ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimaliseren van het assortiment
Advertisements

Product Verkenning. opdracht Neem product naar keuze Vertel – Waar kan je dat kopen (welk soort winkel) – Wat kost dat ongeveer? – Wie gaat dit product.
MODULE DISTRIBUTIEKANALEN
Presentatie effectstudie komst Aldi
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
15. Detailhandel Detailhandel, kleinhandel: levering in kleinverpakking aan eindgebruiker. 10% werkgelegenheid in deze sector: arbeidsintensief. Functies:
winkel Albert Heijn ADI Jumbo Plus Dirk van broek Vakken vullen Kassa
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
commerciële presentatie
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Fase 1 Ken de (detail)handel
retailmarketing paragraaf 2.6 winkelformule ken de formule
Projectwijzer 1 H2. Acquisitie en Verkoop Middenkader Engineering.
Verkopen en kassa H3 Service en klachten Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
Detailhandelsmarketing
MARKETINGMIX.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
Verkoop en service H1 Assortiment- en artikelkennis Assistent verkoopmedewerker.
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Economie H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Manager Handel.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
prijs- en servicemarkt
functies detailhandel
Periode 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Assortiment dat wat er te koop is.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 4 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving.
Frozen. Op mijn webshop “Frozen” verkoop ik diepvriespizza’s die thuis worden geleverd.
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
College 7 Plaats (Distributie) Video’s: Kotler Vragen bespreken Theorie hoofdstuk 19 Distributiebeleid Meerkeuzevragen woordwiel Casus: Gillette.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
De productiestructuur
Periode 4 Kassawerkzaamheden Kerntaak: kassatransacties afhandelen en/of deze leiden Hoofdstuk: Gebruiksklaarmaken van het afrekenpunt/ -systeem Par: 1.1.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Passieve verkoop: initiatief bij koper niet onderhandelen bedienen i.p.v. verkopen Winkelbediende bedienen etikettering rekken aanvullen klanten informeren.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Distributiebeleid.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Goederenstroombeheersing
Help!!!!! Een klacht.
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Economie en ondernemen
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
GfK Supermarktkengetallen
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Wat doet de groothandel?
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen workshop distributie

winkelverkoop speciaalzaak zelfbedieningszaak warenhuis hypermarkt distributievormen winkelverkoop speciaalzaak zelfbedieningszaak warenhuis hypermarkt

speciaalzaak een winkel met een gespecialiseerd assortiment. distributievormen assortiment van een speciaalzaak is smal en diep. een winkel met een gespecialiseerd assortiment.

assortimentsbreedte smal er worden weinig artikelgroepen aangeboden distributievormen assortimentsbreedte smal er worden weinig artikelgroepen aangeboden breed er worden veel artikelgroepen aangeboden De breedte van het assortiment in een winkel wordt bepaald door het aantal assortiments- en artikelgroepen dat de winkel zijn klanten aanbiedt. Een breed assortiment betekent relatief veel artikelgroepen. Het tegenovergestelde van breed is smal. In een smal assortiment worden relatief weinig artikelgroepen gevoerd.   Een zaak in basic-vrijetijdskleding verkoopt: spijkerbroeken, spijker­jacks, spijkerrokken, T-shirts, sweaters, jacks, truien en overhemden. Een supermarkt verkoopt: aardappelen, groeten, fruit, vlees en vleeswaren, brood en banket, zuivel en zuivelproducten, droge kruidenierswaren, bloemen en planten, vis, wild en gevogelte, buiten­landse kaas, noten, non-food, enzovoort. Een breedpakketzaak verkoopt: ijzerwaren en ge­reed­schap­pen, vloer- en wandtegels, tuinartikelen, sanitair, sanitairaccessoires, hout, verf en wand­decoratie, elektra, isolatie, kasten, keukens, bouwmaterialen, plaatmateriaal, klimmateriaal, verlichting en automaterialen.

