Projectrapportering: mogelijke struikelblokken onder de loep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Doelstelling 2 VLAANDEREN Regionaal Concurrentievermogen en Werkgelegenheid Projectrapportering.
Advertisements

Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Doelstelling 2 VLAANDEREN Regionaal Concurrentievermogen en Werkgelegenheid Uw project in uitvoering.
Kmo-portefeuille Afhandeling steunaanvraag in 3 stappen
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Stichting FVP De route naar 1 januari 2014
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
Subsidiëring in het kader van het Kunstendecreet: Projectsubsidies: - Voor kunstenorganisaties, kunsteducatieve en sociaal-artistieke organisaties - Periodieke.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
Subsidies Sociale Economie Presentatie door de POD Maatschappelijke Integratie Werkgroep sociale economie 27 oktober 2011.
Provinciaal Bibliotheekcentrum Vrieselhof Schildesteenweg 99 | 2520 Ranst | T | S ubsidiereglement voor bibliotheekinnovatie.
Subsidies Sociale Economie Presentatie door de POD Maatschappelijke Integratie Werkgroep sociale economie 27 januari 2014.
Voorstellen wijziging Sportreglement Voorstel 4 Technische Commissie (1/2) Conferentie van de Clubs 2013 Betreft:kaartreservaties Het ABSO/BVOS Sportreglement.
Winkelen in Vlaanderen 2.0: Programma Handelskernversterking
Weddeschalen & Weddebijslagen
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie VOI - 29 januari 2004.
OPROEP WERKERVARING 2009 ARTIKEL 60 INFOSESSIE 2 SEPTEMBER 2008 FINANCIEEL PROJECTBEHEER.
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Nieuwe aanwezigheidslijsten
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie MVG - 27 januari 2004.
EFRO Doelstelling 2 Eindrapportering
EFRO Doelstelling 2 Projectafsluiting. Inhoud Verlengingsaanvraag Eindrapportering Haal alles uit uw EFRO project: Begeleidingscomité 3 Controlestructuur.
Aanvraagprocedure Indien van toepassing Initiatief of inbreng onderneming Legende.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Het aanvraagformulier Medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Het document downloaden van de website van het Programma.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Project: Steenweg op Kortenaken en Drinkteil
Investeringsselectie
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Subsidie individueel vervoer:
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Hoe komt de verkoopprijs van een ijsje tot stand?
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Projectoproep bedrijventerrein- management 26 februari 2016 VAC Leuven.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
Investeringsselectie Bij het beoordelen en selecteren van investeringen (overname,uitbreiding,nieuwe productielijn) maken ondernemingen gebruik van cashflow.
Grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van de Europese Unie (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) Interreg Vlaanderen-Nederland.
Gent, 27/06/2016 Heidi Minner Philippe Rousseau Roel Loos INFOSESSIE PROJECTRAPPORTERIN G.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Subsidie individueel vervoer:
AMIF-ISF Coaching eindverslag AMIF 03 - Integratie
Standaarschalen en registratie projectuitvoering
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
POP 3 Flevoland Niet-productieve investeringen voor biodiversiteit,natuuren landschap Roelof Noord 21 juni 2018.
DUURZAME INZETBAARHEID Voorlichtingsbijeenkomst ESF subsidie
POP 3 Flevoland Niet-productieve investeringen water
Regelgeving staatsteun
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Transcript van de presentatie:

Projectrapportering: mogelijke struikelblokken onder de loep

Inhoud Algemene opmerkingen Kosten → subsidiebedrag Overhead Personeel Afschrijvingen Inkomsten De minimis Overheidsopdrachten Inhoudelijke rapportering Opvolging rapportering

Algemene opmerkingen Controlestructuur: Beheersautoriteit (Agentschap Ondernemen) Controle op stukken (afd. Europa Economie) Controle ter plaatse (afd. Inspectie Economie) Certificeringsautoriteit (Agentschap Ondernemen) Extern Auditautoriteit (Inspectie van Financiën) Europese Commissie, Rekenhof, …

Algemene opmerkingen Alle gidsen, templates, … op www.efro.be Indienen rapport via applicatie en toesturen papieren bewijsstukken & aanvraagformulier betalingen op hetzelfde moment Investeringsprojecten: alle kosten indienen, ook als goedgekeurd bedrag bereikt werd Aangeven wie de uitgave gemaakt heeft (promotor of copromotor) Duidelijke projectboekhouding, bewaartermijn bewijsstukken tot eind 2022

Algemene opmerkingen 10%-regel: 25%-regel: 10% flexibiliteit op goedgekeurde rubriektotalen niet op rubrieken personeel en overhead & subrubriek grond door dossierbehandelaar 25%-regel: aanpassing van goedgekeurde rubriektotalen tot 25% van totale projectkost alle rubrieken door Begeleidingscomité 10%-regel blijft mogelijk

Kosten → subsidiebedrag Mogelijke subsidie = ingediend bedrag ter subsidiëring * EFRO % ! Niet meer dan toegekend totaalbedrag subsidie “Praktische gids subsidiabiliteit” op www.efro.be

Kosten → subsidiebedrag Ingediend bedrag ter subsidiëring = basis ∑ Personeelskosten: ∑ personeelskostenposten * bijdrage tot project % ∑ Inkomsten: negatief bedrag ∑ Factuur: ∑ facturen MINIMUM((kost exclusief BTW + niet terugvorderbare BTW), betaald bedrag) * bijdrage tot project % => Enkel betaalde uitgaven zijn subsidiabel!

