toine nagel TU/e
‘Marketing’ 23 juli Eindhoven TU/e - Summerschool Toine Nagel
ik ga je meer vertellen dan je in één keer kunt verwerken... (don’t worry; de slides staan online) hierna kijk je anders naar reclame... (als je dat niet wilt... Je kunt je nog bedenken ;-) ) introductie
introductie; stelling marketing gaat vooral over: ‘hoe breng ik mijn handel aan de man?’
introductie; stelling het vertrekpunt is veelal de dienst of het product... (daar wordt een markt bij gezocht)
Zo ongeveer zien we marketing:
Even wat ‘weetjes’:
Productniveau’s
product levens cyclus
overweging Omzet en winst
Mijn successtories... gingen niet over statistieken of diagrammen... Die gingen vooral over psychologie:
van automerk tot dameshygiene low interest > gevecht om ‘top of mind’ ‘wij’ reclame’s... deo bijvoorbeeld onontgonnen gebied... psychologie
Mijn benadering: Ben écht!
inlevingsvermogen psychologie
deels psychologie, deels neurologie mensen handelen eerst... en beredeneren daarná waarom ze deden wat ze deden Weet je nog: Gavier Guzman en zijn strijkijzer...
“ikke nie” hoor ik je denken... Zullen we eens kijken hoe jij voor de gek gehouden wordt door jouw eigen brein? Don’t blame it on marketing ;-)
wat zie je?
wat doet jouw linker- met (of tegen) jouw rechter hersenhelft? (noem de kleuren, niét de woorden)
wat doet jouw brein met jouw lichaam? (reclame, werkt dat?)
hold that thought... houd die gedachte vast terwijl we even een ander pad in slaan: ‘Belevenis Marketing’
belevenis marketing Experience Marketing; In onze economie is alles te koop. Materieel hebben we alles. Maar, immaterieel niet. We willen ervaringen, belevenissen... Experience marketing gaat uit van waardecreatie door het nauwkeurig regisseren van een beleving. Het regisseren van een verhaal dat het waard is om door te vertellen… ijshotel:
belevenis marketing
belevenis marketing in simpele producten, zoals koffie (Starbucks) en zelfs in mais schuilt een ‘experience’: (waardecreatie)
belevenis marketing Maar... een ‘belevenis’ hoeft niet altijd groots en theatraal te zijn. Een belevenis kan ook in subtiliteiten zitten: Ernest Hemingway’s beste verhaal, zo vond hij zelf, bestond uit zes woorden: for sale, baby shoes, never worn Die zes woorden maken wat los. Dat zou je ook een ‘experience’ kunnen noemen...
subtiele belevenissen
reclame hoeft niet te schreeuwen... als je de subtiliteit beheerst (aandacht gaat juíst naar hetgeen er niét is)
recap Marketing: het vertrekpunt is veelal de dienst of het product... (draai het om: zoek de behoefte) Marktonderzoek: vragen? mensen weten zelf ook niet waarom... (behoeften zitten dieper dan het gesproken woord) ‘verkopen’? ‘beleven’! die rookworst vergeet je, die schaatstocht (met die oranje ijsmuts) niet
Je hebt gezien / ervaren dat het brein zijn eigenaar voor de gek kan houden... (beredeneringen, het ‘kleuren’ van informatie) Daar heb jij, in jouw onderzoek ook last van... De eerste ‘kleurende’ factor is de onderzoeker zelf... Hoe haal je die ‘kleuring’ eruit? Door jezelf bewust te zijn ÉN kennis en bronnen te valideren:
It’s logical
Tot slot: Steve Jobs bewonderaars opgelet! Dacht je dat Steve die successen allemaal zelf bedacht? Fout! Luister en kijk naar Steve’s marketing-strateeg Bob Spofford (BBDO):
Taak... één verzoek cq opdracht: wat jouw businesscase ook gaat zijn... je vliegt ‘em aan vanuit de vraag, de behoefte.
toine nagel tot zover
onderzoek je onderzoek!
Actueel: Collaborative Marketing: (ca 5 min) Brand Positioning: (meaningfull) (7 min) Connecting People / Nokia: Heijmans die korting gaf van € op een nieuwbouwhuis Bronnen en verdieping;