Product Product = goed of dienst Kernproduct = oplossing Mooi, aantrekkelijk zijn; gat in de muur Werkelijk product Gezicht crème, boormachine Uitgebreid product Service, garantie, installatie
Soorten producten Convenience goods Shopping goods Specialty goods Unsougt products Levensverzekeringen, plek op kerkhof Industriële producten Grondstoffen, halffabricaten, kapitaalgoederen
Productkwaliteit (?) Niveau 2. Consistentie - Kwaliteit meten vanuit de perceptie van de klant 2. Consistentie - afwezigheid van defecten en afwijkingen
merk Merkwaarde = de waarin klanten bereid zijn meer te betalen voor het merk Merkpositionering Product kenmerken - objectief Benefit – voordeel - Overtuiging en waarden - subjectief
merkontwikkeling
merkextensies Succesvolle merknaam gebruiken voor nieuwe of gewijzigde producten Harley Davidson Afther Shave Marlboro leisure wear – kleding Cruijff foundation – goede doel
lijnextensies Succesvolle merknaam gebruiken voor productvariaties Nieuwe smaak, vorm, kleur, verpakkingsformaten Coca Cola – light, zero, cherry, light lemon Marlboro light NRC Next
Verschillende merken Multi branding Unilever: Cif, Dove, Glorix, Conimex, Unox, Robijn Procter & Gamble: Braun, Gilette, Swiffer, Max Factor
Nieuwe merken Ben Simyo - KPN Adez – Unilever – Vitality strategie
Marketingstrategie diensten Interne kwaliteit van diensten Tevreden en productieve dienstverlenende werknemer Grote waarde van diensten Trouwe en tevreden klanten Winst en groei
levensproductcyclus
Levensproductcyclus – blz. 137