1 Het Leren in netwerken Van analoog naar digitaal leren Wim VeenRechtenOnline 14.10.05.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
De echte ontdekker is niet degene die nieuwe landen vindt, maar degene die met nieuwe ogen kijkt.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Darco Jansen ELO en onderwijs. EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Workshop Informatievaardigheden
DE GROOTSTE GEMENE DELER
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Hoofdstuk 6 – Objectgeoriënteerd Programmeren: Overerving
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Processing Structured Hypermedia
Transcript van de presentatie:

1 Het Leren in netwerken Van analoog naar digitaal leren Wim VeenRechtenOnline

2 Homo Zappiens

3 De generatie die  Spellen speelt Grand Theft Auto, Earth&Beyond, Unreal Tournament, Black&White, Never Winter Night, Thief, Postal 2, PlayStations I and II Games, LAN Parties  24/7 communiceert Via SMS, MSN, chatrooms, mobiel  f2f en virtuele vrienden integreert  Niet technologisch is geobsedeerd  Nooit een handleiding leest De generatie voor wie leren spelen is, ontdekken met plezier

4 Het gebruik van media door jongeren

5

6 Wereldwijde multi player games op Internet

7

8

9

10

11

12 MSN is on 24/7: Meer dan 150 contacten 6 miljoen NL gebruikers 10 simultane gesprekken

13

14 Wie is Homo Zappiens  De generatie die zelf spellen uitvindt  Zonder winnaars of verliezers, zonder start of einde en vooral zelf de spelregels maken en die veranderen…. De generatie die vindt dat school in de eerste plaats een ontmoetingsplaats is

15 Eyetoy

16 Homo Zappiens schrijft eigen taal My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three screaming kids face to face. I love New York. It’s a great place. My smmr hols wr CWOT. B4, we used 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 : kids FTF. ILNY, it’s a gr8 plc. * * Daily Telegraph, Sun Mar 2, 2003, British Girl Baffles Teacher with SMS Essay

17

18 Communiceren met beelden

19 Verschillende media, verschillende vaardigheden

20  Main activity is interpreting  Everything is of same importantance  Book is object  Book is static  Always same end  One way communication  Reader is spectator  Main activity is configuring  Choice of player to choose different paths, opportunities  Game is object and process  Game is dynamic  Always different ends  Games are communities  Player is immersed  Transportation of person

21 Gaat het over?

22 Kenmerken van ICT  Snelle kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van capaciteit  Van massaproductie tot massa-customization  Tijd- en plaats onafhankelijkheid; alleen toegang en connectiviteit zijn van belang  Netwerk structuur  Geen hierarchische structuur, toch ontstaat standaardisatie, door het fenomeen van interactieve structurering  Informatie verspreidt zich niet langs traditionele kanalen

23 Maatschappelijke gevolgen  Van verticaal naar horizontaal  Informatie en communicatie faciliteiten zijn voor iedereen bereikbaar: schaarste houdt op: ‘power to the user’: ieder wordt uitgever, radiostation en TV producer  Horizontale organisatiestructuren: ‘checks and balances’ i.p.v. ‘planning and control’  Deterritorialisatie  ‘Staat zonder land’ (WRR) Bedrijven worden ‘footloose’, plaats en effecten van handelen zijn ruimtelijk gescheiden maar virtueel verbonden  Virtualisatie  Virtuele goederen en diensten (informatie diensten, ‘flash capital’)  Betrouwbaarheid en zekerheid worden problematisch

24 Maatschappelijke gevolgen  Versnelling  Richting, snelheid en aard van ICT ontwikkelingen zijn onvoorspelbaar en niet te managen (wiki’s, blogs, omidyar network, Linux)  Traditionele procedures van wet- en regelgeving zijn te langzaam (privacy, veiligheid, criminaliteit)

25 Homo Zappiens aan het werk Iconische vaardigheden Multi-tasking Verwerken van discontinue informatie Niet-lineair werken

26 Integrated scanning skills 6 | 31 'ZapLab‘, A Visual Environment For Associative Information Retrieval of Learning Assets and Objects

27 Ouderen zijn goed in lezen… Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe.

…maar slecht in visuele clues

29 Multitasking

30 Multi tasking Muziek luisteren Vriend bellen Op het net surfen en MSN-en Wiskunde huiswerk maken

31 Verwerken van discontinue informatie TV kanaal 1 TV kanaal 2 TV kanaal 3 Zappen is de vaardigheid om onderbroken audio-visuele en tekstuele informatiestromen tot betekenisvolle kennis te construeren

32 Niet lineair werken Lineair BCAEFD Niet-lineair B C A E F D Arcanum Niet lineaire leerstrategieen vereisen een herontwerp van inhoud in leerobjecten en gebruikmakend van multimedia technologie

