Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma
1.Van een interdisciplinair onderwijsmodel….. 2.Naar een transdisciplinair onderwijsmodel 3.Challenges Inhoud
Analysekader: duurzame ontwikkeling Werken aan en leren over complexe maatschappelijke vraagstukken Economische aspecten Ecologische aspecten Sociale aspecten Een democratische omgeving/participatieve processen Lange termijn visies Noord-Zuidverhoudingen
Praktisch: Het betreft een keuzemodule van15 ECTS 3 maanden fulltime of een half jaar half-time (indien studenten uit Benin participeren) Multidisciplinaire groepen Maximaal 8 studenten per groep 1. Van een interdisciplinair onderwijsmodel…..
in samenwerking (HBO-WO) ontwikkeld Fontys Hogescholen Van Hall Instituut Open Universiteit Technische Universiteit Delft UvA
Multidisciplinaire groepen/intercultureel Probleemgestuurd Praktijk georiënteerd Student georiënteerd / zelfstandig werken Docent als coach Geen/weinig colleges Beroepscompetenties Consultatie van stakeholders kenmerken
Aandacht voor het groepsproces Verhelderen van de relatie van de eigen discipline met het onderwerp Openstaan voor kennis, vaardigheden, normen van andere disciplines / stakeholders Opstellen P.L.P. Leren vergaderen/notuleren/interviewen aandacht voor het proces
Natuurcompensatieprogramma IJburg Opdrachtgever: Gem. Bureau IJburg A’dam Nationaal beleid aangaande achterstandswijken in Nederland Opdrachtgever: NIDO praktijkgericht
Monodisciplinair Conventionele kennisontwikkeling Interdisciplinair Multidisciplinare kennisontwikkeling Transdisciplinair Participatoire / interactieve kennisontwikkeling 2. Naar een transdisciplinair onderwijsmodel
transdisciplinair onderzoek “Transdisciplinair onderzoek is een nieuwe vorm van leren en probleemoplossen, dat samenwerking inhoudt tussen verschillende partijen in de samenleving waaronder de onderwijsinstelling zelf en dat gericht is op het aanpakken van complexe maatschappelijke problemen” Jacqueline Broerse VU
Onderzoek én implementatie Niet alleen consultatie van partijen, maar een interactief proces van probleem analyse, brainstorming, besluitvorming, planning en implementatie (participatie in het hele proces) methodische implicaties
Naast interviews ook andere interactieve methodes als focus groups, burgerpanels, brainstorm, consensus conferenties enz. Een goed gestructureerd en gefaciliteerd proces
Combinatie onderzoek en implementatie Onderwijsinstelling i.s.m. partners/stakeholders Wetenschappelijke kennis evenwaardig aan kennis van stakeholders Wederzijds leren Gericht op implementatie Studenten als kennismakelaar (‘ een gestructureerd proces’ ) een transdisciplinair onderwijsmodel
Doelstelling onderzoek: Toetsing van de reizen van twee touroperators naar natuurpark Foz do Iguaçu in Brazilië aan criteria van duurzaam toerisme casus: duurzaam toerisme
Opdrachtgever IUCN Opdracht IUCN: Aanbevelingen leveren voor Djoser, Kras stervakanties en de ANVR om hun aanbod duurzamer te maken. Expertise van UvA (duurzame ontwikkeling en methoden van onderzoek naar duurzame ontwikkeling) Expertise NHTV (duurzaam toerisme) Expertise van de Ambassade van Brazilië. stakeholders
Kennisverzameling en kennisdeling Interviews Tussentijdse presentaties aan alle stakeholders Forumdebat door stakeholders methodisch
fasen onderwijsmodel VoorafBepalen thema door opdrachtgever Week 1 Verkenning: kennismaking en colleges Week 2-6 Kennismaking onderwerp en PLP Week 7-19 Uitvoering onderzoek Week 20-22Presentatie en evaluatie
formats voor de student Persoonlijk Leer Plan Individueel onderzoeksvoorstel Onderzoeksvoorstel van de groep Evaluatierapport
tips Onderzoeksmethodieken Vergaderen (voorzitten, notuleren) Suggesties voor het schrijven van het onderzoeksrapport Praktische tips voor de eindrapportage Gebruik van visuele hulpmiddelen De beoordeling (60%inhoud; 30% samenwerking; 10%presentatie)
Inhoudelijk Relatie naar lopend onderzoek binnen de onderwijsinstelling versterken/leggen Meer litteratuur / colleges over het thema vooraf Van interviews naar interactieve methoden voor onderzoek voor d.o. Meer inhoudelijk sturing 3. Challenges
Relatie met stakeholders Gevoeligheden in de communicatie met bedrijfsleven e.a. stakeholders Elke informatiebron is gekleurd / belangen Rol studenten als kennismakelaar te hoog gegrepen Mogelijkheden voor implementatie bescheiden
Stichting DHO