SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten
Doel Opbrengsten koppelen aan gedrag van docenten. Een rubric maken voor opbrengstgericht werken. Opbrengst: rubric voor docenten.
Startvraag Welke gedrag wil je beoordelen van docenten? Welke (deel)aspecten kan je daarbij benoemen?
Wat is een Rubric? Een Rubric is een beoordelingsschema voor opdrachten/projecten/werkstukken waar met name de beoordeling van vaardigheden een rol spelen. In een Rubric staan de beoordelingscriteria en het daarbij behorende gedrag uitgeschreven.
Kenmerken rubrics (Kern)vaardigheid opgesplitst in (deel)aspecten Viertal rubrieken (onvoldoende / voldoende / goed / uitstekend) Beschreven in termen van concreet waarneembaar gedrag van docenten Intersubjectief, niet objectief
Beelden van docenten Docent op school (model-docent OGW) Bedenk welke kenmerken deze docent heeft (neem even de tijd en schrijf op) DDU (denken-delen-uitwisselen) Bevraag elkaar op beelden Conclusies
Schema Vul het onderstaande schema in. Maak oplopende fasering in gedrag.
Vaardigheid - +/- + ++ Informatie verzamelen Informatie analyseren Reflecteren Doelgericht en planmatig werken Systematisch werken