Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Transitie Ouderenzorg
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Edushock leerfestival
Hoe ontstond dit initiatief ?
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Medezeggenschap en de Benchmark
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Sturen op cijfers door Carla Melchior.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Vrijdag 18 juli 2014 O3D 2009 Eén jaar Detailhandel en Ambachten Digitaal in Verbinding (o3d2009) Door Lex van Hoof.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Oplossingsgericht coachen
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Agenda Inkoopprofessionalisering
WISKUNDIGE FORMULES.
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Accountancy en Advisering
Workshop contentstrategie
Onderwijsconferentie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
ICT in het Onderwijs bij TBM
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rookstopcursus voor jongeren
“Let’s talk about you & me”
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Digitaal Vrouwenplein Drenthe
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Workshop ‘visieversneller’
ZijActief Koningslust
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

"Over De Digitale Drempel" Een intensief ICT stimuleringsproject voor KMO's om de concurrentiekracht en het innovatief vermogen te vergroten Drs. Jan-Willem Janssen Hoofdbedrijfschap Detailhandel Nederland

Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer ICT stimuleringsprogramma voor KMO's Project: aanpak / partners / bouwstenen De concrete aanpak van de knelpunten Resultaten en belangrijkste succesfactoren

Introductie Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) WAT sectorinstituut voor de detailhandel WIE bestuur van werkgevers- & werknemersorganisaties ACTIVITEITEN kenniscentrum adviescentrum support WAT een door de Sociaal-Economische Raad ingesteld samenwerkings-verband / sectorinstituut voor de detailhandel (van kleine tot multinationale ondernemingen), gefinancierd via verplichte heffing bij detailhandelaars WIE bestuur van werkgevers- & werknemersorganisaties ACTIVITEITEN kenniscentrum: collectie & distributie van kennis en informatie over de detailhandel adviescentrum: stimulering van professionalisering bedrijven support voor belangenbehartigers detailhandel & voor uitvoering van overheidsbeleid

Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer ICT stimuleringsprogramma voor KMO's Project: aanpak / partners / bouwstenen De concrete aanpak van de knelpunten Resultaten en belangrijkste succesfactoren

Aanleiding voor ICT-stimuleringsproject bij KMO's in detailhandel PROBLEEM 2de helft jaren '90 meten Min EZ & HBD bij KMO's : dalend concurrentievermogen gebrek aan innovatief vermogen terwijl KMO's de grote meerderheid van ondernemingen uitmaken en zorgen voor een groot deel van de welvaart  een neerwaartse spiraal dreigde DOELSTELLING professionalisering van de kleine detailhandel-ondernemer STRATEGIE ICT als hefboom tot professionalisering PROBLEEM 2de helft jaren '90 meten Min EZ & HBD bij KMO's in detailhandel: dalend concurrentievermogen gebrek aan innovatief vermogen terwijl KMO's de grote meerderheid van ondernemingen uitmaken en zorgen voor een groot deel van de welvaart  een neerwaartse spiraal dreigde DOELSTELLING ombuigen van neerwaartse spiraal door professionalisering van de kleine detailhandel-ondernemer STRATEGIE ICT als hefboom tot professionalisering want gebruik van ICT is erg laag en houding tegenover ICT is afstandelijk tot negatief

Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer ICT stimuleringsprogramma voor KMO's Project: aanpak / partners / bouwstenen De concrete aanpak van de knelpunten Resultaten en belangrijkste succesfactoren

ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer (1998) ICT gebruik erg laag ICT aanbod onvoldoende bekend ICT attitude afstandelijk tot negatief onvoldoende bewust van mogelijkheden ICT onvoldoende toegang tot bruikbare ICT tools ICT gebruik erg laag computergebruik, internetgebruik, etc veel lager dan in totale bedrijfsleven ICT aanbod onvoldoende bekend onvoldoende op de hoogte van ICT-marktaanbod niet in staat om zelf de geschikte ICT combinatie bijeen te puzzelen ICT attitude afstandelijk tot negatief ICT is iets voor grote bedrijven of andere sectoren ICT is een kost en levert toch niets op voor hen geloven niet in productiviteitswinst d.m.v. 'centraal artikelbestand' of 'sturen op cijfers' onvoldoende bewust van mogelijkheden ICT onbewust dat ICT productkennis / klantenkennis omhoog drijft onbewust van kracht ICT in genereren van stuurinformatie onvoldoende toegang tot bruikbare ICT tools hoe kracht 'centraal artikelbeheer' ontsluiten voor KMO-er? hoe snel een schaalbare website opzetten? hoe technologie voor bruikbare 'kengetallen' inzetten?

Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer ICT stimuleringsprogramma voor KMO's Project: aanpak / partners / bouwstenen De concrete aanpak van de knelpunten Resultaten en belangrijkste succesfactoren

ICT stimuleringsprogramma voor KMO's "Over De Digitale Drempel" (O3D) en daarna… 2000-2004 "Over De Digitale Drempel" BASISAUTOMATISERING 2006-2010 "Optimaal Digitaal Ondernemen"

Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer ICT stimuleringsprogramma voor KMO's Project: aanpak / partners / bouwstenen De concrete aanpak van de knelpunten Resultaten en belangrijkste succesfactoren

Projectaanpak O3D (2000-2004) DREMPELVERLAGEND INTEGRAAL PROACTIEF starten met basisautomatisering via de brancheorganisaties INTEGRAAL ICT instappakketten, ICT pilootprojecten per branche focus op randvoorwaarden PROACTIEF krachtige projectaansturing focus op oplossen knelpunten MEETBAAR performantiemetriek: 0-meting en 1-meting ! DREMPELVERLAGEND starten met basisautomatisering start niet met e-commerce / RFID / andere hypes wanneer meeste KMO-ondernemers net beginnen met elektronisch bankieren via de brancheorganisaties (d.m.v. brancheactieplannen) ideale trekkers: hebben geloofwaardigheid naar de individuele bedrijven toe doelmatig communicatiekanaal zorgen voor continuïteit en duurzaamheid INTEGRAAL integrale aanpak: creatie van allesomvattende ICT instappakketten, opzetten van specifieke ICT pilootprojecten per branche focus op randvoorwaarden: geen subsidiëring van de KMO-ondernemer, wel creatie van randvoorwaarden PROACTIEF krachtige projectaansturing boven de brancheorganisaties permanente ondersteuning focus op krachtenbundeling en kruisbestuiving tussen de branches focus op oplossen knelpunten help bij vraagarticulatie  eerste stap = probleemformulering MEETBAAR performantiemetriek: 0-meting en 1-meting !

Projectpartners Een breedgedragen project DEELNEMERS UIT DOELGROEP KMO-ers uit 40 verschillende detailhandelbranches PROJECTPARTIJEN HBD/HBA branche-organisaties Ministerie van EZ Syntens Stichting Opleidingsfonds Detailhandel KOSTPRIJS 2000-2004: 5,4 miljoen € 50% ondersteuning branches (met name uitbouw branche pilots): 20% onderzoek en cursusontwikkeling 17% individuele begeleiding van branches door Syntens: 9% communicatie e.d.: 4% projectcoördinatie en –management: KMO-ers dienden eigen ICT investeringen te financieren DEELNEMERS UIT DOELGROEP KMO-ers uit 40 verschillende detailhandelbranches PROJECTPARTIJEN situeer tov politieke/macro-economische context HBD/HBA: projectaansturing  sectorinstituut met verplicht lidmaatschap branche-organisaties: centrale rol in gehele project  ledenorganisaties, gecentraliseerd (niet-gefragmenteerd) Ministerie van EZ: surveying, projectsubsidie en link naar Syntens Syntens: innovatienetwerk voor ondernemers gefinancierd door Min EZ (16 regionale vestigingen met 450 professionele adviseurs)  leverde pool van 20 ICT projectcoördinatoren Stichting Opleidingsfonds Detailhandel: creatie en geven van cursussen, projectsubsidie KOSTPRIJS 2000-2004 5,4 miljoen € communicatie e.d.: 9% projectcoördinatie en –management: 4% individuele begeleiding van branches door Syntens: 17% onderzoek en cursusontwikkeling: 20% ondersteuning branches (met name uitbouw branche pilots): 50%

Project bouwstenen voor KMO-ondernemers (1/2) Verschillende projectpartijen zorgden voor continue communicatie omtrent ICT via websites, branche-magazines, gepersonaliseerde mailings, gespreksavonden, … creatie ICT instappakketten per branche op maat gebundeld pakket met ideaal-typisch benodigde hardware / software / ondersteuning en onderhoud / randvoorwdn en hulpmiddelen / cursussen en trainingen uitwerking van branche-specifieke pilootprojecten uitgewerkt ICT pilootproject als voorbeeld van procesinnovatie d.m.v. ICT rond een branche-specifiek knelpunt Verschillende projectpartijen zorgden voor continue communicatie omtrent ICT via websites, branche-magazines, gepersonaliseerde mailings, gespreksavonden, … creatie ICT instappakketten per branche op maat gebundeld pakket met ideaal-typisch benodigde hardware / software / ondersteuning en onderhoud / randvoorwdn en hulpmiddelen / cursussen en trainingen uitwerking van branche-specifieke pilootprojecten uitgewerkt ICT pilootproject als voorbeeld van procesinnovatie d.m.v. ICT rond een branche-specifiek knelpunt