distributievormen assortimentsdiepte diep van iedere artikelgroep worden veel artikelsoorten of artikelvariëteiten aangeboden = keuze ondiep van iedere artikelgroep worden weinig artikelsoorten of artikelvariëteiten aangeboden = weinig keuze De diepte van het assortiment in een winkel wordt bepaald door het aantal verschillende artikelen en artikelvariëteiten binnen een bepaalde artikelsoort. Een diep assortiment betekent relatief veel artikelen en artikelvariëteiten per artikelsoort; ondiep betekent relatief weinig artikelen en artikelvariëteiten binnen een bepaalde artikelsoort.   Binnen de artikelsoort “korte broeken” kan de winkelbezoeker kiezen uit diverse modellen, kleuren, maten, kwaliteiten. Binnen de artikelsoort “toetjes” kan de winkelbezoeker kiezen uit dertig verschillende smaken. Binnen de artikelsoort “wandtegels” kan de winkelbezoeker kiezen uit diverse kleuren, hardheden, merken en maten. Met de assortimentsafmetingen breedte en diepte kunnen vier standaard assortimentsindelingen gemaakt worden. Deze vier assortimentsindelingen typeren het assortiment van een winkelorganisatie. Worden de twee dimensies gecombineerd, dan ontstaan de volgende indelingen: breed en diep breed en ondiep smal en diep smal en ondiep Als van een winkel gezegd wordt dat er een breed en diep assortiment wordt gevoerd, dan betekent dit dat die winkel veel artikelgroepen en per artikelgroep veel keus heeft. V&D, Bijenkorf, Albert Heijn, C&A, Praxis, Gamma. Heeft een winkel een breed en ondiep assortiment, dan voert de winkel veel artikelgroepen, maar is de keus per artikelsoort beperkt. Hema, Aldi, Hubo. Met name speciaalzaken voeren een smal en diep assortiment. Kenmerkend hierbij is dat er weinig artikelgroepen worden aangeboden, maar dat er per artikelsoort veel keus is. de jeansspeciaalzaak, de telefoonwinkel, de cd-shop, de stropdassenspeciaalzaak. Smal en ondiep komt in de detailhandel niet vaak voor. Er is immers sprake van weinig artikelgroepen en per artikelsoort weinig keus. De marktkoopman met één artikel: bijvoorbeeld bananen.

zelfbedieningszaak zelfbedieningswinkel supermarkt discounter distributievormen zelfbedieningszaak een winkel waarin de klant zichzelf bedient zelfbedieningswinkel supermarkt discounter verbruikersmarkt hypermarkt megastore

warenhuis traditioneel variety store cataloguswinkel hypermarkt distributievormen warenhuis traditioneel variety store cataloguswinkel hypermarkt In de meeste warenhuizen worden de volgende artikelgroepen verkocht: elektrisch huishoudelijke artikelen, huishoudelijke artikelen, mode, cosmetica, sieraden en bijouterie-artikelen, brood en banket, chocolaterie, boeken en tijdschriften, geluidsdragers, lederwaren en reisartikelen, kantoor- en schrijfartikelen. In de meeste gevallen omvat een afdeling één artikelgroep. In het traditionele warenhuis wordt steeds meer de nadruk gelegd op mode en mode-verwante artikelen, waardoor een zekere mate van specialisatie is ontstaan. is een winkel met een breed assortiment van verschillende, niet noodzakelijk samenhangende artikelgroepen die in afzonderlijke afdelingen worden verkocht.

niet-winkelverkoop persoonlijk onpersoonlijk ambulante handel distributievormen niet-winkelverkoop persoonlijk ambulante handel directe verkoop onpersoonlijk homeshopping postorder e-commerce

distributievormen Carlo Meulenhoff in zijn mobiele winkel vol sandalen en pantoffels.   De pantoffels komen naar je toe Van de 27-jarige Carlo Meulenhoff hoeven senioren niet meer het huis uit om pantoffels te kopen. Hij zoekt hen zelf op in de Limburgse verzorgingshuizen.