De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel."— Transcript van de presentatie:

1 CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel

2 Agenda Huisregels Boek Introductie Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges en Hoorcolleges Toelichting opdracht 1 Korte start Brand Essentials

3 Wie ben ik? Toine Nagel vakgroep CMD Creative Marketing e-mail a.f.nagel@hro.nl Download college www.prospective.nl www.prospective.nl

4 Spelregels Laptops dicht (tenzij je aan de slag moet) Mobieltjes uit 80% verplichte aanwezigheid

5 Huisregels 1. 80% aanwezigheid verplicht bij de werkcolleges (anders geen beoordeling) 2. Hoorcolleges zijn niet verplicht, maar in de hoorcolleges vindt de theoretische behandeling en verdieping van de stof plaats 3. Zonder het volgen van de hoorcolleges zul je nooit excelleren

6 Huisregels 4. Laptops, mobieltjes en overige pda's niet toegestaan te gebruiken zonder verzoek van je docent 5. Respecteer de deadlines voor inleveren van de opdrachten 6. Heb respect voor elkaar en je docent 7. Tot 10 minuten te laat is 50% afwezig. Na 10 minuten te laat is niet meer aanwezig

7 Boek! BOEKEN! Er is een verplicht boek dit kwartaal en andere kwartalen. Heb je ze al: Super! Zo niet: bestellen! Verplichte boekenlijst staat in de Studiegids!

8 Boek! BOEKEN!

9 Een nadere kennismaking Marketing in jaar 2 !? Jaar 1 ging hoofdzakelijk over Kotler. Daarmee leerde je de basis. In jaar 2 gaan we die verdiepen en nuanceren. Vooral de vraag ‘waarom’ staat centraal. Het gaat niet langer over ‘hoe’.

10 Wie ben jij? Stel jezelf kort voor. Vertel vooral leuke persoonlijke details over jezelf, dat maakt het voor je docent makkelijker te onthouden wie je bent!

11 Oefening 1: verdere kennismaking (optioneel) Stel, je bent Marketeer( dat is een veronderstelling waar we vrijwel het hele jaar van uitgaan). Tijdens straatinterviews om nieuwe trends en ontwikkelingen te bepalen, kom je je buurman tegen. Je hebt vijf minuten om hem te ‘plaatsen’ binnen een consumptiepatroon en een eventuele doelgroep. Daarbij stel je onder meer de volgende vragen:

12 Oefening 1: verdere kennismaking (optioneel) 1.Welke producten koop je vaak? (Evt. binnen een categorie, zoals kleding) 2.Welke merken koop je graag? (Evt. weer binnen die categorie) 3.Welke merken koop je niet? 4.Hoe definieer je je eigen lifestyle? 5.Hoor je bij een (sub)groep? (Bijvoorbeeld skaters?) 6.Hoe baken je die (sub)groep af? Wie hoort daar duidelijk NIET bij, en waarom?

13 Oefening 1: verdere kennismaking (optioneel) Werk dit rijtje niet schools af! Een goed interview is een gesprek, vraag dus ook door! Je conclusies visualiseer je in een ‘pleefiguurtje’ (docent licht toe en deelt uit). 5 minuten gesprek deelnemer A 5 minuten gesprek deelnemer B 5 minuten visualisatie Resterende les: bespreking, met name gericht op toelichting waarom je bepaalde aspecten uitgelicht hebt in je visualisatie

14

15 Twee filmpjes Twee filmpjes van Youtube Beiden geven een ander perspectief op Marketing

16 Filmpje 1: Javier Guzman Javier Guzman geeft hierin een ander beeld van Marketing. Beantwoord tijdens het kijken de volgende vragen: “Welk beeld dat Guzman van Marketing schetst, herken je het meest? Waarom?” http://www.youtube.com/watch?v=fIeZHULO H_o

17 Filmpje 2: Vieze man De Vieze Man is een type van Kees van Kooten. Mogelijk zijn jullie te jong om de Vieze Man te kennen, maar hij was een begrip. In dit filmpje maakt de Vieze Man een uitstapje in de reclame. Ondanks dat het filmpje oud is, is het nog steeds actueel. Waar komt dat door? http://www.youtube.com/watch?v=- sp9Yycjtao

