Interculturele competentiewijzer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Internationale leerresultaten in het curriculum
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Flanders Agency for Mobility and Cooperation in Higher Education Flamenco Forum INTERNATIONALE COMPETENTIE(S) 15 mei 2012 Michaël Joris.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
BERENSCHOT | VAN DOOREN ADVIES | CHARISTAR
Interculturele competentie in de opleiding
& People4Change.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Mag ik u voorstellen ....
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Structuur presentatie
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Sensibilisatie Een initiatief van VeGHO op vraag van haar leden. Sensibilisatie van de werknemers m.b.t. energiegebruik. Geïnspireerd door een initiatief.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
WilWegWeek oktober 2013 Over de grens studeren of stage lopen: een bijzondere ervaring… Lidwien Cluitmans Elly van der Borgh Faculteit der Letteren.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Personeelsvergadering
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Van Kroon naar ViP.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Associate degree 26 november 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
2012 Instant Reporting / Centre for Applied Research on Economics & Management (CAREM) | pagina 1 van 7 Welkom bij de conferentie Assurance en Control.
Transdisciplinaire projecten
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Structuur presentatie  Inleiding  Master MPC  Nieuwe website  Structuur  Inhoud  Lay-out  Conclusie.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop evalueren Dcp
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen. Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
INTERCULTURELE COMPETENTIES INTERNATIONALE COMPETENTIES
Gelijke kansen op school: het kan!
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Transcript van de presentatie:

Interculturele competentiewijzer Joke Simons Lessius Mechelen FLAMENCO, 15 mei 2012

Doelstelling Wat is interculturele competentie en hoe kan deze competentie gemeten worden? Onze aanpak Uitgebreide literatuurstudie Onderzoek in 2 professionele settings Bedrijfsleven Onderwijs Ontwikkeling van een instrument Toetsing van ons instrument

Metaforen Het aftasten van het concept interculturele competentie stelde ook ons eigen team voor heel wat vragen over hoe we het precies zouden kunnen vatten. Zo zochten ook wij naar beelden die hopelijk veel meer konden zeggen dan woorden alleen. We bouwden hier verder op wat er al aan expertise en ervaring werd opgedaan binnen de dienstverlening van CIMIC. Zo bleek deze vraag in verschillende contexten te leven: training ok, maar wat is de concrete, specifieke meerwaarde ervan en spelen we wel in op de juiste aspecten of schieten we met een bazooka op een mug? De beelden bieden dan ook tegelijkertijd een brede kijk als een meer gedetailleerde kijk op het ontwikkelen van interculturele competentie. Hoe sterk beelden ook kunnen zijn, ze dienen ook gekaderd te worden en in vraag gesteld. Dekken ze de lading wel helemaal?

Onderwijs en bedrijf bevraagd Studie 1 Studie 2 Studie 3 Management Assistants Alumni Office Management HRM in bedrijven Interviews Survey interviews Onderwijs Studie 1 Studie 2 Studie 3 Percentage van leerkrachten met verschillende etnisch-culturele achtergronden in het lager onderwijs Alumni Lerarenopleiding: kleuter onderwijs en lager onderwijs Docenten Office Management en Lerarenopleiding Pen-en-papier survey Digitale survey interviews In het kader van ons project stonden twee werkvelden centraal; enerzijds de bedrijfswereld en anderzijds het onderwijs. Voor beide werkvelden bespreken we kort hoe we te werk gegaan zijn: We bevroegen MA in bedrijven naar: hun invulling van het concept interculturele competentie in welke mate zij culturele verschillen beschouwden als een meerwaarde in welke mate zij ervan overtuigd zijn dat interculturele competentie in rekening moet worden gebracht bij het nemen van belangrijke beslissingen (welke houding nemen zij aan tav interculturele competentie) In het laatste onderzoek gingen we vooral in op hun houding tav de nood aan interculturele competentie en concrete ondersteuning om interculturele competentie verder te ontwikkelen. We bevroegen anderzijds de alumni van de lerarenopleiding die we weerom bevroegen naar: Hun vertrouwdheid met het concept interculturele competentie het belang van interculturele competentie voor hun klaspraktijk In het laatste onderzoek bevroegen we docenten naar de mate waarin zij interculturele competentie ontwikkelen bij hun studenten en welke verwachtingen en noden zij hebben om dit daadwerkelijk te realiseren.

