1 inleiding berekening prestatieniveau prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau
2 onderdeel van de LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau
3 presentatie uitgangspunten prestatieniveau beperkingen prestatieniveau uitgangspunt onderscheiden van subniveau berekening subniveaus berekening subniveaus bij vaardigheidsniveaus A én E relevantie subniveaus
4 inleiding berekening prestatieniveau uitgangspunt prestatieniveau vijf vaardigheidsniveau, dus maximaal vier niveauwisselingen elke vaardigheidsniveau krijgt één waarde (prestatieniveau)
5 inleiding berekening prestatieniveau beperkingen prestatieniveau slechts vijf prestatieniveaus detaillering van (vaardigheids-)score gaat teloor geen zicht op verbeteringen binnen nm. uiterste vaardigheidsniveaus E-niveau D-niveau C-niveau B-niveau A-niveau
6 inleiding berekening prestatieniveau uitgangspunt onderscheiden van subniveau toewijzen van prestatieniveaus aan ruwe scores of schaalscore behoud detaillering (vaardigheids-)score E-niveau D-niveau C-niveau B-niveau A-niveau
7 inleiding berekening prestatieniveau berekening subniveaus prestatieniveau vormt uitgangspunt op basis van bereik binnen een vaardigheidsniveau subniveau: (score-minimum+½)/(maximum-minimum+1) correctie: prestatieniveau+subniveau-50% voorbeeld score=109: -140% + 100%*( ½)/( ) – 50% = -160% D-niveau C-niveau B-niveau
8 inleiding berekening prestatieniveau berekening subniveaus bij vaardigheidsniveau A ‘lineaire’ subniveaus vervangen door ‘gebogen’ subniveaus vanwege lagere betrouwbaarheid en percentielen in uitlopers correctie: prestatieniveau + 100% * √ (subniveau) -50% A-niveau
9 inleiding berekening prestatieniveau berekening subniveaus bij vaardigheidsniveau E bij vaardigheidsniveau E: combinatie van omkering & wortel correctie: prestatieniveau + 100% * (1- √ (1- subniveau)) -50% E-niveau
10 inleiding berekening prestatieniveau relevantie subniveaus peiling van prestatieniveau en leerwinst zonder verlies van detaillering met name relevant voor: betrouwbaarheid bij kleiner aantal scores onderscheid bij uiterste scores onderwijscontinuüm: plus- óf minarrangement talentenonderwijs óf onderwijsachterstanden speciaal onderwijs verbeterde peiling schooleffectiviteit & toegevoegde waarde uiterste scores uiterste scores E-niveau D-niveau C-niveau B-niveau A-niveau
11 inleiding berekening prestatieniveau contact De Loos Monitoring Rinus de Loos