Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet
Strategie (hoe?) Porter Cost leadership Differentiation Focus
Ondernemersdoelstellingen Winst Marktaandeel Continuïteit SMART formuleren
Ansoff Matrix – groei strategie Bestaand product nieuw product Bestaande markt Markt penetratie productontwikkeling Nieuwe markt marktontwikkeling diversificatie
Product Product = goed of dienst 1. Kernproduct = oplossing Mooi, aantrekkelijk zijn; gat in de muur 2. Werkelijk product Gezicht crème, boormachine; ontwerp, kleur, verpakking 3. Uitgebreid product Service, garantie, installatie
Productkwaliteit (?) Niveau 2. Consistentie Objectieve product eigenschappen Subjectieve product eigenschappen Kwaliteit meten vanuit de perceptie van de klant: specificaties, vormgeving, verpakking, presentatie 2. Consistentie - afwezigheid van defecten en afwijkingen
Boston Matrix – portfolio analyse Relatief laag marktaandeel Relatief hoog marktaandeel Relatief lage marktgroei dog Cash cow Relatief hoge marktgroei Question mark star
levensproductcyclus
Marktsegmentatie 1.Markt verdelen in segmenten = doelgroepen 2. Doelgroepkeuze 3. Positionering Welke ‘positie’ neem je in t.o.v. de concurrent Hoog midden laag
Voorwaarden segmentatie Meetbaar Toegankelijk/bereikbaar Omvang - groei Onderscheid – substituten/concurrenten bewerkbaarheid
positionering Concurrentievoordeel Verschil(len) benadrukken Differentiëren: aanbod, product, personeel Verschil(len) benadrukken USP, EVA – toegevoegde waarde? Prijs, exclusief, onderscheidend positioneringstrategie expliciet maken, wie? hoe? Wat?
promotie Reclame Persoonlijke verkoop Promotions Individueel, collectief, POS, direct mail Persoonlijke verkoop Verkoop gesprek Promotions Waardebonnen, 3 halen 2 betalen, prijsvragen
Het DAGMAR- model = model waarbij wordt uitgegaan van een opbouw van reclame doelstellingen. (Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results) Percentage van de doelgroep 1. het onbekende merk/ product moet bekendheid krijgen. 60% cognitief element 2. begrip (wat kan het product voor de gebruiker betekenen) aankweken. 40% 3. de consument moet overtuigd worden van het nut van het product/ merk. 20% affectief element 4. Hierna moet de consument tot kopen overgaan. 15% conatief element
Medewerker gezocht! Wie en wat voor persoon zoeken wij? Vacature – advertentie = eerste kennismaking Wat heeft het bedrijf te bieden? Sollicitatiegesprek Inwerken Perspectieven – salaris, persoonlijke ontwikkeling