27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Studiedag en boekvoorstelling over academisch erfgoed in Vlaanderen 15/05/2014 Interuniversitair Platform voor Academisch Erfgoed i.s.m. ETWIE.
Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Eindwerk zesde jaar.
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
*** Logo Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt Sophie Veulemans– Liesbet Van Hoef Nele Van Coillie - Niels Castermans – Hans Jacobs.
Fysica van elementair belang
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Infosessies 2011 Datum Locatie Publiek spreker Mina El Mahraoui
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Mag ik u voorstellen ....
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
2de graad.
Traditionele Belgische breuklijnen
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Fundament Informatica
Geschiedenis havo 4 - een introductie
StatIG in de Vrolijke School
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
4 hoofdstukken Hoofdstuk 1 Voorgeschiedenis en staats- inrichting Hoofdstuk 2 periode Hoofdstuk 3 periode Hoofdstuk 4 periode
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
4th BELGIAN GEOGRAPHY DAYS Geography in a changing World Leren denken met aardrijkskunde: Toepasbaarheid in de lespraktijk.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Wat is er te zien? Kunst van de vroege middeleeuwen tot begin twintigste eeuw Grote kunstenaars zoals Bosch, Bruegel, Rubens, Rembrandt, Kandinsky etc.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Informatieavond Groep Het Baken
Op de informatieavond van groep 6
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De golven van onze beschaving
IPC Nederland.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
TopOndernemers op de Springplank
5 hulpvragen.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Curriculumontwerp AVO
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Geschiedenis 3de jaar.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Master in de Geschiedenis
Posters voor in het geschiedenislokaal
Slotevent Duaal optimaal Workshop 2 Werkplekcomponent
Infosessies 2011 Sophie Avgoustakis Julie Bracke Annelies Kemps
INTRODUCTIE academiejaar
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker

Vernieuwende handboeken voor het geschiedenisonderwijs Datum Vernieuwende handboeken voor het geschiedenisonderwijs 2e en 3e graad aso

Overzicht Ontstaan en resultaat Concept Didactische ondersteuning Troeven De methode in vogelvlucht

Ontstaan Passages is het resultaat van een intense samenwerking tussen: Auteurs Een team van experts Een leerkrachtengroep

Ontstaan De auteurs: Historici verbonden aan de K.U.Leuven Greet Draye (3e gr deel 1,2,3 / 3e j De middeleeuwen) Marleen Brock (3e gr deel 3 / 3e j De middeleeuwen) Camille Creyghton (3e gr deel 1,2) Sarah Verhaegen (3e gr deel 2)

Ontstaan Het team van experts: Wetenschappelijke commissie van academische historici: integratie nieuwste wetenschappelijke inzichten Prof. dr. Marnix Beyen (UA) Prof. dr. Idesbald Goddeeris (KUL) Prof. dr. Yves Segers (ICAG-KUL) Prof. dr. Henk de Smaele (UA)

Ontstaan Het team van experts: Wetenschappelijke commissie van academische historici: Prof. dr. Tom Verschaffel (KUL) Prof. dr. Tim Soens (UA) Prof. dr. Thérèse de Hemptinne (UGent) Prof. dr. Anne-Laure Van Bruaene (UGent) Prof. dr. Brigitte Meijns (KUL)

Ontstaan Leerkrachtengroep: Leerkrachten geschiedenis uit verschillende scholen en netten: Bijzondere aandacht voor de behoeftes van de lespraktijk Els Conix (Ursulinen Mechelen) Marit Gypen (Het Atheneum Vilvoorde) Anne Kohlbacher (BIM-SEM Mechelen) Koen Lagae (Sint-Pieterscollege Jette)

Ontstaan Leerkrachtengroep: Leerkrachten geschiedenis uit verschillende scholen en netten: Guy Putseys (SALCO Haasrode) Stijn van Kessel (Lyceum Antwerpen) Sara van Gucht (SJB Westmalle) Hannes Deryckere (Sint-Godelieve Lennik) Leen Bockaert (Hagelstein Sint-Katelijne-Waver)

Resultaat Passages 3e graad Passages 3e jaar Deel 1: De negentiende eeuw: 1815-1918 Deel 2: Het interbellum en de Tweede Wereldoorlog: 1918-1945 Deel 3: Na de Tweede Wereldoorlog: 1945-2001 Passages 3e jaar De middeleeuwen: 500-1500 Bruikbaar in de verschillende netten

Handboek De middeleeuwen: 500-1500

Concept Centrale plaats voor het verhaal Thematische opbouw Aansluiting bij recent wetenschappelijk onderzoek Bronnenmateriaal Niet-westerse samenlevingen Onderzoekshoofdstukken Begripshistorische aanpak Historisch denken

