Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
Thema 6: Zintuigen.
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Sensorische Informatie Verwerking
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Crosslab Sensory Shopping
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
RUIKEN VOELEN ZIEN PROEVEN HOREN CROSSLAB ZINTUIGEN.
Riske Pasman Lifestyle&Design 3DD De vijf zintuigen. Crosslab.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Thema 6: Waarnemen Basisstof 1: Zintuigen.
De emmer die overloopt met stress
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Schooljaar 2010 – ASO-TSO Inleiding biologie.
Van de conceptie tot geboorte
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Organismen reageren op prikkels
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Experimenten! Rosemarijn en Mandy H2D. Waarop moet je letten? Voorbereiding- Heb je alles? Staat alles veilig? Uitvoering- Alleen letten op je eigen proef.
Natuurkunde & Scheikunde
Proeven doen natuurkunde.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Met smaak ouder worden Dr. Stefanie Kremer & Dr. Jos Mojet
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Waarnemen.
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling van het jonge kind
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Voelsprieten Informatieavond
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
waarneming en regeling !
Tast- druk- en pijnzintuig
Prikkelverwerkingspatronen
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Het oor.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Zintuiglijke waarneming
Waarneming en regeling
Regeling 3 VMBO - BB.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Prikkelverwerking bij autisme
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Transcript van de presentatie:

Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl

Aanleiding

Anders dan de rest

Iets dat je waarneemt en waarop je reageert Prikkel Iets dat je waarneemt en waarop je reageert

Waarnemen Zien Voelen Horen Ruiken Proeven

... Evenwichtszin Houdingsgevoel - proprioceptieve systeem vestibulaire systeem receptoren in je hoofd, dichtbij oren Houdingsgevoel - proprioceptieve systeem alertheid, focussen gevoel van welbevinden

Samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarop volgt SI Samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarop volgt

24/7

Receptoren Opvangen Herkennen Doorsturen

Verschillen Oppervlakkige receptoren Diepere receptoren

Prikkels verwerken Gewenning of niet Over-en ondergevoeligheid Discriminerende functie Waarschuwende functie Wie stuurt de prikkel (re-en ex-efferent)

Manieren v reageren Gebrekkige registratie v prikkels Gevoeligheid v prikkels Opzoeken v prikkels Vermijden v prikkels

2-tallen

Gebrekkige registratie Kind lijkt ongeinteresseerd ‘oververmoeid’ Reageren rustig en passief op aangeboden prikkels Stimuleren door kleur, geluid, materiaal; doel is alert maken

Gevoeligheid voor prikkels Missen vermogen te wennen aan prikkels (vb. Labels) Prikkels wegnemen is niet voldoende Rustige schoolomgeving stimuleert, visueel prikkelarme tafel, met sensorische ervaringen die ondersteunen bij de uitvoering v taak (friemels, wiebelkussens)

Prikkelzoekers Actief Onrustig Prikkelbaar Gericht op omgeving Kind heeft veel prikkels nodig dus laat ‘t veel zelf doen!

Vermijden van prikkels Voorkeur voor starre rituelen Verzetten tegen verandering Controle houden Dit kan dus zijn ogv: Tactiel, visueel of auditief!

Alertheid Afnam van alertheid Toename van alertheid Bekende prikkels Onbekende prikkels Verwachte prikkels Onverwachte prikkels Veilige prikkels Onveilige prikkels Monotome prikkels Gevarieerde prikkels Langdurige prikkels Afname van alertheid Gebruik maken v meerdere zintuigen Gebruik maken v 1 zintuig Invloed op de prikkel Geen invloed op de prikkel

Wat kun je doen? Onderzoek voorkeurszintuigsysteem (bekijk bijv. ‘t spel) Prikkels aanbieden tot waar ‘t kind ‘t aankan en langzaam prikkels toevoegen Plezier staat voorop bij aanbieden nieuwe prikkel Prikkel waarbij een zintuig geprikkeld wordt is moeilijker dan wanneer > geprikkeld worden www.senso-care.nl www.toys42hands.nl

Brammetje