GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO
welkom
Even voorstellen
Wat is kwaliteit?
Kwaliteit is…….. De juiste dingen op de juiste manier doen, het steeds beter willen doen en daarmee voldoen aan de verwachtingen van de klant
Kwaliteit in de Kinderopvang is……. Beroepscode Convenant Opvoedingsdoelen/Pedagogisch Kader Functieomschrijvingen PM’er ‘wij’kwaliteit’
Kwaliteit volgens NCOK NCKO kwaliteit als structurele kenmerken en proceskwaliteit Meetbaar
interactievaardigheden Intervisie Supervisie
Kwaliteit van de leefomgeving Brengen en halen Ruimte en inrichting Activiteiten Taal Omgang met kinderen Het programma
Voorbeeld scorelijst leefomgeving halen en brengen Wel De PM-ers begroeten elk kind en elke ouder en zorgen voor een plezierig en georganiseerd vertrek. Er is elke dag (informele) informatie- uitwisseling tussen ouder en PM-er (bijv. over voeding, verschoning en slapen, spel, ontwikkeling). Niet Het begroeten van de kinderen bij binnenkomst wordt door PM-ers vaak verzuimd. Er worden kinderen opgehaald zonder dat PM- ers dit opmerken.
Structurele kwaliteit Hoe staan wij ervoor? Wat zijn onze sterke kanten? Wat zijn onze zwakke kanten? Het probleem in kaart brengen Verbeteringsmaatregelen ; kunnen wij veranderen en wat gebeurt er als wij veranderen?
HKZ Een keurmerk voor zorg en welzijn Voldoen aan normen, speciaal ontwikkeld voor de kinderopvang Gericht op het primaire proces, maar ook op de organisatie Voortdurend werken aan verbetering
rubrieken Kind en ouders staan centraal: normen voor ‘primaire proces’ Aanmelding en plaatsing Uitvoering dienstverlening Evaluatie en nazorg
Rubrieken 2 Maar ook voor de organisatie erom heen: Organisatie en beleid Personeel Onderzoek, ontwikkeling en documentatie Fysieke omgeving, materiaal en diensten door derden
Kwaliteitsmanagementsysteem Een hulpmiddel om kwaliteit te bereiken en vast te houden: Op een systematische manier Zorgen dat afspraken worden nageleefd Dat er regelmatig geëvalueerd wordt Dat afspraken vervolgens worden bijgesteld
Pas op voor de papieren tijger!
PDA Cyclus
Plan (P) We spreken af wat we willen bereiken, waarom en hoe we dat het beste kunnen doen
DO (D) We voeren het plan uit op de afgesproken manier
Check © Regelmatig evalueren we om te kijken of het (nog) werkt en of we op deze manier onze doelen bereiken
ACT (A) De evaluatie/meting leert ons wat goed werkt en wat niet. Op basis daarvan wordt het beleid bijgesteld.
Kroon op het werk….of diploma aan de muur Ieder voordeel heeft z’n nadeel…
voordelen Uniformiteit Denken in resultaten en doelen Stok achter de deur voor verbeteren en vernieuwen Goede naam Ruimte om mee te praten
nadelen Papierwerk Meer registreren en vastleggen Minder snel veranderen Meer overleg
Heb je nog vragen?