Kosten → subsidiebedrag

Kosten → subsidiebedrag

Overhead Goedgekeurd overhead % op personeel & werking (absoluut maximum van 15%) Forfaitaire overhead => geen bewijsstukken Per rapport, ev. regularisatie bij eindrapport

Overhead: invoer applicatie Factuurdatum: laatste dag waarover gerapporteerd wordt (binnen projectperiode) Factuurnummer: ‘nvt’ Leverancier: ‘nvt’ Voorwerp van de uitgaven: ‘forfaitaire overhead’ + periode Factuurbedrag excl. btw: overheadbedrag in €

Overhead: invoer applicatie Niet-terugvorderbare btw: altijd 0 € Bijdrage tot project: 100% Subsidiabel bedrag: wordt berekend Betalingsdatum: laatste dag waarover gerapporteerd wordt (binnen projectperiode) Betaald bedrag: overheadbedrag in €

Personeel Loonfiches of gelijkaardige bewijskracht (geen excel) ter vaststelling van brutoloon Andere looncomponenten: bewijsstukken of berekeningswijze Ondertekende tijdsregistratie: model met instructie op www.efro.be => reëel affectatie% maandloon in te brengen in applicatie

Personeel Overzicht inzet zelfde personeelsleden op verschillende projecten Vakantiegeld en eindejaarspremie: Eenmalig: aparte kostenlijnen / theoretisch affectatie% Maandelijks: aparte kostenlijnen / reëel affectatie% (indien veel personeel in- en uitdienst)

Personeel Indien geen maandelijkse afrekening loonkost (meerdere maanden per kostenlijn): toelichting/berekening bezorgen Alle eigen berekeningen: als rapportbijlage Wijziging personeelskosten in model kostendetaillering: historiek van affectatie per persoon ipv gemiddelde affectatie

Afschrijvingen: algemeen Afschrijvingen vanaf 1.000 € excl. btw = standaard Aankoopfactuur, betalingsbewijs, afschrijvingstabel In één keer in te dienen vanaf aankoopdatum Investeringsproject: voor volledige projectperiode Werkingsproject: voor resterende projectperiode Niet btw-plichtig => btw afschrijfbaar i.k.v. EFRO, maar niet via veld niet-terugvorderbare btw (dit veld altijd = 0)

Afschrijvingen: invoer applicatie Factuurdatum / Factuurnummer / Leverancier Voorwerp van de uitgaven: ‘afschrijving’ voorwerp + afschrijvingsperiode waarover gerapporteerd wordt (maximaal = projectperiode) Factuurbedrag excl. btw: afschrijvingsbedrag incl./excl. btw Niet-terugvorderbare btw: altijd 0 €

Afschrijvingen: invoer applicatie Bijdrage tot project: affectatie% Subsidiabel bedrag: wordt berekend Betalingsdatum: datum betaling aankoopfactuur Betaald bedrag: bedrag aankoopfactuur incl./excl. btw

Afschrijvingen: voorbeeld Aankoop machine, aanschafwaarde 50.000 incl. btw, restwaarde 0, jaarlijkse afschrijving 10.000 incl. btw, projectduur 2 jaar, affectatie 50%, niet btw-plichtig Voorwerp van de uitgaven: afschrijving machine 01/10/2010 – 30/09/2012 Factuurbedrag excl. btw: 20.000 € incl. btw (2 x jaarlijkse afschrijving incl. btw) Niet-terugvorderbare btw: 0 € Bijdrage tot project: 50% Subsidiabel bedrag: 10.000 € Betalingsdatum: 10/03/2011 Betaald bedrag: 50.000 €

Inkomsten Volgens Europese regels: Enkel subsidie op restkosten, na aftrek van de inkomsten. De inkomsten betalen een deel van het project en op dat deel worden er geen subsidies betaald. Eenvoudig voorbeeld: Project kost 100.000 euro en heeft 10.000 euro netto-inkomsten. Hieruit volgt dat 10% van het project betaald wordt door inkomsten en er dus subsidie wordt toegekend op 90.000 euro.

Inkomsten Project met inkomsten inkomstenlijn aanmaken in elk rapport zelf in te vullen of door dossierbehandelaar Werkingsproject: effectieve inkomsten → aftrekken Meerdere inkomsten samenvoegen in één lijn (+toelichting/berekening) Bewijsstukken inkomsten bijvoegen Als u een inkomstenraming hebt gemaakt, weet u dit nog. Anders niet van toepassing. Er zijn maar een tiental projecten in deze situatie.

