Een nieuw concept, en dan…? Den Bosch, 3 februari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Programma Inleiding Herman Geenen
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Economie, juni 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
BWI praktijkopdrachten
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Welkom.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sectorwerkstuk Den Bosch
VMBO Carrousel unieke samenwerking onderwijs en leerbedrijven.
Overzicht bespreekpunten
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
De kubus van CSPE succesfactoren!
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Praktijkervaring en reflectie
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Intersectoraal VMBO en decanaat
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Breed Talent Factory.
LOB in het PTA van het VMBO
Informatie voor ouders groep 8 over:
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
LOB als doorlopende lijn
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Informatie voor ouders groep 8 over:
Competentie gericht onderwijs
Johan de Witt College Den Haag
Welkom op het Saenredam College
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Welkom op het Saenredam College
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Basistekst : Talentontwikkeling
Persoonlijke begeleiding
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Een nieuw concept, en dan…? Den Bosch, 3 februari 2009

!

4 Hoe lang 1 Waarom 2 Wat 5 Waar 3 Hoe 6 Hoe goed is goed concept >> Werkplan cgo Waarheen leidt de weg…..?

Definiëren competentiegericht onderwijs Top down sturen en bottom up beïnvloeden Sturen op visie met ruimte voor inspraak Kernconcept implementatie

Competentie in een schema Situaties Complicerende factoren Fysieke omgeving Voorwaardelijk Kennis Vaardigheden Houdingen Waar gaat het gebeuren? Wat heb je daarbij nodig? Competentie Wat ga je doen? Activiteit - relatie - opdracht - onderzoeken - uitvoeren Relatie met examenprogramma

OndernemingsniveauOmschrijving Strategisch >>eindverantwoordelijke(n) Richten Tactisch >>middenmanagement Inrichten Operationeel >>Middenmanagement & Docenten Verrichten Verander-niveaus

Ondernemings- niveau OmschrijvingCompetenties =mix van… StrategischRichten Visie en open staan Invloed (macht?) Planningsvaardigheid Administratief inzicht Innovatie Relaties school en regio Raadplegen experts Eind-verantwoordelijke(n)

Ondernemings niveau OmschrijvingCompetenties =mix van… TactischInrichten Invloed (macht?) Leidinggeven Handelen in onzekere situaties Planningsvaardigheid Besluitvaardigheid Administratieve vaardigheden Logistieke vaardigheden Middenmanagement

Ondernemings niveau OmschrijvingCompetenties =mix van… OperationeelVerrichten Aanpassingsvermogen Planningsvaardigheid Zelfcontrole Representatievaardigheid (ambassadeur) Contacten en netwerken Arrangeren Reflectie (competenties tot….?) !Eigenschap: stressbestendig Docenten & Middenmanagement

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL Wat is intersectoraal vmbo? Programma op het niveau van Basisberoeps- Kaderberoeps- en Gemengde Leerweg. Opgebouwd uit elementen van bestaande sectoren* Biedt uitstel van studie-/beroepskeuze Leidt tot versterking ‘definitieve’ studie- en beroepskeuze. Brede opleiding, sterk oriënterend. *techniek, Z&W, economie, groen

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL Wat is intersectoraal vmbo? Streeft naar integratie AVO-vakken / praktijk. Doorlopende leerlijnen en competentiegericht onderwijs Zoveel mogelijk reële praktijkopdrachten. Goede basis voor instromen in het MBO. Uitdagend onderwijs voor zowel jongens als meisjes om zich breed te oriënteren en ontwikkelen.

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL Kwaliteit gebaseerd op: Doorstroomconvenant met ROC Cgo-afspraken met mbo en verkenning aansluiting domeinen Afstemming met regio Contacten met arbeidsmarkt en instellingen Intersectorale leermiddelen (in ontwikkeling door scholen en via Platform) Toegerust en bekwaam docenten team Inspirerende leeromgeving Kwaliteitsbewaking, CE (CSPE) en schoolexamen Afstemming met OC&W

1. Scholing 3. Acquisitie 2. Ondernemings- plan 7. Bouwen webwinkel 8. Orderverwerking 4. Selecteren assortiment 9. Evaluatie & beoordeling 5. PR & Marketing 6. Voorbereiding webwinkel

Binnen de thema’s worden theorie- en praktijkmodules behandeld. Voorbeelden van modules zijn: Organisatie en uitvoering van sport- en recreatieactiviteiten Onderhoud groen Onderhoud gebouwen Praktijk zwemmen Sociale vaardigheden ICT en AV middelen Stage

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL VERTREKPUNT? Puur onderwijsinhoudelijk Prognose zorgen Cultuur Profiel

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL VERTREKPUNT onderwijsvernieuwing? Puur onderwijsinhoudelijk Prognose zorgen Cultuur Profiel Pedagogisch didactische visie cgo Stevige afspraken ROC Onderlinge afstemming team Teamscholing Dynamiek LOB maar … Dirigent en orkest Fasering en timing Vasthoude n

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL VERTREKPUNT onderwijsvernieuwing? Puur onderwijsinhoudelijk Prognose zorgen Cultuur Profiel Positionering door merging van afdelingen Weer ruimte voor inhoud Behoud van ‘pareltjes’ Maar …. Snelle stolling Betrokkenheid? Hang naar het traditionele Nadruk vakinhoud vs lob

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL VERTREKPUNT onderwijsvernieuwing? Puur onderwijsinhoudelijk Prognose zorgen Cultuur Profiel Dynamiek Teamvorming Competentievorming >>Bekwaamheid (BiO) Relatie docent<>leerling Maar…. Weerstands vertraging Doorontwikkel capaciteit

PLATFORM VMBO INTERSECTORAAL VERTREKPUNT onderwijsvernieuwing? Puur onderwijsinhoudelijk Prognose zorgen Cultuur Profiel Aantrekkingskracht Pedagogisch didactische ‘gekendheid’ Inkadering vernieuwingsruimte Complementair binnen RPO ‘Zuivere’ doorstroom Community Maar…. Afhankelijkheid regio Verwachtingen Doorstroom mbo en beroepenveld

Acht Tips uit de Praktijk Neem de tijd om visie en cgo-concept goed uit te denken en te concretiseren (definiëring!); Investeer in het personeel door tijd, geld en ruimte beschikbaar te stellen; Overleg vanaf de start van het traject met het roc, bedrijven en instellingen in je regio; Ga kijken bij andere scholen en leer van hun ervaringen; Geef docententeams de ruimte om mee te denken en mee te doen in de ontwikkelingen; Begin klein en werk vanuit succeservaringen aan verdere vernieuwingen; Wees voorzichtig met grote investeringen in huisvesting en inrichting; Ontwikkel eerst je leerplan (incl. leercontexten) en maak daarna de vertaling naar de huisvesting Sluit aan bij de domeinen mbo

Trots? “dat we er aan zijn begonnen….”