AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink
Auditorcompetenties Is het auditorschap te leren of moet je van nature een schaap met 5 poten zijn?
Vakbekwaamheid van auditors (ISO 19011) Auditen is mensenwerk! Auditor: persoon met de bekwaamheid om een audit uit te voeren Bekwaamheid: aangetoonde persoonlijke kenmerken en aangetoond vermogen om kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen
Ideaalplaatje AISHE auditor Rollen Deskundig op het gebied van duurzame ontwikkeling Onderwijskundige Neutraal voorzitter Auditor
Competenties van de AISHE auditor -1- Checklist (H. Burgler, 2006) Verdiepen in het AISHE auditing instrument Leervermogen Toepassen van het AISHE instrument Probleemanalyse Oordeelsvorming Accuratesse
Competenties van de AISHE auditor -2- Uitvoeren van de AISHE audit Luisteren Sensitiviteit Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid Opstellen van de AISHE rapportage Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid Presentatie Functioneren in een auditteam onafhankelijkheid
Bekwaamheid van auditoren (aangepast naar analogie ISO 19011) KZ in HODO Kwaliteitsspecifieke kennis en vaardigheden hoger onderwijs specifieke kennis en vaardigheden duurzame ontwikkeling Algemene kennis en vaardigheden OpleidingWerkervaringAuditor trainingAudit ervaring Persoonlijke eigenschappen
Ethisch verantwoord te werk gaan Open geest Diplomatiek Goed waarnemingsvermogen Opmerkzaamheid Veelzijdigheid Vasthoudendheid Besluitvaardigheid Zelfstandigheid
Specifieke kennis en vaardigheden Kwaliteitszorg in het hoger onderwijs − Zie blokje over beleidscyclus t/m accreditatie. Samenvattend: EFQM veelal als kwaliteitsmodel PDCA als systematiek continue verbetering Mate implementatie: fasen Wanneer nodig als auditor?
Specifieke kennis en vaardigheden Duurzame ontwikkeling in het HO − Zie blokje over DO. Samenvattend: Kwaliteiten voor DO Rollen in het HO Competenties DO Integratie DO in curricula Wanneer nodig?
Algemene kennis en vaardigheden Auditprincipes, procedures en technieken Management systemen en referentiedocumenten Operationele context van de organisatie Opleidings / discipline specifieke terminologie
Opleiding, werkervaring, auditor training en auditor ervaring Regelingen rond het Keurmerk DHO en de accreditatie Stap 1: AISHE cursus Stap 2: orientatiegesprek Stap 3: auditortraining Stap 4: proefaudit(s) Stap 5: certificering Stap 6: inschrijving in auditorenregister
Auditor, een schaap met 5 poten? Vertrouwelijkheid is mooi, maar als ik een ander kan laten meeprofiteren van de kennis die ik tijdens een audit opdoe, dan is dat toch prima? Ik kan mij best bewust zijn van de klant en zijn omgeving, zonder daarvoor mijn kleding te hoeven aanpassen.
Auditor, een schaap met 5 poten? Als ik de ander moet laten uitspreken en moet goed vinden dat hij interrumpeert, kom ik nooit tot een objectief oordeel. Hoe kan ik concessies doen om tot een gezamenlijk resultaat te komen en tegelijk mijn eigen overtuiging volgen?
Auditor het is prima te leren en leuk om te doen! Als je: Met modellen kunt werken en daar plezier aan beleeft Geïnteresseerd bent in mensen en organisaties Kunt samenwerken en op je eigen gedrag wil reflecteren