18 Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start, Branding: the essentials WC 2: Branding: onderzoek & strategie + begeleiding project WC 3: Branddesign Model en ontwerpen voor Brands WC 4: Ontwerpen voor brands, inleveren en presenteren groepsopdracht Week 44: inleveren individuele opdracht

19 Weekindeling Hoorcolleges HC 1: Wk 36 Essentials van Branding (Wheeler part 1) HC 2: Wk 38 Het Branding Proces (Wheeler part 2) HC 3: Wk 42 Het vormgeven van Brands (Wheeler part 3)

20 Modulewijzer via mijn Blog... www.prospective.nl

21 Beoordeling Herfstkwartaal -Opdracht 1: Groepsopdracht: Superbrand! -Maak je eigen Superbrand, formuleer een merkstrategie en een merkidentiteit -Opdracht staat in de modulewijzer -Formuleer groepjes van 4 tot maximaal 5 studenten (daar krijg je nu 5 minuten voor, anders wijs ik aan)

22 Opdracht 1 -Lees de modulewijzer en bespreek opdracht 1 en formuleer vragen -20 min.

23 Marketingdeliverables Project Marketing is in dit project minder belangrijk, maar voer je doelgroeponderzoek GOED uit voor AH of Bouwfonds Doelgroeponderzoek: het doelgroeponderzoek doe je aan de hand van deskresearch (minimaal 5 bronnen) en field research (minimaal 5 interviews)

24 Brand Essentials Brand is not what you say it is. It is what they say it is. Marty Neumeier, The Brand Gap Wat is volgens jou een merk?

25 Brand Essentials -Vanaf het moment dat je opstaat tot het moment wanneer je naar bed gaat wordt je geconfronteerd met marketing en merken -Schrijf voor jezelf op welke merken je tegenkomt op een gemiddelde dag -Was je je hier van bewust?

26 Brand Essentials

27 Designing Brand Identity Historie

28 Definitie van een brand… Daar zijn er heel veel van, in het hoorcollege wordt daar nader op ingegaan MAAR

29 Definitie van een brand… volgens het boek Designing Brand Identity: “Brand is the promise, the big idea, and the expectations that reside in each customer’s mind about a product,service or company” “Products are created in the factory” Brands are created in the mind” - Walter Landor

30 Brand Touchpoint Iedere touchpoint is een kans om het merk te versterken (of een risico het merk te verzwakken) en een mogelijkheid om het “Merk DNA” naar voren te brengen

31 Brand touchpoints

32 Logo’s als entree naar het merk

33 Het ontstaan van het Google-logo Meer achtergrond op: http://www.wired.com/techbiz/startups/multimedia/2008/02/gallery_go ogle_logos?slide=1&slideView=10 http://www.wired.com/techbiz/startups/multimedia/2008/02/gallery_go ogle_logos?slide=1&slideView=10

34 Hoe werkt brand design? Visuele identiteit triggert perceptie en associaties met een merk…

35 product brand corporate brand monolitisch uniform semi-monolitisch minder uniform endorsed hoofdmerk + afzendermerk multi-branded hoofdmerk + hoofdmerk single-branded hoofdmerk Over corporate brands en product brands

36 Warren Buffet over merken Verdere tips over merken: Laura Ries http://nl.youtube.com/watch?v=qDgj5oLbUbs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=QRLXRUgTnNA&feature=relatedmerken http://nl.youtube.com/watch?v=qDgj5oLbUbs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=QRLXRUgTnNA&feature=related

37 Factoren die een brand identiteit bepalen Vision Meaning Authenticity Differentiation Sustainability Coherence Flexibility Commitment Value Zie boek pag. 17

38 Opdracht In tweetallen: Bekijk de slides op http://www.slideshare.net/cwodtke/brand-identity http://www.slideshare.net/cwodtke/brand-identity Bepaal vervolgens aan de hand van deze slides en het college de brand identity voor: &

39 Vragen? Download college: www.prospective.nlwww.prospective.nl / weet / colleges E-mail: a.f.nagel@hro.nl Tot volgende week!


Download ppt "CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel."

Verwante presentaties


Ads door Google