken Plannen 2011
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Samenwerking tussen markt en overheid
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
ICT op Schepen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
ITS Beter Benutten DATA
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Rijkswaterstaat Ben Spiering HOG Docentendag 5 november 2013
Baggernet: technische aspecten Hollandsche IJssel 20 november 2007 Roel van Swam.
V&W projecten Reisinformatie (V201006) Strategisch Samenwerkin g Inwinning Distributi e Bewerking Gebruiker en communicatie Product- verbetering Techniek.
De situatie september 2007  Werkconferentie met ABC  3 (interim) managers in 4 jaar  Totaal 40 professionals: (artsen/psychologen/paramedi, etc)  Opdracht:
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Het Management Informatie Portaal
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
Manager, Medewerker, Mobiliteit
Met real-time verkeersmodellering goed geïnformeerd de stad in
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
9 juni 2005 Wab*Info pilots voor gegevensopslag in WADI pilots bij Diensten Noord Holland en Zeeland.
Grupo Mercator. Universidad Politécnica de Madrid1 Watse Castelein SDI ontwikkeling en monitoring in Spanje Wageningen – 14.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Feyo Sickinghe Netneutraliteit: probleem of perceptie?
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
3D Topografie bij Rijkswaterstaat Paul van Asperen (RWS-AGI) Louise de Jong (RWS-AGI) Edward Verbree (TU Delft) Jeroen van Winden (ESRI NL) GIN studiedag.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Onsight Managed Security Services
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
EMVI in de digitale praktijk
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
CB-NL Launch Event Omdat we informatie op orde willen krijgen!!
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Monitoring Harmsenbrug
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
De toekomst van Verkeersinformatie dr. ir. Steven Logghe Chief Traffic Be-Mobile 21 september 2012.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
iVRI: verkeerslichten van de toekomst
Crowd Navigatie in Publiek Private Alliantie
Klankbordsessie 2 december 2015
Spelregels Digitale stad
GBKN en Authentieke Registraties
Data in de Parkeer keten
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Ineke Meijer (namens provincie Gelderland/ Beter Benutten)
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

26 oktober 2006 Michèle Coëmet Verkeersinformatie Beleid in uitvoering: de stand van zaken

26 oktober 2006 Verkeersinformatie2 Inhoud presentatie Reis- en verkeersinformatie in AVB Reis- en verkeersinformatie en de weggebruiker De effecten Het beleid en de uitvoering tot nu toe De huidige organisatie De ambities van betrokken partijen Reis- en verkeersinformatie en de Nationale Datawarehouse

26 oktober 2006 Verkeersinformatie3 Reis- en verkeersinformatie in de AVB informatie vooraf keuzen vooraf BASIS- SYSTEMEN verkeersysteem informatie onderweg doseren Incident management keuzen onderweg LENGTE TIJD RUIMTE / NETWERK BREEDTE vervoer vraag verkeer vraag Actuele Verkeers- situatie AVV/MC/2003

26 oktober 2006 Verkeersinformatie4 Verkeersinformatie en de weggebruiker (Gebruikersonderzoeken Nederlandse autosnelwegen) Pre trip (altijd + soms) on trip (altijd + soms)

26 oktober 2006 Verkeersinformatie5 Verkeersinformatie en de weggebruiker (Gebruikersonderzoek Nederlandse autosnelwegen 2002)

26 oktober 2006 Verkeersinformatie6 Gebruik verkeersinformatie door woon-werkverkeer (N = 150) Voor heenreis Tijdens de reis Voor terugreis altijd + soms N = 61 altijd + soms N = 104 altijd + soms N = 56

26 oktober 2006 Verkeersinformatie7 Effecten Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) (Effecten verkeersmanagement 2006) 4% tot 12% verandert van route, in de stad is dat meer (15% tot 18%) de filezwaarte en voertuigverliesuren nemen fors af (7% tot 30% in zwaar belast netwerk) de veiligheid verandert niet

26 oktober 2006 Verkeersinformatie8 Effecten in-car informatie (RIC-onderzoek 2002) Onderzocht ca verplaatsingen Individuele informatie leidt tot meer routewijzigingen Bij 34% van de individueel geïnformeerde verplaatsingen wordt route gewijzigd versus 22% van gewoon geïnformeerde verplaatsingen Uitgedrukte op alle verplaatsingen 14% bij individuele informatie versus 6% bij gewone informatie

26 oktober 2006 Verkeersinformatie9 Effecten verkeersinformatie ANWB website 40% van de gebruikers laat vertrektijdstip afhangen van de informatie 40% kies zijn route op basis van de informatie OV 9292 (Reisinformatiegroep): 6% van de gebruikers verandert van route op basis van de informatie

26 oktober 2006 Verkeersinformatie10 Indicatie van de effecten van verkeersinformatie Individuele informatie heeft meer effecten op routewijzigingen: DRIP’s (iedereen, collectief): effect circa 5% Gebruikelijke informatie in-car: effect circa 6% Individuele informatie in-car: effect circa 14%  Verkeersinformatie leidt tot routewijzigingen  Individuele informatie heeft grote effecten dan collectieve informatie Pre trip informatie  Pre trip informatie heeft effect op de vraag

26 oktober 2006 Verkeersinformatie11 Recente resultaten (nog verkennend) Monitor Verkeersmanagement: reistijd en routeinformatie Op de route naar een incidentele file neemt de vraag af

