De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009

Verwante presentaties


Presentatie over: "CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009"— Transcript van de presentatie:

1 CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009
Het Branddesign Model Docent: Toine Nagel

2 Agenda Weekindeling herfstkwartaal Hoe staat het met de opdrachten?
Branddesign model Oefeningen Touchpoints creëeren Oefening Afsluiting: vragen?

3 Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges
WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start, Branding: the essentials WC 2: Branding: onderzoek & strategie + begeleiding project WC 3: Branddesign Model en ontwerpen voor Brands WC 4: Ontwerpen voor brands, inleveren en presenteren groepsopdracht Week 44: inleveren individuele opdracht

4 Weekindeling Hoorcolleges
HC 1: Wk 36 Essentials van Branding (Wheeler part 1) HC 2: Wk 38 Het Branding Proces (Wheeler part 2) HC 3: Wk 42 Het vormgeven van Brands (Wheeler part 3)

5 Hoe staat het met de opdrachten?
Let op volgende week deadline groepsopdracht

6 TIP: Het boek.. Vanaf pagina 110 van het boek staan allerlei zinnige dingen over o.a kleur en typografie Handig voor het uitwerken van de visuele merkidentiteit

7 Brand Design Een goed uitgekiende mentale en visuele merkidentiteit maken jouw merk onderscheidend Voor sommige merken is dit soms de enige mogelijkheid

8 Brand Design De benzinemarkt bijvoorbeeld....
Want wat is het productonderscheid eigenlijk? De shops, toiletten, zegeltjes, acties, wel of geen vers brood maken het VERSCHIL!

9 Brand Design Wat ook vaak het verschil maakt zijn
consequent gebruikte design kenmerken Onderscheid creëert herkenning

10 Brand Design Heineken is GROEN

11 Brand Design KLM is BLAUW

12 Brand Design Ferrari heeft het steigerende paard

13 Korte oefening in tweetallen
Noem 10 andere voorbeelden (kleur, vorm, verpakking etc)

14 De kracht van de visuele identiteit
Hoe sterker de design elementen gekoppeld zijn aan het merk, hoe sneller het merk wordt herkend Zelfs als het merk wordt toegepast voor producten die we niet zo snel zouden verwachten bij dat bepaalde merk

15 ZOALS......

16 Oefening Bij de bespreking van de mentale merkidentiteit, hebben we veel nadruk gelegd op het belang van consistentie (samenhang) Dat geldt ook voor de visuele merkidentiteit! Alina Wheeler benadrukt dat belang van consistentie ook in Designing Brand Identity

17 Oefening: consistentie
Heb je je boek bij je? Kies dan een casus uit het boek waarin de samenhang binnen de verschillende uitingen van de visuele merkidentiteit je opvalt (pag, 178 en verder). Heb je je boek niet bij je? Geef dan een voorbeeld uit de praktijk van een visuele merkidentiteit waarbinnen de samenhang ontbreekt! Werk dit uit aan de hand van beeldmateriaal dat je via internet verzamelt.

18 Centraal Beheer/Achmea
Wat roepen jullie als eerste bij dit merk?

19 Centraal Beheer/Achmea
Deze befaamde pay off staat centraal in vele vele commercials Klik op de foto voor het youtube filmpje

20 Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea
Merkvisie: De maatschappij verzakelijkt, zorg is niet meer vanzelfsprekend. Achmea kan hierin een dominante rol spelen in het overnemen van de zorg en de risico’s van consumenten, zorginstellingen en de overheid. Hierbinnen kan het merk Centraal Beheer als direct writer de positie van snel en gemakkelijk claimen. 20

21 Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea
Merkmissie: Centraal Beheer / Achmea ontzorgt: wil mensen op een makkelijke en directe wijze zorg uit handen nemen met financiële diensten, zekerheid en zorg Merkwaarden: zekerheid, direct, snel, probleemoplossend, Apeldoorn, humor, lid Achmea groep 21

22 Mentale merkidentiteit Centraal Beheer/Achmea
Gewenste merkpersoonlijkheid: Sympathiek, toegankelijk, humoristisch, recht door zee, relativerend Merkbelofte:1 telefoontje is genoeg om het probleem op te lossen: Even Apeldoorn bellen Merk kernconcept: Makkelijk en snel (verzekerd) 22

23 Oefening in tweetallen
Maak in tweetallen een moodboard (gebruik internet) waarin de mentale en visuele merkidentiteit van Centraal Beheer / Achmea duidelijk naar voren komen. Voor de visuele merkidentiteit zul je dus nog wat aanvullend onderzoek moeten doen. In het moodboard gebruik je ook beperkte tekst (steekwoorden) Presentatie voor de klas 23

24 Brand touchpoints Een merk kent een groot scala aan contactmomenten
Deze contactmomenten vormen de totale merkervaring

25 Brand touchpoints

26

27 Brand touchpoints Laat alle touchpoints werken als een marketingtool
Hou de needs en wants van je doelgroep goed in de gaten

28 Starbucks Touchpoints
28

29 Oefening individueel Analyseer welke touchpoints er gebruikt worden voor het merk waar je werkzaam bent (bijbaan) Adviseer 3 touchpoints die verbeterd kunnen worden of die je als nieuw of misschien wel “infinite”zou kunnen benoemen Presentatie voor de klas 29

30 Vragen? Download college: http://docent.cmd.hro.nl/brega/jaar2/crm
Tot volgende week! ( INLEVEREN OPDRACHT ! )


Download ppt "CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009"

Verwante presentaties


Ads door Google