Inkomsten Investeringsproject: geschatte netto-inkomsten (TK ≤ 1mio €) of funding gap (TK > 1mio €) → pro rata per rapport Inkomsten per rapport = inkomsten % * ingediende kosten ter subsidiëring van het rapport Inkomsten per rapport = (geschatte netto-inkomsten / totale kost) * ingediende kosten ter subsidiëring van het rapport

Inkomsten Voorbeeld: investeringsproject met kostprijs < 1.000.000 € met geschatte netto-inkomsten: Goedkeuring: Totale projectkost 900.000 € Geschatte netto-inkomsten na investering: 100.000 € Voorziene subsidie = (900.000-100.000)*40%=320.000 € Rapportering: Kosten gerapporteerd in rapport 1: 80.000 € Berekening inkomsten voor rapport 1= (100.000/900.000)*80.000 = 8.888,88 € Subsidie voor rapport 1 = (80.000-8.888,88)*40%= 28.444,44 € Als u een inkomstenraming hebt gemaakt, weet u dit nog. Anders niet van toepassing. Er zijn maar een tiental projecten in deze situatie.

De minimis Toelichting staatssteun & template ‘de minimis verklaring’ op www.efro.be Promotor verzamelt ‘de minimis verklaringen’ en bezorgt deze aan beheersautoriteit (i.k.v. rapporteringen)

Overheidsopdrachten Grondige controle op: Toepassingsgebied => speel op zeker Gevolgde procedure => grondige schriftelijke documentatie/motivatie (in het bijzonder bij uitzonderingsgevallen) Realisatie => bewaak overeenstemming gunning-realisatie

Inhoudelijke rapportering Indicatorenfiches per prioriteit op www.efro.be Inhoudelijke rapportering steeds cumulatief in te vullen (bedragen, indicatoren) Opvolging indicatoren via Begeleidingscomité

Opvolging rapporten Dossierbehandelaar in projectorganisatie Statussen Herwerken Correctie van vergissingen: u bent iets vergeten en ontdekt dit zelf Kostenlijnenoverzicht (project en per rapport) Ontbrekende bewijsstukken, kosten niet aanvaard Opvolgen betaling

Opvolging rapporten Dossierbehandelaar in Project – tabblad Projectorganisatie in project 02/553.37.30

Opvolging rapporten Opvolgen behandeling - statussen Rapport ingediend Rapport in beslissing (= in behandeling) Rapport te herwerken Rapportbeoordeling beoordeeld (= niet definitief) Rapportbeoordeling getekend (= definitief)

Opvolging rapporten Opvolgen behandeling - statussen Rapport ingediend Rapport in beslissing (= in behandeling) Rapport te herwerken Rapportbeoordeling beoordeeld (= niet definitief) Rapportbeoordeling getekend (= definitief)

Opvolging rapporten Herwerken = dossierbehandelaar stuurt rapport terug voor verbetering of aanvulling Redenen: inkomsten ontbreken, vakantiegeld/eindejaarspremie niet op een aparte lijn, fouten met BTW, … In uw projectscherm:

Opvolging rapporten Open het rapport en klik op ‘herwerken’

Opvolging rapporten Open het rapport en klik op ‘herwerken’

Opvolging rapporten Nieuwe rapportversie die u aanpast en indient

Opvolging rapporten Correctie van vergissingen die u zelf ontdekt na indiening. Neem contact op met actieve dossierbehandelaar: Hij/zij houdt er rekening mee Hij/zij laat u rapport herwerken

Opvolging rapporten ‘Kostenlijnenoverzicht’ en ‘Kostenoverzicht per rapportbeoordeling’ Op tabblad ‘Project’, aan de rechterkant in groene vak Ook al voor u een rapport indient

Opvolging rapporten

Kostenlijnenoverzicht Status van de kostenlijn Steun voor kostenlijn en totale steun over alle rapporten Ingediend bedrag ter subsidiëring Aanvaarde kost Opmerking = uitleg

Kostenoverzicht per rapportbeoordeling Rapportnummer Steun per kostenlijn en totale steun voor dit rapport Ingediende en aanvaarde kost Opmerking = uitleg Promotor of copromotor

Opvolging rapporten Ontbrekende bewijsstukken, kosten niet aanvaard Reden terug te vinden in kostenlijnenoverzicht of bij iedere kostenlijn afzonderlijk Oplossing = bewijsstukken toevoegen bij volgend rapport. Dossierbehandelaar kan oude lijn opnieuw behandelen op basis van de nieuwe informatie. Duidelijk vermelden.

Opvolging rapporten Opvolgen betaling Tabblad financieel overzicht / Tabblad betaalopdrachten

Opvolging rapporten

Opvolging rapporten

Hulp nodig? In uw project op het tabblad projectorganisatie Projectbegeleider Dossierbehandelaar Contactinformatie: Inhoudelijke projectbegeleider: meestal contactpunt Technische vragen: efrosupport@vlaanderen.be of 02 553 37 30