26 oktober 2006 Verkeersinformatie12 Het reisinformatiebeleid uit 1996 in een notendop Keten benadering: inwinnen – bewerken – distribueren De overheid zorgt voor de inwinning voor wat betreft het HWN (was nog SVV 2) De overheid zorgt voor de bewerking en het beschikbaar stellen van bewerkte informatiepakketten ten behoeve van diensten door de markt Value added service providers zorgen voor de distributie naar de reiziger In-car is markt

26 oktober 2006 Verkeersinformatie13 Het reisinformatiebeleid uit 1996: de resultaten (1) Verkeersgegevens uit ca1000 km verkeerssignalering en ca 1000 km monitoringsysteem worden bewerkt tot informatie pakketten en beschikbaar gesteld aan marktpartijen De TIC (traffic Information Centre) is gebouwd en later geïntegreerd met de landelijke verkeersmanagement centrale: het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) RDS-TMC is in Nederland in de lucht conform Europese afspraken om dynamische navigatie mogelijk te maken

26 oktober 2006 Verkeersinformatie14 Het reisinformatiebeleid uit 1996: de resultaten (2) Circa 15 service providers zijn actief (+ doorlevering) Circa 100 DRIP’s zijn operationeel op het HWN Onderzoek en pilots: stimulering innovatie en/of marktwerking (bv Prelude, Intermezzo, Meervoudig Monitoring Concept, Route Compas, AIDA, gebruikersonderzoeken) Standaardisatie en Europese projecten (ERTICO)

26 oktober 2006 Verkeersinformatie15 Huidige organisatie Verkeersinformatie over het HWN Betaal services = pluspakket Basispakket Distributie media DRIP’s Verkeersinformatie Basispakket en Betaal services RVMC’sVCNL Verkeersgegevens / verkeersdata SP Basis verkeersinformatie -basis info (incl. reistijden) -Ruwe data -Video beelden Standaard licentie Basis verkeers- informatie Publieke verantwoordelijkheid Invulling in partnership Private gegevens fabriek SP

26 oktober 2006 Verkeersinformatie16 Intranet Rijkswaterstaat 29 september 2006 MELINDA helpt weggebruiker sneller op weg Meer en betere informatie over werkzaamheden aan de weg. Daarin voorziet MELINDA, een systeem dat vanaf 29 september de twee planningssystemen van Rijkswaterstaat aan elkaar koppelt. Dankzij MELINDA weet de weggebruiker sneller waar hij risico loopt op files en vertragingen. Alles over weg- werkzaamheden was al te vinden op Maar vanaf nu gaat de informatie ook naar de ANWB, de Verkeersinformatiedienst (VID) en andere zogeheten service providers. DG RWS Bert Keijts stelde MELINDA in werking door de twee systemen aan elkaar te koppelen. Dat gebeurde tijdens een feestelijke ceremonie op de managementconferentie in Lelystad. MELINDA is een schoolvoorbeeld van publieksgericht werken, omdat er intern veel op de schop is gegaan om de informatie te kunnen presenteren zoals de weggebruiker het graag wil hebben.

26 oktober 2006 Verkeersinformatie17 Verkeersinformatie: de ambities Markt heeft ambitie over de hele keten Beleid: meer kwaliteit (inhoud) en meer kwantiteit (van deur tot deur) Nota Mobiliteit: betrouwbare en acceptabele reistijden. Reisinfo belangrijk Brief naar TK met beleidsupdate (2004) Commissie Laan 2 Ketenkwaliteit, Innovatie, Nationale Data Warehouse (VM & VI) Eu-richtlijn en nieuwe contracten: standaardlicentie Basisverkeersinformatie Intern RWS meerdere denkstromen Nationale Data Ware house

26 oktober 2006 Verkeersinformatie18 Actuele verkeersgegevens onmisbaar Zonder actuele verkeersgegevens geen verkeersinformatie en geen verkeersmanagement Tot nu toe met name actuele verkeersgegevens op het HWN Nieuwe technologieën beschikbaar In beleidsnota reisinformatie: behoefte aan een meervoudig monitoring systeem: MMC, MMI, WnT (Prelude), Intermezzo Nu opgepakt in het project Nationale Data Warehouse (in Nota Mobiliteit ‘nationale databank’ genoemd) De ambitie van verkeersmanagement en verkeersinformatie op het HWN naar verkeersmanagement en verkeersinformatie op ‘Basisnetwerk’ (richting deur tot deur)

26 oktober 2006 Verkeersinformatie19 Waarom behoefte aan actuele verkeersgegevens? Behoefte aan basisgegevens Actoren: overheden Afgeleide behoefte aan actuele verkeersdata Behoefte aan gebiedsgerichte aanpak Actoren: overheden (bestuurders), private partijen Behoefte aan verkeers- / netwerk management Actoren: overheden (wegbeheerders) Behoefte aan verkeersinformatie Actoren: overheden, private partijen M o b i l i s t e n Behoefte aan mobiliteit, veiligheid, informatie Wordt ingevuld door NDW

26 oktober 2006 Verkeersinformatie20 Het NDW concept (Conceptuele kader NDW) Wegbeheerder 1 NDW Data verstrekkers (overheden) Data providers Perceel 1 Data providers Perceel3 Data providers Perceel 2 Technische infrastructuur en Applicatiebeheer Perceel 4 Uitvoeringsorganisatie Nationale Datawarehouse Gezamenlijke wegbeheerders Wegbeheerder 2 Wegbeheerder 3 Wegbeheerder 4 Wegbeheerder n Afnemers (wegbeheerders en service providers) Wegbeheerder n Service provider n Service provider 3 Service provider 2 Service provider 1 Wegbeheerder 4 Wegbeheerder 3 Wegbeheerder 2 Wegbeheerder 1