MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Toine Nagel Presentie let op de missers!
Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Doelgroepanalyse en Persona’s, Consumentengedrag, Marktsegmentatie en Positionering WC 2: Marketingomgeving, Marktonderzoek, + inleveren opdracht 1a + uitreiken opdracht 1b WC 3: Producten, diensten en merkenstrategie + teruggeven opdracht 1 met feedback WC 4: Marketingmix en promotieplan + inleveren opdracht 1b In week 6 kun je mijn feedback op opdracht 2 ophalen bij Frontoffice Tentamen in week 42 (nadere info volgt)
Agenda Terugblik werkcollege 2 Cijfers en feedback opdracht 1a Opdracht Hoorcollege 2 Theorie en diverse oefeningen: Producten, diensten & merkenstrategie
Terugblik werkcollege 2 Marketingomgeving, marktonderzoek en doelgroeponderzoek Maak één van de onderstaande tests in tweetallen 10 minuten de tijd http://www.pearsoneducation.nl/corp/v2/quiz.asp?id=1801&h=3 of http://www.pearsoneducation.nl/corp/v2/quiz.asp?id=1801&h=4 Snel klaar? Doe ze beide! 4
Terugblik werkcollege 2 Wat is het verschil tussen een Marktonderzoek en een Doelgroeponderzoek? En Needs en Wants? Tussen Micro en Macro marketingomgeving? Tussen Kwalitatief en Kwantitatief onderzoek? 5
Feedback opdracht 1a ... Zijn er nog vragen over opdracht 1b?
De definitie van: “Product” Definitie volgens Kotler: “Alles dat op een markt kan worden gebracht of aangeboden voor verwerving, gebruik, verbruik of aandacht waarmee een specifieke behoefte kan worden voorzien.” Noem eens voorbeelden van producten... En wat is een vliegreis, of World of Warcrafts? Vraag: ter controle naar de andere P’s
De definitie van: “Product” Bedenk dat een product dus ook een dienst kan zijn en in jullie geval is jullie concept vaak het product... Product maakt onderdeel uit van de klassieke marketingmix (4 p’s) Wat zijn de andere P’s trouwens? Vraag: ter controle naar de andere P’s
Productniveaus: Suggestei: voorbeeld van automerken is hierbij erg beeldend
Productniveaus We gaan de drie productniveaus van een mobiele telefoon benoemen Neem even een paar minuten om er over na te denken Plenaire bespreking
De levenscyclus Leuke vraagje: wat zegt dat staartje aan het eind van de winstcurve?
Oefening In tweetallen: Teken de adoptiecurve van les 2 in de grafiek van de PLC. Benoem per fase een passend product (10 minuten) Collectieve terugkoppeling Handout van slide geven
Valkuilen in de levenscyclus
…en de strategieën Ik vind hier de marketingdoelstellingen en stratgieën wel interessant om nader toe te lichten
Benen strekken, koffie halen...
Merken Wat is een merk? “Brand is the promise, the big idea, and the expectations that reside in each customer’s mind about a product, service or company” Wat is het verschil tussen een merk en een product? “Products are created in the factory. Brands are created in the mind” Antwoorden na mouseclick
Merkenstrategie Laat de studenten hier voorbeelden bij bedenken.
Inleiding tot de oefening Er zijn diverse voorbeelden van merken (en producten) die, door impact van buitenaf, ineens hun levenscyclus drastisch zagen veranderen en / of hun merkenstrategie om moesten gooien... Heineken en het Buckler debacle: http://www.youtube.com/watch?v=KyrVVaJAVJI&feature=PlayList&p=267C37D001D21434&playnext=1&playnext_from=PL&index=8 Unilever en het Omo Power debacle: http://www.nrc.nl/redactie/W2/Evj/96/28.html Starten vanaf 4 minuten (in precies 25 seconde een merk omzeep geholpen)
Oefening In groepjes van 3 of 4: Neem een merk, dat al een tijdje bestaat en dat jou aanspreekt. Zoek de introductiecampagne op, zoek een campagne op halverwege toen en nú. En zoek een actuele campagne op... Zet visuals van die drie campagnes in een digitaal moodboard... Verklaar per visual waar dit merk volgens jou staat en onderbouw dit met de karakteristieken van marketing... Is dat de “Introductie-” / “Groei-” / “Volwassenheid-” of “Neergang” fase? Verdeel binnen je groepje de taken en probeer e.e.a. goed te onderbouwen. (Bijvoorbeeld met omzetcijfers, marktaandelen enzovoort.) Je hebt 40 minuten. En dan presenteren en bespreken we de cases.
Project “Connecting Vibes” Na 3 werkcoleges en 2 hoorcolleges…..: Formuleer voor jezelf de belangrijkste marketingvraag of -problematiek m.b.t. je project “Connecting Vibes”. Bespreek en beantwoord elkaars vragen in groepjes van 4 studenten. Welke vragen zijn onbeantwoord gebleven? Groepsdiscussie om ook deze te beantwoorden. 20
Huiswerkopdracht lezen Kotler In deze les zijn we aan de slag gegaan met hoofdstuk 7 uit Kotler Lees dit hoofdstuk (nogmaals) door Lees hoofdstuk 10 voor het volgende werkcollege
Vragen? Deze presentatie is te downloaden via: Voor aanvullende vragen: a.f.nagel@hro.nl LET OP: VOLGENDE WEEK OPDRACHT 1B INLEVEREN Succes! 22