Kwaliteitsprofielen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Passend onderwijs.
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Informatieavond groep 7
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
1 informatie BRON ter versterking van de RMC-functie.
informatiebehoefte VO ROC
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
kwaliteitsprofielen toelichting op beschrijving van indicatoren
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
In het bestuursakkoord
Passend Onderwijs een korte inleiding
Kwaliteitsprofielen voorstel voor gelede rapportage.
Opbrengstgericht werken
Krimpen met perspectief
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Landelijke Platformdag Gehandicapten
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
De Regionale Educatieve Agenda
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
indicator op basis van niveau-indicaties
1 inleiding berekening prestatieniveau prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau.
kwaliteitsindicatoren
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
naar een volledig model
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Samenwerken kinderrevalidatie en onderwijs
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Informatie voor ouders groep 8 over:
Entreeschool: samen naar een goede basis
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Medezeggenschap? Ook voor u!
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Medezeggenschap? Ook voor u!
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

kwaliteitsprofielen

proportioneel schooltoezicht: opbrengsten worden daardoor een uitdrukkelijk aspect van onderwijskwaliteit dit doet scholen tekort: te zeer gericht op toezicht i.p.v. ontwikkeling landelijke normen erkennen geen grootstedelijke varianten houdt sowieso geen rekening met lokale en regionale verschillen en keuzes van (in-)richting het betreft een statische en procesmatige benadering kwaliteit evenwicht en afwegingen zijn niet herkenbaar het doet geen recht aan de ‘vele gezichten’ van de school

standaarden doelmatigheid opbrengsten kwaliteit evenwicht en tegenstelling: • horizontaal: met (immer beperkte) middelen een goed resultaat • vertikaal: beschikbare kwaliteiten breed benutten opbrengsten doelmatigheid kwaliteit standaarden winst authenticiteit limieten borgen

de school is een gemeenschap de school is een gemeenschap. Alle actoren hebben eigen belangen, eigen verantwoordelijkheden en onderlinge relaties. De leerling staat centraal, met z’n eigen kenmerken en eigen leervragen. leerling ouders school bestuur gemeente leerling centraal De leerlingprofielen tezamen vormt het schoolprofiel. Schoolprofiel betreft de wijze waarop en de mate waarin actoren erin slagen leerlingen te ‘bedienen’

het schoolprofiel bestrijkt relevante, prioritaire en urgentie aspecten: • kwaliteit en professionalisering • verbeteren van prestaties, in het bijzonder van taal • integratie, burgerschap, veiligheid • leertijd, schoolloopbaan, uitval en ouders samenhangende aspecten worden tezamen genomen in een kwaliteitsprofiel én de kwaliteitsprofielen tezamen vorm het schoolprofiel

thema: basaal referentiekader van een problematiek (bijvoorbeeld taalachterstanden). aspect: nadere inhoudelijke afbakening door een korte beschrijving van de analyse (omstandigheden en oplossingsrichting). indicator: beschrijving hoe een aspect wordt gepeild én hoe het verschillen en veranderingen toont. Een indicator heeft een naam, een actor en een gerichtheid. Het behoort tot één thema indicator thema aspect actor gerichtheid

thema’s: profielen: actoren: gerichtheid: kwaliteit taal integratie & burgerschap (effectieve) leertijd overige thema’s zoals veiligheid, zorg en ouderbetrokkenheid, elders geschaard profielen: basisonderwijs voortgezet onderwijs middelbaar beroepsonderwijs daarnaast profielen over speciaal basisonderwijs, praktijkonderwijs en expertise centra actoren: gemeente besturen schoolteams ouders overige actoren zijn elders geschaard gerichtheid: doelmatigheid standaarden opbrengsten kwaliteit andere gerichtheiden zijn elders geschaard

meerdere indicatoren belichten: meerdere aspecten, meerdere actoren en meerdere gerichtheden en vormen tezamen een completer profiel. thema aspect gerichtheden actoren indicatoren

meerdere thema’s en aspecten belichten actoren en gerichtheden completer school ouder(s) gemeente bestuur doelmatigheid standaarden opbrengsten kwaliteit thema's

indicator wordt toegedeeld aan: • aan een kwaliteitsprofiel • aan een actor • aan een gerichtheid taalinterventies taalwinst taalbeheersing taalniveau taalzorg taalachterstand taalbeleid actor bestuur kwaliteitsprofiel taal gericht op opbrengsten taal aspecten

indicatoren integratie indicatoren van verschillende thema’s peilen het ouderprofiel ouderwijs- ondersteuning taalniveau inschrijfduur schoolwisselingen fit plaatsing advies aanwezigheid evenredigheid interne spreiding indicator taal indicatoren leertijd indicatoren integratie verdeling opleiding actor ouder(s) relevante indicatoren belichten aspecten die: behoren tot de verantwoordelijkheid van de actor het gevolg van het keuze van de actor van belang zijn voor de actor

indicatoren integratie aspecten die de gerichtheid opbrengsten peilen taalbeheersing taalniveau gericht op opbrengsten inschrijfduur schoolwisselingen diplomering aanpak schoolverlaten buurtschool interne spreiding indicatoren taal indicatoren leertijd indicatoren integratie verdeling opleiding

twee kwaliteitsprofielen voor gebieden: integratieprofiel basisonderwijs (themaprofiel) ouderprofiel basisonderwijs (actorprofiel) een gebiedsprofiel toont op welk deel van de scholen het kwaliteitsniveau boven de norm is, voldoende is dan onder het minimum is. ook te gebruiken als bestuurs- en SWV-profiel. nb: zie voor diverse voorbeelden van schoolprofielen elders

thema integratie: acht indicatoren inclusief samenvattend kwaliteitsprofiel

actor ouder: negen indicatoren betreffende de actor ouder(s) waarvan drie betreffende integratie, vijf betreffende leertijd en één betreffende taal inclusief kwaliteitsprofiel ouder(s)

contact De Loos Monitoring Rinus de Loos 030-2963248 06-29577536 rinus@deloos.net www.deloos.net