Werken aan Duurzaamheidvraagstukken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
DPL Ondergrond Meten aan een duurzaam gebruik van de ondergrond
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Welkom Workshop 4 EnergieScans Gemeente Harlingen.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Methodisch begeleiden
Presentatie Henny Knechten
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 EVALUATIE EN PERSPECTIEVEN NEHAP Resultaten van de evaluatie ir.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Valorisatie Programma Rotterdam
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Voedsel, biodiversiteit en klimaatverandering
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Kernwaarden TUD 1.Onderwijs en onderzoek zijn onlosmakelijk verbonden én gelijkwaardig 2.Mijn agenda is de TU-agenda. Congrueert uw belang met het TU-belang?
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Transdisciplinaire projecten
Introductie van Duurzaamheid in HBO onderwijs Visie vanuit bedrijfsleven Drs. J.A. van der Schroeff Directeur Kennis en Kwaliteit Grontmij NV BZW werkgroep.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Yacht & P4C.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Dirk Jan van den Berg, Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De Kracht van Delft editie 2008 TU-Delft – Kracht van Delft 2008.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Gebiedsbureau Weert-Nederweert-Leudal Ambitienota
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Het Cirrus Project: De Resultaten
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
23 maart 2017 profilering.
Terugkoppeling herijkingswensen
Zin in meten??.
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
Waarde(n)vol werk in uitvoering
2012, Rio de Janeiro. 2012, Rio de Janeiro.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Transcript van de presentatie:

Werken aan Duurzaamheidvraagstukken Onderwijsvoorbeeld Joris van Winsen

Duurzame ontwikkeling Onderwijsfilosofie Concreet voorbeeld Inhoud Duurzame ontwikkeling Onderwijsfilosofie Concreet voorbeeld

duurzame ontwikkeling

overheden (lokaal-nationaal-internationaal) Van Rio de Janeiro 1992 naar Johannesburg 2002 Partnerships for sustainable development. met als stakeholders: overheden (lokaal-nationaal-internationaal) bedrijfsleven ngo’s burgers kennisinstellingen

Uitgangspunten onderwijs Studenten van verschillende disciplines Stakeholders betrokken Verschillende dimensies en aspecten van duurzame ontwikkeling Verschillende onderzoeksmethodologiën

Onderwijsfilosofie Transdisciplinair Student geörienteerd Praktijk georiënteerd (o.a. stakeholders) HBO en WO

Transdisciplinair Mono Multi   Inter

Trans

Leerdoelen Inzicht in Duurzame Ontwikkeling Verschillende belangen en waarden kunnen herkennen en daarin een eigen standpunt ontwikkelen ·  Samen kunnen werken met studenten van andere studierichtingen ·  In staat zijn de praktische relevantie van de onderzoeksresultaten aan te tonen

Concreet Uitvoering van 1999 - 2004 Meer dan dertig projecten uitgevoerd. Studenten van meer dan 10 disciplines betrokken Advies aan bedrijven, overheden, NGO’s en kennisinstellingen 10 onderzoeken toekomstdenken centraal

Voorbeeld Natuur 2030. De IJssel en haar vrijheid. 7 studenten (UvA en TU Delft), 14 weken Biologie Sociale Geografie Civiele Techniek

Opdracht aan de hand van een prijsvraag Open opdracht Onderzoek naar de toekomst van rivieren in Nederland, voor LNV. Op dat moment actueel! Toespitsing op de IJssel, indicatie verschillende experts.

Groepsproces Vergaderen Communiceren (blackboard) met elkaar en buiten wereld. Inzicht andere disciplines Hoe kom ik over in een groep

Inhoud Inzicht in duurzame ontwikkeling Inzicht “rivieren en watersystemen” Inzicht in overheidsstructuur & beleid Meer Toekomst dan verwacht

Methode Backcasting Creativiteitstraining Eigen methode op basis van input verschillenden disciplines

Punten van attentie Creativiteit om te zetten in bruikbare aanbevelingen Bruikbaarheid Verschillende belangen Opstarten Evaluatie