LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Advertisements

Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring.
Wat zijn de criteria? Leerachterstand op minimaal 2 domeinen IQ
Verwijzing naar het VO.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Onderwijs Transparant
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
1 informatie BRON ter versterking van de RMC-functie.
informatiebehoefte VO ROC
Scholing gele route ‘de Schakel’ 11 november 2013.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Het cito-leerlingvolgsysteem
Onderwijs Transparant
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteitsprofielen.
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
indicator op basis van niveau-indicaties
1 inleiding berekening prestatieniveau prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau.
kwaliteitsindicatoren
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Arnhem/Nijmegen Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Stedendriehoek Frans Verboon.
1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV RMC-Regio 029 Rijnmond voortgezet onderwijs Schiedam, 31 maart.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Gewest Zuid-Limburg Erik Fleur.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Zuid Holland Oost Erik Smits.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Noord-Kennemerland – voortgezet onderwijs.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV West-Friesland Erik Fleur.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Cito eindscores Soort voortgezet onderwijs Keuze scholen
UITSTROOMGEGEVENS Cito eindscores Soort voortgezet onderwijs Keuze scholen.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Informatieavond groep 7
van schooladvies tot inschrijving
Onderwijs Transparant
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Scholing gele/oranje route ‘de Schakel’
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Naar het Voortgezet Onderwijs Voorlichtingsavond
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
POVO-procedure Regio MHR Door: Walter Bruins Onderwijs Transparant.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Informatieavond groep 8
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Workshop 7 | VSV, kwetsbare jongeren en verzuim
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Bs Carillon Daltonschool
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Transcript van de presentatie:

LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen

LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten in uw toetsadministratie

rapportage over cohorten o cohort 2006 is na schooljaar 2005/’06 van school vertrokken o cohort 2007 is de groep 8 in huidig schooljaar 2006/’07 o cohort 2008 is de huidige groep 7 o cohort 2009 is de huidige groep 6 De Loos Monitoring

uitgangspunt: wisseling van niveau o toedelen van vaardigheden aan competenties o onderscheiden van vijf niveaus o omzetten van verdeling over niveaus naar één waarde (prestatieniveau) o individueel vergelijken van huidig niveau competentie met eerder niveau (leerwinst) De Loos Monitoring

rapport: overview prestatie en leerwinst o overzicht cohort 2006 (alle competenties) o inmiddels vetrokken naar voortgezet onderwijs De Loos Monitoring

rapport: overview prestatie en leerwinst o inclusief aanvangsniveau in groep 3 (+71%) o totaal LeerWinst komt uit op -54% o betekenis: “ongeveer de helft van de leerlingen heeft een niveau lager bij schoolverlaten in vergelijking met het niveau toentertijd in groep 3” De Loos Monitoring startniveau en prestatieniveau kunnen afwijken door deelnamemutatie

rapport: overview prestatie en leerwinst o huidige cohorten op school o voorbeeld zonder toetsresultaten van 2006/’07 De Loos Monitoring

volledig overzicht o uitsplitsing naar competenties De Loos Monitoring

overige kenmerken LeerWinst  eindniveau én toegevoegd niveau op één landelijk genormeerde schaal  resultaat heeft onderwijs-inhoudelijke betekenis  geen nieuwe toetsen of afnames én vrije keuze toetsmomenten  kan geautomatiseerd of handmatig worden berekend  maakt gebruik van alle resultaten en met toetsen van meeste leveranciers  niet gevoelig voor verschillen in aanvangsniveau, doubleren, schoolmutaties, aanname en verwijzingen SBO  niet gevoelig voor beperkte eindtoetsdeelname van PRO/LWOO- leerlingen  kerncijfer uit te splitsen naar vaardigheid, schooljaar, groep en/of cohort  geen schatting maar berekend op basis van individuele vorderingen De Loos Monitoring

aanbod De Loos Monitoring  leveren van formulieren en toelichting om zelf prestatieniveau en leerwinst te berekenen  zelf uitrekenen vergt ± 2 uur per cohort vanaf groep 3  verwerken van bestanden met toetsresultaten tot schoolrapport  exporteren vergt ± ½ uur  leveren van een vergelijking tussen scholen  leveren van een nadere analyse van één competentie  leveren van analyse van vroegschoolse periode of bovenbouw  leveren van omrekentabellen voor eindtoets, DLE, LVS, LOVS en VOS De Loos Monitoring

contact  De Loos Monitoring  Rinus de Loos    De Loos Monitoring