Astma Medische aspecten Benauwdheid, ´piepen´, hoesten, slijmproductie Allergisch-factoren harige dieren Niet-allergisch factoren inspanning
Kinderen, astma en bewegen Psychosociale aspecten van astma Astma is levensbedreigend (angst) Astma is onberekenbaar (onveiligheid, onzekerheid) Astma is discontinue (afhankelijkheid) Astma is onzichtbaar (onbegrip, zich anders voelen)
Kinderen, astma en bewegen Theoretisch model Coping Waargenomenfysieke competentie Zelfwaardering Fysieke competentie
Kinderen, astma en bewegen Coping “The cognitive and behavioral efforts made by the individual to master, tolerate or reduce stressful demands when a routine or automatic response is not available” (Folkman & Lazarus ‘80) Omgaan met astma
Kinderen, astma en bewegen competentie “Competentie is de algemene vaardigheid om op effectieve wijze met de omgeving om te gaan”
Competentie Gedrag (van kinderen) wordt bepaald door de intrinsieke, biologische behoefte om greep te houden op de omgeving (spel, exploratie, nieuwsgierigheid) Positief resultaat (succes, effect) dat het gevolg is van eigen handelen, geeft gevoelens van efficiëntie, controle en plezier
Kinderen, astma en bewegen Doelstellingen / lijnen in het programma Verbetering uithoudingsvermogen Verbetering waargenomen fysieke competentie Aanleren copingvaardigheden tijdens bewegen
Bewegingsprogramma voor kinderen met astma Inleiding les 1 – 2 Curatieve fase les 3 – 8 Lichaamsignalen, medicatie Preventieve fase les 9 – 20 Stappenplan Fase van zelfstandigheid les 21 - 24
Stappenplan 1. Hoe gaat het? 2. Wat gaan we doen? 3. Moet ik maatregelen nemen? 4. Toepassen maatregelen 5. Evalueren van de maatregelen
Competentie Succeservaring bij bewegingsactiviteiten Kritische situaties
Kritische situaties
Warming-up Warm worden Kijken hoe het met mij gaat? Interval accent op ademhaling Voorkomen inspanningsbenauwdheid refractaire periode (ongevoelige periode) 2 uur geen benauwdheid Denk ook om cooling down ivm plotselinge afkoeling van de luchtwegen
Resultaten Maximale aërobe capaciteit Endurance tijd Submaximale hartslag Waargenomen fysieke competentie [jongens] Coping met astma Angst voor astma
Bewegingsprogramma’s voor kinderen met astma Hoe nu verder?
Dagelijks leven en sportactiviteiten
Spel van kinderen Bailey et al. Med Sci Sports Exerc, 1995
Aërobe training Criteria Uitkomst 8 jaar en ouder minimaal 20 minuten, minimaal 2x per week minimaal 4 weken gerandomiseerd Uitkomst 690 studies 8 studies volgens criteria 226 kinderen 226 kids is niet veel gezien het aantal kinderen met astma en de kennis die men veronderstelt te hebben over astma. Eigenlijk zeer weinig relevant onderzoek volgens de criteria van Felix Ram. Ram et al. Br J Sports Med 2000
Anaërobe inspanning Counil et al Ped Pulmonol 2001 Varray et al Science & Sports 1988 Boas et al J Asthma 1998 Counil et al MSSE 1996 Buttifant et al Ped Exerc Sci 1993 Varray et al Ped Exerc Sci 1993
Anaërobe training ** Counil et al 2003
Aërobe/anaërobe training Inhoud 12 weken 2-3 maal per week 30 - 45 minuten intensiteit aëroob: > 60-85% HFmax intensiteit anaëroob: maximaal / 90-95% maximum interval
Aërobe/anaërobe training Inhoud Zaal spel, circuit, omgangsbanen Zwembad zwemvormen, spel, omgangsbaan, aquajoggen/-fitness Buiten fietsen, steppen, lopen Combinatie triatlon
Klijn et al 2003
Klijn et al 2003
Exercise is not a complete protection of health, but protection of health is not complete without exercise Vuorii