Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom
Inhoud Inleiding Missie en doelstellingen van het e-Programma van Belgacom On-linedemonstratie van Belgacom e-HR Resultaten Besluit
Veeleisende klanten: oplossingen van hoge kwaliteit competitieve prijzen service van hoge kwaliteit Actieve concurrenten: in alle sectoren naar alle segmenten Een actieve regulator: Draagbaarheid (Pre-)selectie De technologie evolueert erg snel internet, breedband... Inleiding C ontext van Belgacom in 2001 Belgacom Een te logge en bureaucratische organisatie, archaïsche werking, medewerkers die weinig voorbereid zijn op de nieuwe technologieën Lancering van het BeST-programma: Belgacom e-Strategic Transformation
Het BeST Programma BeST Nieuwe Organisationele structuur Sociaal plan brugpensioen reconversies Realisatie van een « e-cultuur » E-Program B2Customers B2Suppliers B2Employees e-IT e-FIN e-HR Opleidingen ICT PC-Privé
Hogere werknemerstevredenheid: klanten van de interne diensten actieve medewerkers in de interne diensten Een systematische optimalisering van de kosten van onze interne diensten: reconversie en reaffectatie van bepaalde medewerkers van de interne diensten naar functies met klantencontact Realisatie van een e-cultuur Invoering van het e-program (luik B2E) Missie: Doelstellingen: Een coherente omgeving creëren waarin onze medewerkers op basis van de internettechnologie al hun transacties met Belgacom kunnen aanvatten en afsluiten via selfservice.
Ik wil mijn competenties evalueren Ik wil solliciteren bij Skynet Ik wil een opleiding volgen Mijn resterende verlofdagen Who is Who?Gepersonaliseerde onthaalpagina e-HR-demonstratie
Gepersonaliseerde onthaalpagina e-HR-demonstratie 1 DEMO
1
Who is Who? e-HR-demonstratie 2 DEMO
2
2
2
2
Mijn resterende verlofdagen e-HR-demonstratie 3 DEMO
3
3
3
Ik wil mijn competenties evalueren e-HR-demonstratie 4 DEMO
4
4
e-HR-demonstratie Ik wil een opleiding volgen 5 DEMO
5
5
5
5
Ik wil solliciteren bij Skynet e-HR-demonstratie 6 DEMO
6
6
6
6
Inhoud Inleiding Missie en doelstellingen van het e-Programma van Belgacom On-linedemonstratie van Belgacom e-HR Resultaten Besluit
Enkele resultaten Tevredenheid van de medewerkers De medewerkers zijn meer tevreden over de HR-diensten sinds de lancering van de eerste e-HR-applicaties. Belgacom onderscheidt zich in de HR-gemeenschap als een referentie- Werkgever voor e-HR. E-HR award: HRM.net
Enkele resultaten Optimalisering van de kosten Het percentage selfservicetransacties schiet omhoog naar 68% in 2002, 88% in 2004
Enkele resultaten Optimalisering van de kosten Het aantal FTE's van de HR-diensten is in 2002 met 15% gedaald.
Conclusie Belangrijkste succesfactoren Een heldere strategie en een duidelijk operationneel plan Performantie-indicatoren die aangepast zijn aan de vastgelegde objectieven Voldoende financiële middelen en een business case Grondig werk aan de processen Aangepaste interne marketing en communicatie