Toine nagel TU/e. ‘Marketing’ 23 juli 2013 - Eindhoven TU/e - Summerschool Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
En…geniet je een beetje van je reis?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
“Een reis naar Licht”.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Woorden en tijd.....
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Toine nagel ‘bouwstenen’. ‘aanbieden of meedoen’ 11 januari Burgum Bouwstenen voor Sociaal Toine Nagel.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Toine nagel TU/e. ‘Marketing: In Touch’ 19 november Eindhoven TU/e - Honors Horizon Toine Nagel.
Het leven.
Komt een vrouw bij de dokter
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Taalkunde Grammatica A
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Geloven en nu….
Geluid aan.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Nagels Hou jij ook zo van het lakken van nagels?
CanDo Coaching.
Een onverwacht feest Les 2
Media en de massa.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ster van Succes.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Spreekbeurt hockey IRIS.
Medmec04 les 1 Engagement.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Hoe meet je welvaart? Arm&Rijk.
Om soms eens dieper over na te denken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Week 1, les 5.
© UNIEK IN DE KLAS.
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Transcript van de presentatie:

toine nagel TU/e

‘Marketing’ 23 juli Eindhoven TU/e - Summerschool Toine Nagel

ik ga je meer vertellen dan je in één keer kunt verwerken... (don’t worry; de slides staan online) hierna kijk je anders naar reclame... (als je dat niet wilt... Je kunt je nog bedenken ;-) ) introductie

introductie; stelling marketing gaat vooral over: ‘hoe breng ik mijn handel aan de man?’

introductie; stelling het vertrekpunt is veelal de dienst of het product... (daar wordt een markt bij gezocht)

Zo ongeveer zien we marketing:

Even wat ‘weetjes’:

Productniveau’s

product levens cyclus

overweging Omzet en winst

Mijn successtories... gingen niet over statistieken of diagrammen... Die gingen vooral over psychologie:

van automerk tot dameshygiene low interest > gevecht om ‘top of mind’ ‘wij’ reclame’s... deo bijvoorbeeld onontgonnen gebied... psychologie

Mijn benadering: Ben écht!

inlevingsvermogen psychologie

deels psychologie, deels neurologie mensen handelen eerst... en beredeneren daarná waarom ze deden wat ze deden Weet je nog: Gavier Guzman en zijn strijkijzer...

“ikke nie” hoor ik je denken... Zullen we eens kijken hoe jij voor de gek gehouden wordt door jouw eigen brein? Don’t blame it on marketing ;-)

wat zie je?

wat doet jouw linker- met (of tegen) jouw rechter hersenhelft? (noem de kleuren, niét de woorden)

wat doet jouw brein met jouw lichaam? (reclame, werkt dat?)

hold that thought... houd die gedachte vast terwijl we even een ander pad in slaan: ‘Belevenis Marketing’

belevenis marketing Experience Marketing; In onze economie is alles te koop. Materieel hebben we alles. Maar, immaterieel niet. We willen ervaringen, belevenissen... Experience marketing gaat uit van waardecreatie door het nauwkeurig regisseren van een beleving. Het regisseren van een verhaal dat het waard is om door te vertellen… ijshotel:

belevenis marketing

belevenis marketing in simpele producten, zoals koffie (Starbucks) en zelfs in mais schuilt een ‘experience’: (waardecreatie)

belevenis marketing Maar... een ‘belevenis’ hoeft niet altijd groots en theatraal te zijn. Een belevenis kan ook in subtiliteiten zitten: Ernest Hemingway’s beste verhaal, zo vond hij zelf, bestond uit zes woorden: for sale, baby shoes, never worn Die zes woorden maken wat los. Dat zou je ook een ‘experience’ kunnen noemen...

subtiele belevenissen

reclame hoeft niet te schreeuwen... als je de subtiliteit beheerst (aandacht gaat juíst naar hetgeen er niét is)

recap Marketing: het vertrekpunt is veelal de dienst of het product... (draai het om: zoek de behoefte) Marktonderzoek: vragen? mensen weten zelf ook niet waarom... (behoeften zitten dieper dan het gesproken woord) ‘verkopen’? ‘beleven’! die rookworst vergeet je, die schaatstocht (met die oranje ijsmuts) niet

Je hebt gezien / ervaren dat het brein zijn eigenaar voor de gek kan houden... (beredeneringen, het ‘kleuren’ van informatie) Daar heb jij, in jouw onderzoek ook last van... De eerste ‘kleurende’ factor is de onderzoeker zelf... Hoe haal je die ‘kleuring’ eruit? Door jezelf bewust te zijn ÉN kennis en bronnen te valideren:

It’s logical

Tot slot: Steve Jobs bewonderaars opgelet! Dacht je dat Steve die successen allemaal zelf bedacht? Fout! Luister en kijk naar Steve’s marketing-strateeg Bob Spofford (BBDO):

Taak... één verzoek cq opdracht: wat jouw businesscase ook gaat zijn... je vliegt ‘em aan vanuit de vraag, de behoefte.

toine nagel tot zover

onderzoek je onderzoek!

Actueel: Collaborative Marketing: (ca 5 min) Brand Positioning: (meaningfull) (7 min) Connecting People / Nokia: Heijmans die korting gaf van € op een nieuwbouwhuis Bronnen en verdieping;