33

34 Jongeren leren anders... Homo Zappiens  twitch speed  multi tasking  non linear approaches  processing discontinued information  iconic skills  connected  collaborative  active  learning by playing  instant payoff  fantasy  technology as friend Homo Sapiens  conventional speed  mono tasking  linear approaches  processing single information flows  reading skills  stand alone  competitive  passive  separating learning and playing  patience  reality  technology as foe courtesy: Mark Prensky

35 Conclusie 1  Homo Zappiens ontwikkelt repertoire van metacognitieve vaardigheden:  Onderzoekend leren: waar gaat het om?  Netwerk leren: kennis construeren samen met anderen  Experimenterend leren: zelfvertrouwen: game over!  Samenwerkend leren; in teams en in verschillende rollen  Actief leren: keuzes maken, handelen  Zelf stellen van doelen, zelforganisatie  Ontwikkelen en kiezen van oplossingsstrategieën  Abstraheren van typen problemen of opgaven  Innovatief leren door impliciete kennis te expliciteren  Ruimtelijk inzicht ontwikkelen: o.a. mentale rotaties  Iconische vaardigheden: Beelden en diagrammen kunnen lezen  Visuele attentie: reageren op meerdere visuele bewegingen tegelijk

36 Conclusie 2  Homo Zappiens gebruikt een multimediaal referentiekader en een daarmee overeenstemmende wijze van communiceren  Jungle boek, Disney Rekenwonderland, The Matrix, Kill Bill 1 en 2, South Park, TMF, The Box, MTV, Manga, Kollaboration, enz.South Park Kollaboration  Homo Zappiens denkt in menu structuren  Computers, telefoons, PDA’s, websites  Homo Zappiens denkt in zoekstructuren en zoektermen  Google, Hot Bot, Portals, Google Scholar, Desktop Google

37 Conclusie 3 …. De vaardigheden van de screenagers om  snel, veel en discontinue informatie te verwerken  te leren en werken in menselijke en technische netwerken  bewuste en onbewuste conceptuele structuren aan te spreken ….is een garantie voor de overleving van onze kennismaatschappij van de 21ste eeuw….

38 Conclusie 4  De zappende student is digitaal; scholen zijn analoog  Het onderwijs onderschat de Homo Zappiens  Het onderwijs herkent de vaardigheden van de screenagers te weinig  Het onderwijs moet aanpakken ontwikkelen die gebruik maken van de vaardigheden van homo zappiens

39 Wat te doen? ff denken…

40 Wat is leren?  Leren is zoeken naar betekenis  Kennis is communicatie over betekenis van informatie

41 De 7 basisprincipes voor onderwijs  Vertrouwen  De kunst van het loslaten  Uitdaging  Moeilijk is spannend  Zelf sturing  Zelf doen is de beste motivatie  Relevantie  Authentieke inhouden en werkvormen  Immersie  Weg met de 50 minuten lessen  Passie  Zoek de grein  Talenten  Diploma’s op maat

42 If Then…  Jaarklassen systeem?  Urenroosters?  Vakkenscheidingen?  Vaste curricula?

43 Kernwoord is flexibiliteit…  ….van inhoud  ….van leermodellen  ….van tijd en plaats  ….in doelen en beoordeling  ….in de leercommunities  ….in zelfsturing

44 Flexibiliteit van inhoud  Inhoud is continu in ontwikkeling  Docenten, instellingen en experts van binnen en buiten de school dragen bij aan inhoud  Ook de leerlingen dragen bij d.m.v. documenten, foto’s, videoclips, links, presentaties. Het net als schatkamer van advanced organizers, leerinhouden en software  Ook communicatie kan kennis opleveren  Deelname in discussieboards, forum

45 Learning Objects: de nieuwe blokkendoos voor flexibele leerstof

46 Games worden een belangrijker leermiddel

47 Docent/coach Inhoud student medestudenten Leeromgeving Leernetwerk Het nieuwe leermodel Web communities praktijkbegeleider

48 Flexibiliteit in tijd, rollen en beoordeling  Jaargroepen  Vaste tijden  Vaste rollen  Vast leerplan  Examens en tests  Minder onderwijs groepsgewijs in lokalen  Flexibeler tijdsindelingen voor leeractiviteiten  Een leerling is een leerling, medeleerling, en docent tegelijkertijd  Portfolio’s opbouwen in school en bedrijf

49 Orientatie Planning Uitvoering Evaluatie Orientatie Planning Uitvoering Evaluatie Controle hebben over Controle van leerlingen over leerproces

50 Flexibiliteit in leercommunities  De traditionele ‘klas’ breidt zich uit  Onderwijsinstelilng als onderdeel van ‘communities of practice’ met al die partners die belang hebben bij de opleiding Bedrijven MKB Overheidsorganisaties KvK Bibliotheken Omroepen

51 Samen inhouden bouwen: wiki’s “Wiki," the Hawaiian word for "quick," allows groups to jointly create and edit Web pages, using a special formatting style that is different from the HTML format used for regular Web pages

52

53

54 Inhoud is niet langer King

55 Heb je al een weblog?

56

57

58 Al een project gestart op het Omidyar Network?

59

60 Over op zwart