Procederen en hoe te vermijden mr. Henriëtte van Baalen en mr. Boudewijn Smits
Programma Voorstelrondje Procedures Vermijden procedures Casus Beroep tegen adviesplichtig besluit (artikel 26 WOR) Verzoek tot verbod uitvoeren instemmingsplichtig besluit (art. 27 lid 6 WOR) Enquêteprocedure (art. 2:349 e.v. BW) Vermijden procedures Casus Mogelijkheid tot bespreken praktijkgevallen / vragen Afsluiting
Voorstelrondje Naam Bedrijf/instelling Aantal jaren in ondernemingsraad Ervaring met procederen? Overige
Beroepsprocedure tegen adviesplichtig besluit Tegen welke besluiten Termijn Bevoegde rechter Grond
Beroepsprocedure tegen adviesplichtig besluit
Beroepsprocedure tegen adviesplichtig besluit Behandeling door Ondernemingskamer Maatregelen Ondernemingskamer Overige aspecten
Beroepsprocedure tegen adviesplichtig besluit Kosten juridische bijstand Van te voren overleg Proceskostenveroordeling Aansprakelijkheid individuele OR-leden?
Instemmingsplichtig besluit
Instemmingsplichtig besluit Indien geen instemming gevraagd Nietigheid inroepen Hoe? Termijn
Instemmingsplichtig besluit Bemiddeling bedrijfscommissie Vervangende instemming kantonrechter Toetsingskader
Enquêteprocedure Wat is een enquêteprocedure? Wie kunnen om een enquête verzoeken? Rol ondernemingsraad
Enquêteprocedure Wat is een enquêteprocedure?
Enquêteprocedure Wat is een enquêteprocedure? Wie kunnen om een enquête verzoeken? Rol ondernemingsraad
Enquêteprocedure OR kan het verschil maken: zie enquêteprocedure inzake STORK OR heeft zelfstandige positie ten opzichte van andere zgn. stakeholders OR komt op voor werknemersbelang in het kader van het ondernemingsbelang Onderhandelingspositie t.o.v. bijv. bestuur kan worden versterkt
Voorkomen procedures
Voorkomen procedures OR dient belang van de onderneming, niet per se het belang van de werknemers Belang ondernemer en OR daarom vaak parallel Procedures zetten de verhoudingen op scherp Vanuit beide kanten belang om procedures te vermijden Dreiging van procedures is daarom een goed drukmiddel in onderhandelingen
Voorkomen procedures
Casus
Vragen/praktijkproblemen
Tot slot..... Vragen? Henriëtte van Balen: h.vanbaalen@declercq.com Boudewijn Smits: b.smits@declercq.com