Hoe word je de beste opleiding van Nederland?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Kwaliteit en onderwijstijd
HAVISTEN COMPETENT
Kijk op praktijk zó moet het!.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De Huisartsopleiding in Nederland
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Begeleiden van het B-leerproces
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Future4U stap in de wereld van wetenschap
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
“In de aanval op uitval”
Studiecoach Bijeenkomst
Een project van de Korengroep
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
1. 2 JAARVERSLAG  Wat vooraf ging  Missie  Doel  Structuur en Organisatie  Projecten  SWOT.
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
Studieloopbaanbegeleiding
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Startcollege B2 Psychologie
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Niets is wat het lijkt.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Wageningen University and Research Centre
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Informatieavond nieuwe studenten 26 Juni 2018.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Hoe word je de beste opleiding van Nederland? Geen kant en klare formule, maar onze verklaring voor het behaalde succes JFL 27-03-09

De cijfers Keuzegids Hoger onderwijs 2009 Saxion studenttevredenheidsonderzoek Elsevier Bij alle drie onderzoeken als beste uit de bus Keuzegids, gedeelde 1e plaats Saxion studenttevredenheidsonderzoek al 2 jaar de hoogste score Elsevier, de beste BM opleiding in vergelijking met de overige BM opleidingen.

Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek Academie Life Science, Engineering & Design Life Science: Chemie (Crime Science) Chemische Technologie (International Water Technology) Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek Positie van de opleiding binnen de academie

Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek Sinds 2003 werken alle Life Science opleidingen aan een gezamenlijk onderwijsconcept Onderwijsprogramma B&M in Enschede en Deventer identiek Door het samenwerken binnen Life Science, hebben we veel kunnen bereiken, toch ook onze eigen identiteit kunnen behouden

De argumentatie Goede begeleiding Goed onderwijsprogramma Deskundige en betrokken docenten Laagdrempelig, goede bereikbaarheid docenten Kleinschalig Uitstekende organisatie Belangrijkste punten waar B&M hoog op scoort. Met name het punt: goede begeleiding zal in detail worden uitgediept

Goede begeleiding (SLB) Start StudieLoopBaan programma 2004/2005 Omslag Doceren  Coachen Lastig: α-denken door β-typen Zowel student als docent Goede begeleiding is verankerd binnen het slb programma. Programma is ingezet binnen alle LS opleidingen. BM deventer (Janny) heeft hier wel een leidende rol in gehad.

Goede begeleiding (SLB) Binnen onze 2+2 structuur zijn de eerste 2 jaar vooral kennisintensief, gericht op het handelingsvaardig en keuzebekwaam maken van student SLB richt zich vooral op keuzebekwaamheid Naast het vakinhoudelijke programma loopt de rode draad van SLB. Student in 2 jaar klaar maken om de juiste keuzes binnen de studie te nemen

Goede begeleiding (SLB) SLB programma: 2 Sporen: Individuele coaching (mentor-functie) Collectieve sturing (groepsbijeenkomsten) Iedere student heeft een SLBer Training voor SLBer (2 jaar) Student krijgt bij het begin van de opleiding een SLBer aangewezen voor de duur van de gehele opleiding

Goede begeleiding (SLB) SLB programma: 1e-jaars: 4-5 persoonlijke gesprekken, motivatie, studievoortgang, competentie-ontwikkeling, persoonlijke omstandigheden 2e-jaars: 2- 4 persoonlijke gesprekken, afhankelijk van student-vraag en studieloopbaan (bijv. stagnatie voortgang) Met name op het onderdeel beroepsoriëntatie scoort B&M hoog, dit is een heel belangrijk onderdeel van het SLB programma In de persoonlijke gesprekken wordt er een band opgebouwd tussen student en SLBer. Studenten ervaren dit als zeer prettig. Na het eerste jaar neemt de intensiteit van de begeleiding geleidelijk af.

Goede begeleiding (SLB) SLB programma 1e jaar (4 ECTS): Persoonlijkheidsbewustwording (enneagram, kwaliteitenspel, SWOT-analyse, reflectie) Effectief samenwerken (Belbin, feed-back) Leren leren (ILS, Kolb) Werkveld-orientatie (intro werkveld, gastcolleges, forumdiscussie, arbeidsmarkt opdrachten) Flankerende info (decanaat, OER, studieadvies) Onderwerpen die aan de orde komen in het eerste jaar. Opnieuw veel aandacht voor werkveldorientatie. Voor de meeste studenten is het een eye-opener wat het werkveld echt te bieden heeft.

Goede begeleiding (SLB) SLB programma 2e jaar (6 ECTS): Reflectie Kwaliteitenonderzoek Werkveldexploratie Opleidingsexploratie “Vrije ruimte” Studenten krijgen inzicht in de rest van de opleiding. Bij werkveldexploratie wordt ook veel gebruik gemaakt van hogere jaars die bezig zijn met hun stages/afstudeeronderzoeken. Ook alumni worden hierbij betrokken.

Goede begeleiding (SLB) Prestaties 2e jaars studenten schrijven aan einde 3e kwartiel: Persoonlijk profiel (wie ben ik) Studieprofiel (wat kan ik) Studieloopbaanprofiel (wat wil ik) Portfolio-assessment Toegang tot onderwijsonderdelen 3e en 4e jaar Met 3 profielen gaan studenten het assessment in, dit is een soort sollicitatie gesprek voor het 3e en 4e jaar. Het is belangrijk dat de student zijn/haar keuzes kan beargumenteren.

Goed onderwijsprogramma Studiejaar 1 en 2: minimaal 20 contacturen per week (intensief) zinnige koppeling van theorie en praktijk mix aan werkvormen (theorie, praktijk, project, SLB, PGO) Studiejaar 3 en 4: 4 blokken van 30 ECTS Stage Onderzoeksgroep Minor Afstudeeronderzoek 1e twee jaar strak ingericht, verplichte modules Leerjaar 3 en 4, volgorde wordt door student zelf bepaald in overleg met SLBer (m.u.v. afstuderen, dit is altijd aan het eind)

Goed onderwijsprogramma Docent sturing neemt af, student sturing neemt toe. Stage, afstuderen maar ook zeker de onderzoeksgroepen hebben een sterke relatie met het werkveld.

Deskundige en betrokken docenten Open sfeer Flex-plekken, korte lijntjes Bezieling Basishouding t.o.v. studenten Jaarlijkse excursie 60 % van alle studenten en docenten gaat mee! Advies keuzegids “Onze favoriet is Deventer, uitstekend onderwijs, zeer deskundige en bereikbare docenten, veel contacturen en prima arbeidsmarktvoorbereiding”

Deskundige en betrokken docenten Mix van kwaliteiten Sturing op sterktes, niet op zwaktes Individuele scholing op basis van eigen ambities Aanspreken op gedrag Zowel positief als negatief Onderwijsevaluaties worden in het team besproken en actiepunten worden teruggekoppeld naar studenten Vertrouwen Team samenstelling is divers wat betreft achtergrond/specialisme en niveau, daardoor vullen wij elkaar goed aan, er is geen competitie. Vrijwel alle docenten hebben ruime werkveldervaring voordat ze het onderwijs in gegaan zijn. Docenten vragen elkaar ook om advies/hulp. Erg belangrijk dat er vertrouwen is. Studenten worden serieus genomen in hun klachten of opmerkingen.

Laagdrempelig, goede bereikbaarheid Flex-plekken Geen zoete inval, aandacht voor student Kleine kwaliteit Collegialiteit E-mails beantwoorden Informatievoorziening: pro-actief Informele sfeer Collegialiteit; een student met een vraag wordt in principe altijd geholpen, collega’s nemen voor elkaar waar. Maar ook betrokken studenten, ze staan altijd klaar om te helpen bij open dagen, doedagen of wanneer een middelbare school komt voor een praktijkles.

Kleinschalig Totaal 100 studenten Totaal 4,2 fte verdeeld over 7 teamleden. Uitdaging om een zelfde kwaliteit te kunnen leveren bij een grote opleiding. Deze factor kunnen wij helaas niet echt beinvloeden. Er wordt veel aandacht en energie gestoken in PR.

Uitstekende organisatie Strakke en kritische controle op ondersteunende diensten (roosters, cijferverwerking e.d.) Er wordt gestreefd snelle verwerking van tentamens Jaarlijks is alle informatie samengevoegd in LS-gids Dit kost veel energie, maar voorkomt veel onduidelijkheid. Student weet waar hij/zij aan toe is.

Hoe word je de beste opleiding van Nederland? VRAGEN