Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004
Traject Evaluatie van het seminarie Op leerlingenniveau Hoe de leerwinst in kaart brengen? Wat meten? Met welke instrumenten? Welk type opdracht met welk type evaluatie Het seminarie zelf Wat hebben we al? Wat ontbreekt nog?
Kennismaking Naam en seminarie Hoe hebben wij tot hiertoe geëvalueerd? Voor mij is deze vergadering succesvol als …
Waarnaartoe met evaluatie? Inventaris van eigen praktijk Nieuwe instrumenten Vragen
Kader De inhoud De opdracht Het leren - Vakinhoud - Gevoel voor … - Vaardigheden - Attitudes - Observaties - Feedback en bijsturen - Wat omzetten in punten - Observaties - Feedback en bijsturen - Wat omzetten in punten TaakprocesLeerproces LR ZELF PEER CO
Aandachtspunten Zelfevaluatie Reflectie op ‘wat met hen gebeurt’ + bewijsvoering (bewust leren) Zicht op de Black Box Afstemming van normen Peerevaluatie Wat gebeurt er? + bewijsvoering Afstemming van normen Actief luisteren en lezen Leerkans Vb: compliment en suggestie Vragen die informatie geven Vragen op maat Co-evaluatie: afspraken ivm impact Evaluatieve gesprekken
Wat hebben we al? Groepsopdracht: (15’) Wat hebben we al dat goed werkt? Bij wie kunnen we terecht voor huisrecepten? Wat ontbreekt er nog? Grootste noden… Op poster schrijven en aan de muur hechten
Nieuw? Of toch niet zo nieuw? Overzicht van documenten (fotocopies: telkens 1 exemplaar per 2 personen) Per 2 op ontdekkingstocht: aan de hand van de documentenlijst op zoek naar wat we nodig hebben… Plenum: om 20u45
Plenum Vragenronde Wat willen we ter discussie stellen na onze ontdekkingsronde?
Evaluatie Was de vergadering succesvol? Het seminarie Hoe loopt het nu voor ons? Wat is voor ons de volgende stap? Volgende vergadering…