MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Inleiding in de Marketing
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Marketing Werkgroep 6.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Docent medmec = Wil Adolfs
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec 1 herfst Les 3.
Trends Research Medmc3 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
THEMA: Het creatieve proces
handvaardgheid / techniek
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
MEDMAR Werkcollege 2, jaar 1, Herfst
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Les 5 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Jij en de wereld om je heen
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Medmec04 les 1 Engagement.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Les 1: Introductie Marketing
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Transcript van de presentatie:

MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Toine Nagel Presentie let op de missers!

Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Doelgroepanalyse en Persona’s, Consumentengedrag, Marktsegmentatie en Positionering WC 2: Marketingomgeving, Marktonderzoek, + inleveren opdracht 1a + uitreiken opdracht 1b WC 3: Producten, diensten en merkenstrategie + teruggeven opdracht 1 met feedback WC 4: Marketingmix en promotieplan + inleveren opdracht 1b In week 6 kun je mijn feedback op opdracht 2 ophalen bij Frontoffice Tentamen in week 42 (nadere info volgt)

Agenda Terugblik werkcollege 2 Cijfers en feedback opdracht 1a Opdracht Hoorcollege 2 Theorie en diverse oefeningen: Producten, diensten & merkenstrategie

Terugblik werkcollege 2 Marketingomgeving, marktonderzoek en doelgroeponderzoek Maak één van de onderstaande tests in tweetallen 10 minuten de tijd http://www.pearsoneducation.nl/corp/v2/quiz.asp?id=1801&h=3 of http://www.pearsoneducation.nl/corp/v2/quiz.asp?id=1801&h=4 Snel klaar? Doe ze beide! 4

Terugblik werkcollege 2 Wat is het verschil tussen een Marktonderzoek en een Doelgroeponderzoek? En Needs en Wants? Tussen Micro en Macro marketingomgeving? Tussen Kwalitatief en Kwantitatief onderzoek? 5

Feedback opdracht 1a ... Zijn er nog vragen over opdracht 1b?

De definitie van: “Product” Definitie volgens Kotler: “Alles dat op een markt kan worden gebracht of aangeboden voor verwerving, gebruik, verbruik of aandacht waarmee een specifieke behoefte kan worden voorzien.” Noem eens voorbeelden van producten... En wat is een vliegreis, of World of Warcrafts? Vraag: ter controle naar de andere P’s

De definitie van: “Product” Bedenk dat een product dus ook een dienst kan zijn en in jullie geval is jullie concept vaak het product... Product maakt onderdeel uit van de klassieke marketingmix (4 p’s) Wat zijn de andere P’s trouwens? Vraag: ter controle naar de andere P’s

Productniveaus: Suggestei: voorbeeld van automerken is hierbij erg beeldend

Productniveaus We gaan de drie productniveaus van een mobiele telefoon benoemen Neem even een paar minuten om er over na te denken Plenaire bespreking

De levenscyclus Leuke vraagje: wat zegt dat staartje aan het eind van de winstcurve?

Oefening In tweetallen: Teken de adoptiecurve van les 2 in de grafiek van de PLC. Benoem per fase een passend product (10 minuten) Collectieve terugkoppeling Handout van slide geven

Valkuilen in de levenscyclus

…en de strategieën Ik vind hier de marketingdoelstellingen en stratgieën wel interessant om nader toe te lichten

Benen strekken, koffie halen...

Merken Wat is een merk? “Brand is the promise, the big idea, and the expectations that reside in each customer’s mind about a product, service or company” Wat is het verschil tussen een merk en een product? “Products are created in the factory. Brands are created in the mind” Antwoorden na mouseclick

Merkenstrategie Laat de studenten hier voorbeelden bij bedenken.

Inleiding tot de oefening Er zijn diverse voorbeelden van merken (en producten) die, door impact van buitenaf, ineens hun levenscyclus drastisch zagen veranderen en / of hun merkenstrategie om moesten gooien... Heineken en het Buckler debacle: http://www.youtube.com/watch?v=KyrVVaJAVJI&feature=PlayList&p=267C37D001D21434&playnext=1&playnext_from=PL&index=8 Unilever en het Omo Power debacle: http://www.nrc.nl/redactie/W2/Evj/96/28.html Starten vanaf 4 minuten (in precies 25 seconde een merk omzeep geholpen)

Oefening In groepjes van 3 of 4: Neem een merk, dat al een tijdje bestaat en dat jou aanspreekt. Zoek de introductiecampagne op, zoek een campagne op halverwege toen en nú. En zoek een actuele campagne op... Zet visuals van die drie campagnes in een digitaal moodboard... Verklaar per visual waar dit merk volgens jou staat en onderbouw dit met de karakteristieken van marketing... Is dat de “Introductie-” / “Groei-” / “Volwassenheid-” of “Neergang” fase? Verdeel binnen je groepje de taken en probeer e.e.a. goed te onderbouwen. (Bijvoorbeeld met omzetcijfers, marktaandelen enzovoort.) Je hebt 40 minuten. En dan presenteren en bespreken we de cases.

Project “Connecting Vibes” Na 3 werkcoleges en 2 hoorcolleges…..: Formuleer voor jezelf de belangrijkste marketingvraag of -problematiek m.b.t. je project “Connecting Vibes”. Bespreek en beantwoord elkaars vragen in groepjes van 4 studenten. Welke vragen zijn onbeantwoord gebleven? Groepsdiscussie om ook deze te beantwoorden. 20

Huiswerkopdracht lezen Kotler In deze les zijn we aan de slag gegaan met hoofdstuk 7 uit Kotler Lees dit hoofdstuk (nogmaals) door Lees hoofdstuk 10 voor het volgende werkcollege

Vragen? Deze presentatie is te downloaden via: Voor aanvullende vragen: a.f.nagel@hro.nl LET OP: VOLGENDE WEEK OPDRACHT 1B INLEVEREN Succes! 22