Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl
Aanleiding
Anders dan de rest
Iets dat je waarneemt en waarop je reageert Prikkel Iets dat je waarneemt en waarop je reageert
Waarnemen Zien Voelen Horen Ruiken Proeven
... Evenwichtszin Houdingsgevoel - proprioceptieve systeem vestibulaire systeem receptoren in je hoofd, dichtbij oren Houdingsgevoel - proprioceptieve systeem alertheid, focussen gevoel van welbevinden
Samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarop volgt SI Samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarop volgt
24/7
Receptoren Opvangen Herkennen Doorsturen
Verschillen Oppervlakkige receptoren Diepere receptoren
Prikkels verwerken Gewenning of niet Over-en ondergevoeligheid Discriminerende functie Waarschuwende functie Wie stuurt de prikkel (re-en ex-efferent)
Manieren v reageren Gebrekkige registratie v prikkels Gevoeligheid v prikkels Opzoeken v prikkels Vermijden v prikkels
2-tallen
Gebrekkige registratie Kind lijkt ongeinteresseerd ‘oververmoeid’ Reageren rustig en passief op aangeboden prikkels Stimuleren door kleur, geluid, materiaal; doel is alert maken
Gevoeligheid voor prikkels Missen vermogen te wennen aan prikkels (vb. Labels) Prikkels wegnemen is niet voldoende Rustige schoolomgeving stimuleert, visueel prikkelarme tafel, met sensorische ervaringen die ondersteunen bij de uitvoering v taak (friemels, wiebelkussens)
Prikkelzoekers Actief Onrustig Prikkelbaar Gericht op omgeving Kind heeft veel prikkels nodig dus laat ‘t veel zelf doen!
Vermijden van prikkels Voorkeur voor starre rituelen Verzetten tegen verandering Controle houden Dit kan dus zijn ogv: Tactiel, visueel of auditief!
Alertheid Afnam van alertheid Toename van alertheid Bekende prikkels Onbekende prikkels Verwachte prikkels Onverwachte prikkels Veilige prikkels Onveilige prikkels Monotome prikkels Gevarieerde prikkels Langdurige prikkels Afname van alertheid Gebruik maken v meerdere zintuigen Gebruik maken v 1 zintuig Invloed op de prikkel Geen invloed op de prikkel
Wat kun je doen? Onderzoek voorkeurszintuigsysteem (bekijk bijv. ‘t spel) Prikkels aanbieden tot waar ‘t kind ‘t aankan en langzaam prikkels toevoegen Plezier staat voorop bij aanbieden nieuwe prikkel Prikkel waarbij een zintuig geprikkeld wordt is moeilijker dan wanneer > geprikkeld worden www.senso-care.nl www.toys42hands.nl
Brammetje