Bedrijf Verschillen in cultuur of interculturele competentie = buitenlandse zakenactiviteiten Interculturele competentie is een meerwaarde >< moeilijkheden om het concept te definiëren  nood aan IC maar precieze invulling is veelal een vraagteken Internationale bedrijven zijn er al van overtuigd dat ze de nodige IC hebben Opvallende vaststelling is dat culturele verschillen of interculturele competentie bijna uitsluitend geassocieerd wordt met buitenlandse zakenactiviteiten. Dit impliceert dat interculturele competentie in hoofdzaak gezien wordt als een competentie die nodig is in internationale omgevingen. Bedrijven die niet internationaal georiënteerd zijn, of geen buitenlandse dochterafdelingen hebben zouden geen nood hebben aan interculturele competentie. Volgens de MA zouden Belgische bedrijven niet in interculturele competentie moeten investeren omdat zij niet geconfronteerd worden met culturele kwesties. Dit is toch redelijk opmerkelijk als we kijken naar de toenemende globaliseringsgraad die haar impact laat gevoelen in alle geledingen van de samenlevingen. De bedrijven blijken een dubbele houding in te nemen tav interculturele competentie, ze herkennen de meerwaarde ervan, maar ze weten tegelijkertijd niet wat het precies is. Voor de meest blijft het een vaag concept waarover wel gesproken wordt, maar geen nadere invulling aan gegeven wordt. Het wordt wel erkend als belangrijk, maar het is moeilijk te zeggen wat het is, en meer nog hoe het dan te adresseren. Meer nog, bedrijven lijken er vandaag al van overtuigd dat ze de nodige interculturele competentie al hebben, omdat ze een internationaal georiënteerd bedrijf zijn, omdat ze al voorbereidingscursussen geven aan mensen die naar het buitenland trekken, etc. De focus van trainingen ligt echter bovendien voornamelijk op taalverwerving en niet op een culturele voorbereiding. Het is maar de vraag of dit genoeg is en of Belgische bedrijven die misschien niet international georiënteerd zijn geen nood hebben aan intercultureel competente medewerkers.

Onderwijs Werkveld Erkennen het belang van interculturele competentie  2/3 besteedt er aandacht aan in klas 60% ervaart moeilijkheden  heeft nood aan concreet materiaal, concrete tips Docenten IC is geen topprioriteit  Eerder negatieve invulling Missen zelf nodige IC om IC te ontwikkelen bij studenten Belang van IC bij de stage-evaluatie Maar geen concrete meetcriteria

Nood aan instrument Onze aanpak bij ontwikkeling Screening van bestaande instrumenten Ontwikkeling van instrument Toetsing en validering van instrument

Screening bestaande instrumenten Hoe? Literatuurstudie Screening van het internet Vaststelling Anglo-saksische context Expats en buitenlandse ervaring Groot prijskaartje (aankoop, training)

Ontwikkeling instrument Onze accenten Brede scan Interculturaliteit in buitenland maar ook thuis Nadruk ligt op leerproces Instrument 9 componenten 3 niveaus Score op elke dimensie Geen globale score

Vaardigheid tot multipers-pectiviteit zelfkennis flexibiliteit veerkracht Ontvankelijk-heid Kennisver-werving Relationele competentie Communica-tieve vaardigheid Conflicthanterings-capaciteit Vaardigheid tot multipers-pectiviteit 9 componenten, met elkaar verweven, geen echte sequentie maar wel een duidelijk begin-punt en ook een vervolmakingsgedachte. Ook sommige componenten al erg bekend, andere geïntegreerd vanuit onze eigen praktijk en observaties

PWO ICWijzer

PWO ICWijzer Beginners Basis Gevorderd Totaal Zelfkennis 2 4 7 13 Flexibiliteit 6 3 Veerkracht 11 1 Ontvankelijkheid Kennisverwerving 5 Relationele competentie Communicatieve vaardigheid Conflicthanteringsva ardigheid Multiperspectiviteit 13 medewerkers werden bevraagd en leverden de volgende resultaten op: 10 vrouwen 3 mannen Opvallende verschillen? Op de component veerkracht haalde de overgrote meerderheid slechts het beginnersniveau (11) Op de component conflicthanteringsvaardigheid blijken zelfs alle deelnemers het beginnersniveau te halen  Dit brengt ons tot de vaststelling dat veerkracht (omgaan met minder positieve gevoelens die bvb. onbekende situaties met zich kunnen meebrengen) en omgaan met conflicten en de negatieve gevoelens die er mee gepaard kunnen gaan, grenzen kunnen communiceren, feedback kunnen ontvangen, etc. opvallend moeilijker liggen. Ontvankelijkheid en relationele competentie bleken de meeste mensen verdeeld te zijn op het laagste en middelste niveau, het hoogste niveau werd maar door 1 of zelfs niemand behaald.  We zullen verder moeten onderzoeken in de komende valideringsrondes in hoeverre de resultaten over de respondenten tussen bepaalde componenten samenhangen. Om op die manier eventuele samenhangen te zien tussen componenten.

Toekomstplannen Instrumentontwikkeling - Optimaliseren van instrument - Verfijnen van feedbackmatrix - Uitbouwen van begeleidingsaanbod Onderzoek - Screening - Effectmeting Studentniveau Opleidingsniveau