Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Presentatie Toekomstplannen
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Maatschappelijk Aanbesteden
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leer- werkplaats MPG aanpak
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Communiceren met Geo-informatie
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Transdisciplinaire projecten
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van.
EOS LT: TRANSEP-DGO 17 maart Agenda Eindplaatje 2012 Waar staan we nu. Wat moet er nog gebeuren Wie doet wat Werkafspraken voor de komende periode.
Workshop Duurzaam Curriculum
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Honoursonderwijs in HBO
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Website bouwen (project). Inhoud Hoofdstuk 1. offerte Hoofdstuk 2. Wensen opdracht gever Hoofdstuk 3. Aspecten Hoofdstuk 4. Formaten Hoofdstuk 5. Plan.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs Engineering Society Workshop Ingenieurs Vraag en Aanbod in de Nederlandse Olie- en Gasindustrie.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wjk.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Het Cirrus Project: De Resultaten
PWS = de eindscriptie van de havo
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Innovatie in het onderwijs
Individueel competentietraject
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma

1.Van een interdisciplinair onderwijsmodel….. 2.Naar een transdisciplinair onderwijsmodel 3.Challenges Inhoud

Analysekader: duurzame ontwikkeling Werken aan en leren over complexe maatschappelijke vraagstukken Economische aspecten Ecologische aspecten Sociale aspecten Een democratische omgeving/participatieve processen Lange termijn visies Noord-Zuidverhoudingen

Praktisch: Het betreft een keuzemodule van15 ECTS 3 maanden fulltime of een half jaar half-time (indien studenten uit Benin participeren) Multidisciplinaire groepen Maximaal 8 studenten per groep 1. Van een interdisciplinair onderwijsmodel…..

in samenwerking (HBO-WO) ontwikkeld Fontys Hogescholen Van Hall Instituut Open Universiteit Technische Universiteit Delft UvA

Multidisciplinaire groepen/intercultureel Probleemgestuurd Praktijk georiënteerd Student georiënteerd / zelfstandig werken Docent als coach Geen/weinig colleges Beroepscompetenties Consultatie van stakeholders kenmerken

Aandacht voor het groepsproces Verhelderen van de relatie van de eigen discipline met het onderwerp Openstaan voor kennis, vaardigheden, normen van andere disciplines / stakeholders Opstellen P.L.P. Leren vergaderen/notuleren/interviewen aandacht voor het proces

Natuurcompensatieprogramma IJburg Opdrachtgever: Gem. Bureau IJburg A’dam Nationaal beleid aangaande achterstandswijken in Nederland Opdrachtgever: NIDO praktijkgericht

Monodisciplinair Conventionele kennisontwikkeling Interdisciplinair Multidisciplinare kennisontwikkeling Transdisciplinair Participatoire / interactieve kennisontwikkeling 2. Naar een transdisciplinair onderwijsmodel

transdisciplinair onderzoek “Transdisciplinair onderzoek is een nieuwe vorm van leren en probleemoplossen, dat samenwerking inhoudt tussen verschillende partijen in de samenleving waaronder de onderwijsinstelling zelf en dat gericht is op het aanpakken van complexe maatschappelijke problemen” Jacqueline Broerse VU

Onderzoek én implementatie Niet alleen consultatie van partijen, maar een interactief proces van probleem analyse, brainstorming, besluitvorming, planning en implementatie (participatie in het hele proces) methodische implicaties

Naast interviews ook andere interactieve methodes als focus groups, burgerpanels, brainstorm, consensus conferenties enz. Een goed gestructureerd en gefaciliteerd proces

Combinatie onderzoek en implementatie Onderwijsinstelling i.s.m. partners/stakeholders Wetenschappelijke kennis evenwaardig aan kennis van stakeholders Wederzijds leren Gericht op implementatie Studenten als kennismakelaar (‘ een gestructureerd proces’ ) een transdisciplinair onderwijsmodel

Doelstelling onderzoek: Toetsing van de reizen van twee touroperators naar natuurpark Foz do Iguaçu in Brazilië aan criteria van duurzaam toerisme casus: duurzaam toerisme

Opdrachtgever IUCN Opdracht IUCN: Aanbevelingen leveren voor Djoser, Kras stervakanties en de ANVR om hun aanbod duurzamer te maken. Expertise van UvA (duurzame ontwikkeling en methoden van onderzoek naar duurzame ontwikkeling) Expertise NHTV (duurzaam toerisme) Expertise van de Ambassade van Brazilië. stakeholders

Kennisverzameling en kennisdeling Interviews Tussentijdse presentaties aan alle stakeholders Forumdebat door stakeholders methodisch

fasen onderwijsmodel VoorafBepalen thema door opdrachtgever Week 1 Verkenning: kennismaking en colleges Week 2-6 Kennismaking onderwerp en PLP Week 7-19 Uitvoering onderzoek Week 20-22Presentatie en evaluatie

formats voor de student Persoonlijk Leer Plan Individueel onderzoeksvoorstel Onderzoeksvoorstel van de groep Evaluatierapport

tips Onderzoeksmethodieken Vergaderen (voorzitten, notuleren) Suggesties voor het schrijven van het onderzoeksrapport Praktische tips voor de eindrapportage Gebruik van visuele hulpmiddelen De beoordeling (60%inhoud; 30% samenwerking; 10%presentatie)

Inhoudelijk Relatie naar lopend onderzoek binnen de onderwijsinstelling versterken/leggen Meer litteratuur / colleges over het thema vooraf Van interviews naar interactieve methoden voor onderzoek voor d.o. Meer inhoudelijk sturing 3. Challenges

Relatie met stakeholders Gevoeligheden in de communicatie met bedrijfsleven e.a. stakeholders Elke informatiebron is gekleurd / belangen Rol studenten als kennismakelaar te hoog gegrepen Mogelijkheden voor implementatie bescheiden

Stichting DHO