Hoe ga ik er in de les mee om?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Reservoir dogs band is een band die nummers speelt van vele Tarantino films. Ze zijn pas sinds september bezig en hebben al in januari op de premiere gespeeld.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Beginnende geletterdheid
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Portfolio
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Van begrijpen naar begeleiden
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Hoe ga ik er in de les mee om?
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Kennis - Intelligentie
Een haperend geheugen.
Sociaal Emotionele Ontwikkeling Op weg met autisme door de bril van prof dr Anton Došen.
Autismespectrumstoornissen
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Stilleven Music : Gheorghe Zamfir.
  waarom worden dingen anders gehoord dan de woorden die je uitlegt.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Communicatie en dementie
Workshop klassenmanagement
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
voor familie en vrienden van
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Autisme Spectrum Stoornissen
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Welkom ik maak me sterk.
Je sectorwerkstuk presenteren
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Stilleven Music : Gheorghe Zamfir.
Karel de grote leven en familie
Contact maken en contact houden
Slaap wanneer je het nodig hebt...
PTSS en DES NOS nader beschouwd.
De ontwikkeling van het kind !
Menselijke Maat Begrijpelijke Taal
Hoe werkt echo? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

Hoe ga ik er in de les mee om? Autisme Hoe ga ik er in de les mee om?

Wat is autisme? Een autist kan zijn omgeving niet aanvoelen Een autist is in veel sterkere mate betrokken bij zijn innerlijke wereld Een autist is niet automatisch betrokken bij zijn omgeving

Wat is PDD-NOS? Pervasive Developmental Disorder- Not Otherwise Specified Contact maken met anderen gaat moeilijk, zeker met leeftijdsgenoten

Problemen bij PDD-NOS de taalontwikkeling de motorische ontwikkeling de zintuiglijke ontwikkeling de denkontwikkeling de sociale ontwikkeling

Wat werkt niet Onrustige omgeving Onduidelijke structuur in de les Onverwachte situaties Door elkaar heen praten Veel geluiden Taal met meerdere betekenissen

Wat werkt wel Rustig ingerichte omgeving Duidelijke en voorspelbare structuur van de les Bijzondere situaties van te voren aangeven Veilige sfeer in de les Voorspelbaar gedrag van de docent

Waar gaat het eigenlijk om? Goed klassenmanagement Goede voorbereiding Rekening houden met de doelgroep Kennis hebben van de doelgroep Goede faciliteiten

Een gedicht Als een trein dender ik met mijn woorden over je sporen heen alhoewel toch elke letter gewikt en hard gewogen

en de zinnen kaatsen als een boemerang terug maar mijn woorden raken je helaas niet ik bots bot met mijn wagon tegen je muur en de zinnen kaatsen als een boemerang terug woorden niet begrepen bestemming niet bereikt   Julie Brackx

Gerrit Hagendoorn Bart Wiechers