Concept: centrale plaats voor het verhaal Toegankelijke, prettig leesbare tekst Narratieve aanpak om verbeelding te prikkelen Aanscherpen talige competenties van de leerlingen Heldere lay-out: uitgebreide leestekst staat centraal

Concept: centrale plaats voor het verhaal

Concept: thematische opbouw Het handboek is opgebouwd rond vijf thema’s: Volk en macht Individu en gemeenschap Natuur Arbeid Oorlog

Concept: thematische opbouw – vb. thema

Concept: thematische opbouw De middeleeuwen beslaan een lange periode: Overzicht wordt bewaard a.h.v. een tijdbalk

Concept: thematische opbouw De middeleeuwen beslaan een lange periode: Overzicht wordt bewaard a.h.v. een tijdbalk Het boek start met een proloog: die doorloopt de middeleeuwen a.h.v. veranderingen in het landschap

Concept: thematische opbouw

Concept: thematische opbouw Per thema: chronologische volgorde: leerlingen doorlopen vijfmaal dezelfde historische periode, telkens vanuit een andere invalshoek Geen traditionele scheidslijnen tussen politieke, economische, culturele en sociale geschiedenis

Concept: thematische opbouw Kruisverwijzingen tussen hoofdstukken en thema’s: Verbanden tussen historische fenomenen worden duidelijk Eigen traject uitstippelen of chronologisch

Concept: aansluiting bij recent wetenschappelijk onderzoek Nieuwe onderwerpen, bijvoorbeeld het landschap in de middeleeuwen Onderwerpen worden anders bekeken, en clichés en stereotiepen doorprikt; de vroegmiddeleeuwse landbouw was bijvoorbeeld niet primitief Jongeren krijgen inzicht in hoe historici werken en maken kennis met het historisch debat

Concept: bronnenmateriaal Vernieuwende selectie van bronnen, citaten en cijfers uit de recente historische literatuur Beeldmateriaal van uitzonderlijke kwaliteit dat het leven in de middeleeuwen voor de leerlingen tastbaar maakt Bronnen zijn vertaald of hertaald Referenties bij al het bronnenmateriaal Heldere kaarten

Concept: niet-westerse samenlevingen Arabische samenleving

Concept: onderzoekshoofdstukken Kritisch omgaan met: Verschillende soorten bronnen Literatuur Actuele verschijningsvormen van geschiedenis (historische film, erfgoed) Individueel, kleine groep, klas

Concept: begripshistorische aanpak Aandacht voor begripsgeschiedenis Gelaagdheid en veranderlijkheid van de betekenis van begrippen leren aanvoelen Voorbeelden: ‘staat’, ‘tijd’, ‘kunst’, ‘wetenschap’ Begrippenregister

Concept: begripshistorische aanpak

Concept: historisch denken De leerlingen aanzetten tot historisch denken De liefde voor geschiedenis overbrengen

Didactische ondersteuning Optimale begeleiding: Korte leesteksten en hoofdstukken Raakpunten met de leefwereld van de leerlingen van het 3e jaar De geschiedenis van concreet naar abstract Ondersteuning in het boek: Tijdbalk Bibliografie Personenregister Begrippenregister

Didactische ondersteuning www.averbode.be/passagesplus Beveiligd via knooppunt Mogelijke jaarplanning Didactische ondersteuning bij elk hoofdstuk Verwerkingsvragen bij verhalende hoofdstukken Achtergrondinformatie en opdrachten bij de bronnen Extra lesmateriaal

Didactische ondersteuning www.averbode.be/passagesplus Antwoorden op de vragen uit de onderzoekshoofdstukken Schema als mogelijke kapstok voor samenvattingen Bordboek Vervangt een gedrukte handleiding

Troeven Prettig leesbare en begrijpelijke teksten Heldere lay-out en duidelijke structuur Aandacht voor de chronologie a.h.v. tijdbalk Kruisverwijzingen tussen hoofdstukken Keuzevrijheid: mogelijkheid tot uitwerken van eigen traject Onderzoekshoofdstukken over intrigerende kwesties Begripshistorische aanpak

De methode in vogelvlucht 3e jaar Handboek De middeleeuwen: 500-1500 € 24,95 Webabonnement (per school/per schooljaar) € 75,00 3e graad Handboek De negentiende eeuw : 1815-1918 € 26,00 Handboek Het interbellum en WO II: 1918-1945 € 16,50 Handboek Na WO II: 1945-2001 € 16,50 Webabonnement (per school/per schooljaar) € 95,00

Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77         steven.vlieghe@verbode.be Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12         martine.vanzurpele@verbode.be

27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker