AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
EhrmVision – Presentatie
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Competentiegericht opleiden
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Prestaties beoordelen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Studietaak De studietaak staat centraal
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Kansen voor Samenwerken
Competentieontwikkeling voor OR-leden
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
Slagkracht met kwaliteit
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Code Groen voor het HACCP certificaat
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Workshop evalueren Dcp
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Vakmanschap in de praktijk bij T+H ‘Het Gildemodel’
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Het Cirrus Project: De Resultaten
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Professionalisering Sociaal Werk
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Cursus Interne auditor
Cursus Interne auditor
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink

Auditorcompetenties Is het auditorschap te leren of moet je van nature een schaap met 5 poten zijn?

Vakbekwaamheid van auditors (ISO 19011) Auditen is mensenwerk! Auditor:  persoon met de bekwaamheid om een audit uit te voeren Bekwaamheid:  aangetoonde persoonlijke kenmerken en aangetoond vermogen om kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen

Ideaalplaatje AISHE auditor Rollen  Deskundig op het gebied van duurzame ontwikkeling  Onderwijskundige  Neutraal voorzitter  Auditor

Competenties van de AISHE auditor -1- Checklist (H. Burgler, 2006) Verdiepen in het AISHE auditing instrument  Leervermogen Toepassen van het AISHE instrument  Probleemanalyse  Oordeelsvorming  Accuratesse

Competenties van de AISHE auditor -2- Uitvoeren van de AISHE audit  Luisteren  Sensitiviteit  Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid Opstellen van de AISHE rapportage  Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid  Presentatie  Functioneren in een auditteam  onafhankelijkheid

Bekwaamheid van auditoren (aangepast naar analogie ISO 19011) KZ in HODO Kwaliteitsspecifieke kennis en vaardigheden hoger onderwijs specifieke kennis en vaardigheden duurzame ontwikkeling Algemene kennis en vaardigheden OpleidingWerkervaringAuditor trainingAudit ervaring Persoonlijke eigenschappen

 Ethisch verantwoord te werk gaan  Open geest  Diplomatiek  Goed waarnemingsvermogen  Opmerkzaamheid  Veelzijdigheid  Vasthoudendheid  Besluitvaardigheid  Zelfstandigheid

Specifieke kennis en vaardigheden  Kwaliteitszorg in het hoger onderwijs − Zie blokje over beleidscyclus t/m accreditatie. Samenvattend: EFQM veelal als kwaliteitsmodel PDCA als systematiek continue verbetering Mate implementatie: fasen  Wanneer nodig als auditor?

Specifieke kennis en vaardigheden  Duurzame ontwikkeling in het HO − Zie blokje over DO. Samenvattend: Kwaliteiten voor DO Rollen in het HO Competenties DO Integratie DO in curricula  Wanneer nodig?

Algemene kennis en vaardigheden  Auditprincipes, procedures en technieken  Management systemen en referentiedocumenten  Operationele context van de organisatie  Opleidings / discipline specifieke terminologie

Opleiding, werkervaring, auditor training en auditor ervaring Regelingen rond het Keurmerk DHO en de accreditatie  Stap 1: AISHE cursus  Stap 2: orientatiegesprek  Stap 3: auditortraining  Stap 4: proefaudit(s)  Stap 5: certificering  Stap 6: inschrijving in auditorenregister

Auditor, een schaap met 5 poten?  Vertrouwelijkheid is mooi, maar als ik een ander kan laten meeprofiteren van de kennis die ik tijdens een audit opdoe, dan is dat toch prima?  Ik kan mij best bewust zijn van de klant en zijn omgeving, zonder daarvoor mijn kleding te hoeven aanpassen.

Auditor, een schaap met 5 poten?  Als ik de ander moet laten uitspreken en moet goed vinden dat hij interrumpeert, kom ik nooit tot een objectief oordeel.  Hoe kan ik concessies doen om tot een gezamenlijk resultaat te komen en tegelijk mijn eigen overtuiging volgen?

Auditor het is prima te leren en leuk om te doen! Als je:  Met modellen kunt werken en daar plezier aan beleeft  Geïnteresseerd bent in mensen en organisaties  Kunt samenwerken en op je eigen gedrag wil reflecteren