Astma Medische aspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
September : Periodiseren
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Trainen voor Alpe d’HuZes
JGZ- richtlijn “Astma bij Kinderen (0-19 jaar)”
AVO A-Junioren Seizoen
Welkom Zwemles bij Sportfondsenbad Amsterdam-Oost
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Testen & Meten Algemene theorie.
De Inleiding.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Efficiënt training, hoe doe ik dat?
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
LOPEN: ANDERS BEKEKEN.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Brede School Rotterdam
Vallen? Voor mij geen struikelblok!
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Workshop Relationele en seksuele vorming
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Arousal, angst & stress Definities
Marathonlopen … M. Becker, Opbouw Zou je het wel gaan doen? Persoonlijke loopgeschiedenis Het eigenaardige van de marathon.
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
in relatie tot een actieve leefstijl
Exercise for people with peripheral neuropathy Karin Faber CAT, 8 september 2005.
Hoe risicobewust bent u?
Informatiebehoeften van patiënten met kanker
Fysieke training bij depressie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
Kunnen we het succes van astma-management verbeteren? Wim van Aalderen.
Autismespectrumstoornis
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
Intensieve interval training Kickboksen
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
De zin en onzin van bewegen bij MS
multidisciplinaire richtlijn CBO
Dossier Empowerment.
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
Cevar Gras, Jesse Betaze en Masapait Saija
Preventie en trainingsopbouw
Training digitale didactiek
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opvoeding en pedagogiek
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Omgaan met de gevolgen van trombose
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
De kracht van positief opvoeden
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
KINECOACH (PRE-) DIABETES TYPE II Maria de Rechter.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Dr. Sebastian Peters. Sportblessures Nederland (2011, inwoners) letsels medische behandeling 1,3 miljard Waar hebben.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
PODIUMANGST Liesbeth Citroen en Martine van der Loo
Het trainen van mensen met een NAH
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
Onderzoek naar Leren en Bewegen
Netwerkbijeenkomst Zorgpad: valpreventie
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
JGZ- richtlijn “Astma bij Kinderen (0-19 jaar)”
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Intensieve duurtraining
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Transcript van de presentatie:

Astma Medische aspecten Benauwdheid, ´piepen´, hoesten, slijmproductie Allergisch-factoren harige dieren Niet-allergisch factoren inspanning

Kinderen, astma en bewegen Psychosociale aspecten van astma Astma is levensbedreigend (angst) Astma is onberekenbaar (onveiligheid, onzekerheid) Astma is discontinue (afhankelijkheid) Astma is onzichtbaar (onbegrip, zich anders voelen)

Kinderen, astma en bewegen Theoretisch model Coping Waargenomenfysieke competentie Zelfwaardering Fysieke competentie

Kinderen, astma en bewegen Coping “The cognitive and behavioral efforts made by the individual to master, tolerate or reduce stressful demands when a routine or automatic response is not available” (Folkman & Lazarus ‘80) Omgaan met astma

Kinderen, astma en bewegen competentie “Competentie is de algemene vaardigheid om op effectieve wijze met de omgeving om te gaan”

Competentie Gedrag (van kinderen) wordt bepaald door de intrinsieke, biologische behoefte om greep te houden op de omgeving (spel, exploratie, nieuwsgierigheid) Positief resultaat (succes, effect) dat het gevolg is van eigen handelen, geeft gevoelens van efficiëntie, controle en plezier

Kinderen, astma en bewegen Doelstellingen / lijnen in het programma Verbetering uithoudingsvermogen Verbetering waargenomen fysieke competentie Aanleren copingvaardigheden tijdens bewegen

Bewegingsprogramma voor kinderen met astma Inleiding les 1 – 2 Curatieve fase les 3 – 8 Lichaamsignalen, medicatie Preventieve fase les 9 – 20 Stappenplan Fase van zelfstandigheid les 21 - 24

Stappenplan 1. Hoe gaat het? 2. Wat gaan we doen? 3. Moet ik maatregelen nemen? 4. Toepassen maatregelen 5. Evalueren van de maatregelen

Competentie Succeservaring bij bewegingsactiviteiten Kritische situaties

Kritische situaties

Warming-up Warm worden Kijken hoe het met mij gaat? Interval accent op ademhaling Voorkomen inspanningsbenauwdheid refractaire periode (ongevoelige periode) 2 uur geen benauwdheid Denk ook om cooling down ivm plotselinge afkoeling van de luchtwegen

Resultaten Maximale aërobe capaciteit Endurance tijd Submaximale hartslag Waargenomen fysieke competentie [jongens] Coping met astma Angst voor astma

Bewegingsprogramma’s voor kinderen met astma Hoe nu verder?

Dagelijks leven en sportactiviteiten

Spel van kinderen Bailey et al. Med Sci Sports Exerc, 1995

Aërobe training Criteria Uitkomst 8 jaar en ouder minimaal 20 minuten, minimaal 2x per week minimaal 4 weken gerandomiseerd Uitkomst 690 studies 8 studies volgens criteria 226 kinderen 226 kids is niet veel gezien het aantal kinderen met astma en de kennis die men veronderstelt te hebben over astma. Eigenlijk zeer weinig relevant onderzoek volgens de criteria van Felix Ram. Ram et al. Br J Sports Med 2000

Anaërobe inspanning Counil et al Ped Pulmonol 2001 Varray et al Science & Sports 1988 Boas et al J Asthma 1998 Counil et al MSSE 1996 Buttifant et al Ped Exerc Sci 1993 Varray et al Ped Exerc Sci 1993

Anaërobe training ** Counil et al 2003

Aërobe/anaërobe training Inhoud 12 weken 2-3 maal per week 30 - 45 minuten intensiteit aëroob: > 60-85% HFmax intensiteit anaëroob: maximaal / 90-95% maximum interval

Aërobe/anaërobe training Inhoud Zaal spel, circuit, omgangsbanen Zwembad zwemvormen, spel, omgangsbaan, aquajoggen/-fitness Buiten fietsen, steppen, lopen Combinatie triatlon

Klijn et al 2003

Klijn et al 2003

Exercise is not a complete protection of health, but protection of health is not complete without exercise Vuorii