De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Grammatica in balans.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Taalportfolio in Action
Integrale opdrachten STW
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Mediaopvoeding.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Nieuwe Spreekrecht.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Interculturele communicatie
Effectieve instructie
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Nederlands – Taalverzorging en begrippen Woord- en zinsbouw
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
NLT modules en excellentiebevordering
De gezonde school en genotmiddelen
Welkom! Nederlands A1-A2.
Competentiegericht leren vmbo
Activeren van voorkennis
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Vaardigheidskennis en kennisvaardigheid: antwoorden uit onderzoek Wilfried Decoo 14 maart 2008.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Coaching in regioleren
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Vragen, wat voor vragen?.
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderwijsconcept salent
De juiste route naar het juiste doel
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Vergelijkingen oplossen
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Omgaan met verschillen
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Omgaan met verschillen
Interculturele communicatie
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN

kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig omgaan met

Om vaardiger te worden moet een leerling de nodige regels verkennen en inoefenen in zinvolle opdrachten die we in een context plaatsen.”

ReproductieTransferProductieGeheugenFeitenkennis Gesloten met geïsoleerde taalelementen Inzien en begrijpen Verwerking kennis Half-open met gedeeltelijk geïntegreerde taalelementen Correct gebruik van geleerd materiaal Open met zelfstandigheid ll. Voor integratie van taalelementen Kennis, geen toepassing Toepassing op nieuwe gelijkaardige situaties Toepassing op nieuwe authentieke situaties Kennisgerichte opdrachten Transferopdrachten Communicatieve opdrachten

gevarieerde communicatieve taaltaken in zo authentiek mogelijke taalgebruiksituaties met accent op overbrengen boodschap met groeiende eisen aan vormcorrectheid