Project bouwstenen voor KMO-ondernemers (2/2) software benchmarking inventaris en ranking van branche-specifieke software branche-specifieke internet cursussen ondernemers bewustmaken van internet in en voor hun branche opzetten e-learning tool KMO-ondernemers verplaatsen zich niet gemakkelijk verzekeren van opleidingscontinuïteit na aflopen project cross-branche internet website project generieke set van ICT tools om branche websites op te zetten en te onderhouden (een mooi voorbeeld van kruisbestuiving)

Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer ICT stimuleringsprogramma voor KMO's Project: aanpak / partners / bouwstenen De concrete aanpak van de knelpunten Resultaten en belangrijkste succesfactoren

De concrete aanpak van de ICT-knelpunten laag ICT gebruik ontwikkeling & uitrol ICT instappakketten per branche voorlichting (brochures, seminars, Kamer van Koophandel-avonden, branchedagen, vakbladen, e.d.) ICT aanbod niet gekend software benchmarking (per branche), ICT instappakketten voorlichting: o.m. via www.optimaaldigitaal.nl en www.betaalterminal.nl, en via vakbladen negatieve ICT attitude nutbewijs leveren via branche pilootprojecten communicatie resultaten van 'trekkers' helpen met vraagarticulatie  nut wordt zichtbaar Eén voorbeeld toelichten onbewust over mogelijkheden ICT uitwerken en communiceren branche pilootprojecten training en cursussen als onderdeel instappakketten internet workshops / e-learning onvoldoende toegang tot bruikbare ICT tools procesbegeleiding (stakeholder analyses, bemiddelen tussen diverse ‘spelers’) cross-branche internet website project praktijkexperimenten

Agenda Introductie HBD Aanleiding ICT-stimuleringsproject ICT knelpunten bij de KMO-ondernemer ICT stimuleringsprogramma voor KMO's Project: aanpak / partners / bouwstenen De concrete aanpak van de knelpunten Resultaten en belangrijkste succesfactoren

Resultaten (1/2) achterstand basisautomatisering grotendeels ingehaald ICT hoog op de branches-agenda + de benodigde expertise en faciliteiten zijn aanwezig KMO-ers weten dat ze voor ICT kunnen aankloppen bij hun brancheorganisaties breed scala aan cursussen, individuele adviezen, hulpmiddelen, voorbeeldbedrijven en andere faciliteiten beschikbaar voor KMO-ondernemers er zijn kanalen gecreëerd om KMO-ers omtrent ICT effectief te bereiken markttransparantie van het ICT-aanbod is sterk toegenomen en er zijn goede contacten gelegd met leveranciers om dit verder te gaan uitbouwen

Resultaten (2/2)

Belangrijkste succesfactoren focus op creatie van alle randvoorwaarden en het ter beschikking stellen van alle uitvoerende middelen i.p.v. subsidies aan KMO-ondernemer een krachtige projectaansturing met intensieve communicatie begin met de basisautomatisering stuur op cijfers en denk op termijn begrijp dat ICT-knelpunten van KMO-er doorgaans latent zijn: werken aan vraagarticulatie is cruciaal aanpak: drempelverlagend, integraal en proactief gebruik de branches als projectpartner stuur op cijfers: investeer in periodieke metingen begin met de basisautomatisering, niet de hype focus op creatie van alle randvoorwaarden i.p.v. subsidies aan KMO-ondernemer zorg voor een krachtige projectaansturing voorzie in brede steun: werkgevers, werknemers, brancheorganisatie, de overheid, ICT-leveranciers, adviseurs, onderwijs, etc.

Maar vergeet niet… voorzie in brede steun: werkgevers, werknemers, brancheorganisatie, de overheid, ICT-leveranciers, adviseurs, onderwijs, etc. werken aan vraagarticulatie is cruciaal werk op branche-niveau kies representatieve branches met de juiste motivatie begrijp dat ICT-knelpunten van KMO-er doorgaans latent zijn: werken aan vraagarticulatie is cruciaal aanpak: drempelverlagend, integraal en proactief gebruik de branches als projectpartner stuur op cijfers: investeer in periodieke metingen begin met de basisautomatisering, niet de hype focus op creatie van alle randvoorwaarden i.p.v. subsidies aan KMO-ondernemer zorg voor een krachtige projectaansturing voorzie in brede steun: werkgevers, werknemers, brancheorganisatie, de overheid, ICT-leveranciers, adviseurs, onderwijs, etc.

Enkele testimonials Bron: www.optimaaldigitaal.nl

Enkele testimonials Bron: www.optimaaldigitaal.nl

Enkele testimonials Bron: www.optimaaldigitaal.nl

Enkele testimonials Bron: www.optimaaldigitaal.nl

Enkele testimonials Bron: www.optimaaldigitaal.nl